۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83056025
T T
۰ نفر
سينما بدون پشتوانه پژوهش از بين مي رود

تهران - ايرنا - دبير دومين جايزه پژوهش سينماي سال، پژوهش را عامل مهمي براي ادامه حيات سينما دانست و گفت: هنر هفتم بدون داشتن اين پشتوانه تئوريك از بين خواهد رفت.

به گزارش ايرنا، احمد ضابطي ‌جهرمي روز شنبه در نشست رسانه‌اي دومين جايزه پژوهش سينماي سال در مدرسه ملي، اظهار داشت: خوشبختانه سينماي ايران در دنيا آنقدر مورد توجه است كه مقالات، پژوهش‌ها و كتاب‌هاي بسياري درباره آن نوشته شده است.
وي افزود: دنياي امروز ثابت كرده هر كشوري كه درحوزه سينما توفيقاتي داشته باشد ملتش پيشرفت خواهد كرد و هنر هفتم در ايران نيز به همت حضور جوانان طي چند دهه اخير پيشرفت خوبي داشته و به جايگاه بسيار مهم و شناخته شده اي در دنيا دست يافته است.
به گفته جهرمي ، سينماي ايران طي 40 سال اخير به عنوان هنر اول كشور شناخته شده و جايگاه شعر و معماري را در ميان هنرهاي برتر ايرانيان گرفته است.
دبير دومين جايزه پژوهش سينماي سال، با اشاره به اينكه اهميت امروز سينماي ايران را در خارج از مرزها نيز مي‌توان به راحتي مشاهده كرد، گفت: اين باعث افتخار است كه وقتي درباره سينماي ايران در سايت هاي خارجي جستجو مي كنيم مقالات، نقدها و مطالب پژوهشي بسياري دريافت مي شود كه تنها يك معني دارد و آن اينكه سينماي ايران در دنيا مورد توجه است.
‌جهرمي تاكيد كرد: نكته مهم درباره سينماي امروز دنيا اين است كه اگر هنر هفتم پشتوانه تئوريك و پژوهشي نداشته باشد از بين خواهد رفت. البته شايد در مقاطعي سينماگري در يك كشور مطرح شده و مورد توجه قرار گيرد اما به طور قطع سينماي آن كشور بدون پشتوانه پژوهشي شكوفا نخواهد شد.
اين مدرس سينما خاطر نشان كرد: تاريخ نگاري سينماي بعد از انقلاب ايران در قالب يك كتاب در دانشگاه هاي خارجي چاپ شده است. بنابراين فكر كردن، نظريه پردازي و نقد نويسي كمك مي كند سينماي ايران با سرعت بيشتري رشد و پيشرفت خود را ادامه دهد.
جهرمي گفت: اهداي جايزه پژوهشي سال به دنبال اين است كه اساتيد و دانشجويان را تشويق كند تا از ظرفيت‌هاي پژوهشي دانشگاه براي پيشرفت علمي هنر هفتم كمك بگيرند.
دبير دومين جايزه پژوهش سينماي سال تاكيد كرد: آثاري در جشنواره مورد داوري قرار خواهد گرفت كه به لحاظ ساختاري، علمي و فرمي جنبه پژوهشي داشته باشند.
‌جهرمي گفت: آثار پژوهشي هر ميزان با كيفيت و خوب هم كه باشد اگر در حوزه سينماي ايران نباشد مورد قبول نيست. به عنوان نمونه مستند پژوهشي كه به تمام وجود زندگي مرحوم غلامرضا تختي پرداخته به دليل مرتبط نبودن با سينماي ايران پذيرفتني نيست.
وي گفت: وقتي براي اين جشنواره از سينماي ايران حرف مي زنيم در واقع منظورمان تمامي گونه هاي سينماي ايران از فيلم كوتاه، مستند و فيلم بلند داستاني است كه مي توانند در جشنواره شركت كنند.
اين مدرس سينما با بيان اينكه آثار ارائه شده به جشنواره از سوي هيات علمي بررسي و داوري خواهد شد، افزود: پايان ‌نامه‌هاي دكترا و كارشناسي ارشد و طرح هاي پژوهشي موسسه هاي هنري مرتبط با جشنواره هم مي توانند در جشنواره شركت كنند.
‌جهرمي، ادامه داد: امسال بخش «فيلم مقاله» يا «فيلم كتاب» به صورت جنبي در جشنواره اضافه مي شود و آثاري در اين حوزه كه پيش از اين ساخته شده مانند «از مشروطه تا سپنتا» كه مبتني بر تاريخچه پژوهشي سينماي ايران است، «فانوس خيال» درباره تاريخ پيدايش سينما در ايران و آثاري از اين دست نيز مي توانند در جشنواره شركت كنند.
دبير دومين جايزه پژوهش سينماي سال، اضافه كرد: مقالات خارجي كه به زبان انگليسي درباره سينماي ايران در خارج از كشور نوشته شده است نيز امكان حضور در اين جشنواره را دارند.

**آثار توليد شده در يك سال اخير اجازه حضور در جشنواره را دارند
در ادامه اين نشست محمود اربابي، رئيس شوراي سياست گذاري جايزه پژوهش سينماي سال، گفت: نخستين دوره جشنواره مهر ماه سال گذشته برگزار شد كه تمامي آثار پژوهشي درباره سينماي ايران را داوري كرد بنابراين در اين دوره از جشنواره تنها آثاري كه از مهر ماه سال گذشته تا پايان مهلت ارسال آثار، تاليف و توليد شده اند اجازه حضور در جشنواره را خواهند داشت.
اربابي با بيان اينكه اين جشنواره به دنبال پژوهشي كردن آثار سينماي ايران است، گفت: در حال حاضر بسياري از فيلم هاي ايراني پشتوانه پژوهشي ندارد و برخي از آثار هم دارند اما از آنجا كه تقويت موضوع علمي شدن سينماي ايران اهميت دارد ما اين جشنواره را تدارك ديده ايم.
رئيس شوراي سياست گذاري جايزه پژوهش سينماي سال افزود: با برگزاري اين جشنواره درك روشن‌تري از نسبت پژوهش با سينماي ايران خواهيم يافت و درواقع يك نوع ارزيابي در اين حوزه نيز به دست مي آيد.
اربابي خاطرنشان كرد: اطلاع رساني و جريان خبريِ، پژوهش در سينماي ايران در كل كشور نيز از ديگر دستاوردهاي اين جشنواره خواهد بود كه به دنبال دريافت آن هستيم.
به گزارش ايرنا، دوره اول جايزه پژوهش سينمايي به دبيري اسماعيل بني اردلان در سال 1396 برگزار شد و دومين دوره جايزه پژوهش سينمايي سال در آذرماه 1397 همزمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246** 1701
۰ نفر