۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83054463
T T
۰ نفر
شهردار مشهد: تخصيص ارز دولتي به پروژه هاي مترو ضروري است

مشهد- ايرنا- شهردار مشهد گفت: با توجه به نوسانات اقتصادي، هزينه ساخت خطوط مترويي بسيار افزايش يافته لذا اگر ارز دولتي به تجهيزات قطارشهري تخصيص نيابد با مشكل مواجه مي شويم.

قاسم تقي زاده قاسمي روز پنجشنبه در يازدهمين نشست تخصصي معاونان و مديران حمل و نقل و ترافيك كلانشهرها و مراكز استانهاي كشور در مشهد افزود: 70 درصد هزينه احداث خطوط مترو مربوط به تجهيزات است كه رقم بالايي را به خود اختصاص مي دهد. پيش بيني كرده بوديم تا پايان امسال خط دوم قطارشهري مشهد به پايان مي رسد اما هم اينك با اعتبار موجود براي اين پروژه تنها بخش اندكي از تجهيزات مانده در گمرك را مي توان ترخيص كرد.
وي رويكرد دولتها به نسبت به حمل و نقل عمومي مثبت ذكر و بيان كرد: دولتهاي يازدهم و دوازدهم نيز نگاه مثبتي به حوزه حمل و نقل داشته اند چنانكه پارسال كمكهاي خوبي به بخش حمل و نقل عمومي مشهد صورت گرفت. پارسال در جريان انتشار اوراق مشاركت شهرداري مشهد تنها شهرداري در كشور بود توانست با همراهي دولت اوراق مشاركت منتشر كند.
شهردار مشهد ادامه داد: بايد به موضوع حمل و نقل عمومي بيش از تعريض خيابانها اهميت داد. سياستي كه ظرف 40 سال گذشته در خصوص عمومي كردن حمل و نقل عمومي دنبال شده موفق نبوده است. موضوع حمل‌ و نقل عمومي بيش از نيم قرن است كه در ايران جدي شده ولي با تجربه ‌اي كه از همين مدت در اين حوزه داريم در همه جلسات همچنان حرفهاي 40 سال پيش را مي‌ گوييم.
وي گفت: اصلاح پياده روها بهتر از تعريض معابر و خيابانها است. بايد به سمت ايجاد مانع براي ورود خودروها در سطح شهر رفت. همه چيز با آموزش حل نمي شود زيرا گاهي اوقات قانون و مانع لازم است.
تقي زاده خامسي افزود: در موضوع توسعه دوچرخه سواري تاكنون در كلانشهرها از جمله مشهد موفق نبوده ايم. دوچرخه همه جا هست ولي از آن استقبال از آن نمي شود. وسائل و تجهيزات لازم وجود دارد ولي مردم رغبتي به استفاده از اين نوع حمل و نقل ندارند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري مشهد نيز در اين نشست گفت: هدف از برنامه ريزي حمل و نقل عمومي ايجاد رفاه عام اجتماعي است كه كاهش زمان سفر، آلودگي هوا، تصادفات و كاهش مصرف انرژي از اهداف اصلي آن هستند.
وحيد بركچي افزود: به دليل افزايش شمار خودروهاي شخصي ساختن خيابانها و پلها مشكلي از ترافيك و حمل و نقل حل نمي كند لذا ترغيب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي ضروري است بنابراين هدفگذاري مديريت شهري و شوراي پنجم شهر مشهد توسعه حمل و نقل عمومي مي باشد.
وي ادامه داد: در اين راستا طي يك سال اخير عمليات اجرايي خط سوم اتوبوس بي.آر.تي آغاز شد. در حمل و نقل ريلي نيز با انتشار اوراق مشاركت پارسال خط دوم قطارشهري در ميدان شريعتي مشهد به خط يكم متصل شد. ادامه اين مسير نيز در دست اجراست و تا پايان سال جاري ساخت قسمت عمده آن به پايان مي رسد. 9 كيلومتر از خط سوم خط دوم قطار شهري حفاري شده است.
معاون شهردار مشهد گفت: توسعه پايانه هاي حمل و نقل و پارك سوارها نيز از اولويتهاي حمل و نقلي اين كلانشهر است كه اميدواريم با كمك دولت گامهاي خوبي در اين خصوص برداشته شود.
وي افزود: با وجود اقدامات مختلف در حوزه حمل و نقل عمومي توسعه اين نوع حمل و نقل موفق نخواهد بود مگر اينكه در زمينه فرهنگسازي قدمهاي اساسي برداشته شود. در بخش ارتقا فرهنگ برنامه ريزي مناسبي وجود ندارد و اعتبارات ويژه اي هم تزريق نمي شود اما به هر حال بايد با ارتقا فرهنگ ترافيك اقدامات اساسي در جهت حل مشكلات حمل و نقلي در سطح كشور برداشته شود.
روزانه شش ميليون سفر در كلانشهر 3.5 ميليون نفري مشهد انجام مي شود كه حدود 45 درصد آن توسط ناوگان حمل و نقل خصوصي صورت مي گيرد. طول معابر اصلي مشهد حدود 720 كيلومتر است.
7505/1858