۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۰:۵۲
کد خبر: 83055362
T T
۰ نفر

رای الیوم: عصر سیطره دلار روبه پایان است

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۰:۵۲
کد خبر: 83055362
رای الیوم: عصر سیطره دلار روبه پایان است

تهران - ایرنا - 'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: كاهش سیطره دلار به عنوان اصلی ترین ارز رایج جهان آغاز شده است و به فروپاشی كامل نزدیك می شود.

به گزارش جمعه شب ایرنا، عطوان افزود: تلاش بیشتر كشورهای جهان برای رهایی از دلار آمریكا به دنبال قلدری، محاصره، تحریم های اقتصادی و جنگ های پیاپی كه ثبات، امنیت و اقتصاد جهانی را برهم زده است، افزایش یافته است.
هنگامی كه كشورهایی مانند چین، روسیه، ونزوئلا و ایران با گام های راهبردی و جدی برای رهایی از دلار و جایگزینی دیگر ارزها مانند یوان یا یورو تلاش می كنند، این یعنی دلار آمریكا متزلزل شده و روزهای آخر هیمنه و سیطره خود را سپری می كند.
چین تصمیم خود را درباره تكیه بر پول ملی خود برای خرید نفت و قراردادهای نفتی و جایگزینی پترویوان به جای پترو دلار از ابتدای سال آینده گرفته است.
اشتباه بزرگ آمریكا در سال 1971 قطع ارتباط دلار با طلا و خروج از توافقنامه 'برتون وودز' بود كه پس از جنگ جهانی دوم به امضا رسیده بود.
به این ترتیب بانك مركزی آمریكا اجازه یافت میلیاردها دلار اسكناس بدون پشتوانه طلا چاپ كند و نتایج این اشتباه كه مهمترین آن فروپاشی سیطره دلار است امروز آشكار شده است.
'ژان كلود یونكر' رئیس كمیسیون اتحادیه اروپا اقدام آمریكا به اجبار اروپایی ها برای خرید كالا با دلار را به تمسخر گرفت و از سوی دیگر 'برونو لومر' وزیر دارایی فرانسه چند روز پیش اعلام كرد كه می خواهد سیستم وی ارتباطی با دلار نداشته باشد.
خبرگزاری بلومبرگ نیز اعلام كرد كه روسیه ذخایر دلاری خود را به خاطر افزایش خطرات پول آمریكا در مبادلات مالی بین المللی كاهش می دهد.
جنگ تجاری ترامپ با اروپا و چین و روسیه و افزایش تعرفه های واردات نقش مهمی در اتحاد كشورهای جهان علیه آمریكا و پایان دادن به سیطره اقتصادی آن دارد.
تصمیم پنج كشور چین، روسیه، ایران، ونزوئلا و اتحادیه اروپا به تضعیف سلاح تحریم های آمریكا منجر خواهد شد زیرا كاهش نقش دلار در مبادلات جهانی، قدرت خرید مصرف كننده آمریكایی را كاهش و از سوی دیگر بهای كالای وارداتی را بسیارافزایش می دهد.
چین با روزانه 8.48 میلیون بشكه بزرگترین واردكننده نفت جهان و روسیه با 7.3 میلیون بشكه پس از عربستان بزرگترین صادركننده نفت است و منطقی است كه این دو كشور درمبادلات تجاری خود دلار را كنار بگذارند.
اطلاعات موثقی وجود دارد كه چین درحال تلاش به فشار عربستان سعودی است تا بهای نفت خود را به یوان دریافت كند و اگر عربستان این موضوع را نپذیرد، چین نیاز نفتی خود را از دیگر طرف ها تامین می كند.
هم اكنون بیشتر صادرات نفت ایران و كشورهای خلیج فارس به چین و كشورهای شرق آسیا می رود و به عبارتی دیگر روزانه 18 میلیون بشكه نفت از تنگه هرمز عبور می كند كه 80 درصد آن به بازارهای آسیایی و بویژه چین و هند می رود.
به فشار ترامپ برای باجگیری بیشتر از عربستان و دیگر كشورهای خلیج فارس نیز باید از این زاویه نگاه كرد كه با هدف ترساندن این كشورها و مجبور كردن آن ها به ماندن در زیر چتر حمایت آمریكا و جلوگیری از حذف دلار انجام می شود.
آمریكا ممكن است برای حفظ قدرت و برتری پول خود هركاری انجام دهد و از شعله ور كردن جنگ جدید و تجاوز به دیگر كشورها نیز دریغ نكند.
سوال این است كه آیا ممكن است آمریكا به جنگ چین یا روسیه و یا ایران برود؟
چین، عراق نیست كه 12 سال محاصره باشد و به تازگی از جنگ هشت ساله با ایران خارج شده باشد و ولادیمیر پوتین نیز معمر قذافی نیست بلكه شخصی است كه بر تخت كشوری بزرگ تكیه زده است كه هزاران كلاهك هسته ای دارد.
جنگ ارزها كه موضوع اصلی آن سرنگونی دلار امریكا از عرش است آغاز شده و ممكن است به جنگ جهانی سوم منجر شود.
شبك**6116**1392