۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83057543
T T
۰ نفر
صید ماهی در سواحل خزر، سال به سال دریغ از پارسال

ساری- ایرنا- صید 10 تا 12هزار تنی انواع ماهیان استخوانی در اوایل دهه هشتاد توسط صیادان مازنی در دریای خزر به كمتر از سه هزار تن در چند سال اخیر رسید و این ضرب المثل سال به سال دریغ از پارسال زمزمه صیادان در هر صید شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آمارهای رسمی شیلات مازندران، صید انواع ماهیان استخوانی توسط چهار هزار و 200ماهیگیر در قالب 54شركت تعاونی صیادی پره مازندران سال گذشته به پائین ترین حد خود به میزان 2 هزار تا 2 هزار و 500 تن رسیده بود.
شركت تعاونی صیادی پره شهید كارگر فرح آباد ساری امروز یكشنبه همزمان با 53شركت تعاونی استان مازندران نخستین تور ماهیگیری خود را در دریا پهن كرد و پس از 2ساعت تلاش كمتر از 15كیلو گرم ماهی كفال وارد تور شده است.
شماری از ماهیگیران عضو شركت تعاونی صیادی پره مازندران در آئین آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به خبرنگار ایرنا گفتند: به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و آب دریای خزر، تغییر اقلیم، توفانی بودن دریا، كم شدن دبی اب رودخانه ها و از همه مهمتر صید غیرمجاز هر ساله منجر به كم شدن صید نسبت به سال ماقبل شد و این مساله باعث شد تا صید ماهیان استخوانی به كمترین میزان در سالهای اخیر برسد.
صیادان مازندرانی می گویند ماهیگیری شغل اصلی انها است و در سخت ترین شرائط آب و هوایی تلاش برای صید می كنند تا لذیذ ترین پروتئین دریایی را سر سفره های مردم عرضه كنند اما هر سال دریغ از پارسال، مقدار صید كاهش می یابد.
عضو هیات مدیره شركت تعاونی پره شهید كارگر فرح آباد ساری با بیان اینكه 86نفر سهامدار این شركت هستند، گفت: بسیاری از این اعضا مستاجر و فاقد مسكن شخصی هستند.
سبحان احمدی با بیان اینكه سابقه 27ساله در ماهیگیری دارم اضافه كرد: در حالی هر سال مقدار صید كاهش می یابد كه هزینه زندگی با اضافه شدن تعداد خانوار بیشتر می شود.
وی با بیان اینكه به مدت شش ماه به صورت شبانه روزی در سواحل خزر در سرما و گرمای هوا مشغول ماهیگیری به روش سنتی پره هستیم، بیان داشت: در حالی كه غذای اصلی صیادان ماهی پلو بوده است در چند سال اخیر ماهی حتی در منوی غذای هفتگی صیادان قرار نمی گیرد.
وی بیان داشت: روزگاری آنقدر ماهی صید می كردیم كه هر روز سهمیه ماهی خود را برای خانواده می بردیم اما در چهار سال اخیر خود صیادان نیز برای درآمد بیشتر از خوردن ماهی خودداری می كنند.
كریم محمدی یكی دیگر از اعضای شركت تعاونی پره صیادی شهید كارگر كه به نمایندگی از دیگر ماهیگیران در آئین آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر سخنرانی كرد با بیان اینكه این اعضا زمین های كشاورزی و دام ندارند و ماهیگیری تنها شغل فصلی آنها است، افزود: میانگین درآمد ماهیانه آنان 800هزار تومان است.
وی با بیان اینكه وزارت رفاه همچنان مصوبه هیات دولت مبنی بر كاهش 10 درصد حق سهم بیمه صیادان از 27درصد به 17درصد را اعمال نمی كند، گفت: نوع بیمه نیز مربوط به هزینه سخت و زیان آور نیست و باید به مدت 30 سال سابقه اشتغال و بیمه ای داشته باشیم و این موضوع ماهیگیران را پیر و فرسوده كرده است.
وی توضیح داد: ماهیگیران 90 درصد وقت خود را در زمان ماهیگیری در روزهای گرم و سرد سال در آب دریا می گذرانند و این موجب می شود تا خستگی و پیری زود رس در بین ماهیگیران رواج یابد.
محمدی میزان دریافت بازنشستگی صیادان از بیمه را یك میلیون و200هزار تومان در ماه دانست و گفت كه این رقم بازنشستگی بسیار اندك است.
این عضو شركت تعاونی صیادی پره مازندران گفت كه سند مالكیت محل پره صیادی از 60 سال پیش همچنان به نام شركت نخورده است و این موجب شد تا ارزش سهام بالا نرود.
محمدی افزود: عدم صدور جواز به منظور دو منظوره كردن محل صیادی از دیگر مشكلات جامعه صیادی استان مازندران است در حالی كه همه امكانات برای جذب گردشگر در زمان غیر فصل صید مهیا است تا كمكی به درآمد صیادان شود.
وی یكی از نیازهای دیگر شركت های صیادی پره مازندران را صدور كارت بازرگانی برای واردات برخی از ادوات صیادی عنوان كرد و گفت: با كارت بازرگانی می توانیم اداوات صیادی ارزانتری را بدست بیاوریم.
**سال به سال دریغ از پارسال
رئیس اتحادیه صیادی پره استان مازندران با بیان اینكه متوسط درآمد ماهیانه هر ماهیگیر حدود 800هزار تومان است،گفت كه این مبلغ نسبت به متوسط حداقل دستمزد هر كارگر حدود 400هزار تومان كمتر است،
سید محمد رضوی با اشاره به اینكه به دلیل آلودگی رودخانه ها و در نتیجه دریای خزر هر ساله مقدار صید كم می شود، افزود: امروز موضوع تعدیل شركت های تعاونی و ساماندهی ماهیگیران ضروری است.
وی با بیان اینكه در دهه 80 تا 90 اتحادیه صیادی پره مازندران در هر فصل صید 10 هزار تن انواع ماهی صید و 2 تن خاویار استحصال می كرد، ادامه داد: این مقدار صید به دلایل مختلف از جمله كاهش نزولات آسمانی،كاهش دبی آب رودخانه، برداشت شن و ماسه ساحلی، ورود انواع آلاینده ها به ویژه كشاورزی و صنعتی به 2هزار تن و استحصال خاویار به 500كیلو گرم كاهش یافته است.
رئیس اتحادیه شركت تعاونی صیادی پره مازندران به ورود انواع آلاینده از طریق رودخانه های پنج كشور منتهی به دریای خزر اشاره كرد و گفت: امروزه علاوه بر وضعیت اسفبار و از بین رفتن تكثیر طبیعی ماهیان استخوانی، آلودگی بیش از حد آب سبب شده است تا بچه ماهیان تكثیر مصنوعی رها شده نیز با مشكلات رشد مواجه شوند.
رضوی گفت: اگرچه همین مقدار ماهی كه سالانه صید می شود به بركت مشاركت و همت اتحادیه و شیلات مازندران در تكثیر مصنوعی و رها سازی انواع بچه ماهی به ویژه گونه سفید است، گفت: پارسال در چهار رودخانه شیلاتی استان یك هزارو 400كیلو تخم ماهی را تحویل مركز تكثیر مصنوعی ساری داده ایم.
وی در عین حال افزود: زنگ بحران صید و صیادی در سواحل مازندرانی خزر به صدا در آمده است و امروز شركت های تعاونی صیادی پره استان با بدهی 80میلیارد ریالی مواجه هستند.
** سهم پرداخت حق بیمه صیادان مازندران 10درصد كاهش می یابد
مدیر كل شیلات مازندران نیز در مراسم اغاز ماهیگیری در دریای خزر با بیان اینكه كاهش صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به یك سوم در سال های اخیر زنگ خطر نابودی این گونه آبزی را به عنوان یكی از مهم ترین ذخایر این دریا به خصوص در استان مازندران به صدا در آورد، گفت: امروز ماهیگیران استان با مشكلات جدی معیشتی مواجه هستند.
ولی الله محمد زاده با بیان اینكه كاهش نرخ بیمه حق سهم صیادان از 27درصد به 17درصد از مصوبات هیات دولت است و وزارت رفاه باید آن را عملیاتی كند، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته از آبان ماه امسال این مصوبه اجرایی می شود.
وی تعدیل و سازماندهی شركت های تعاونی صیادی پره مازندران را از دیگر طرح های شیلاتی و مصوبات هیات دولت دانست و اظهار داشت: برای ادامه صید و صیادی نیاز به صیادان جوان داریم.
محمد زاده قرار گرفتن صیادی جزو مشاغل سخت و زیان آور را نیز از دیگر مطالبات جدی ماهیگیران شمال دانست و گفت: این مقوله مهم نیز در حال بررسی و پیگیری است.
مدیر كل شیلات مازندران به بالا رفتن قیمت ادوات صید و صیادی اشاره كرد و افزود: با رایزنی های صورت گرفته، شركت های تعاونی صیادی پره می توانند از تسهیلات ارزان با ثبت نامه در سامانه كارا استفاده كنند.
محمد زاده همچنین خطاب به اعضای هیات مدیره شركت های تعاونی صیادی پره استان گفت كه جامعه صیادی می تواند از اعتبار مكانیزاسیون جهاد كشاورزی برای نوسازی ماشین آلات از جمله خرید تراكتور استفاده كند.
صیادان مازندرانی عضو شركت تعاونی پره از امروز یكشنبه پانزدهم مهر با پهن كردن تورهای ماهیگیری در آبهای ساحلی دریای خزر، فصل صید و صیادی را به صورت رسمی حدود یك هفته زودتر از سال های گذشته آغاز كردند.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش 'پره ' است، به این صورت كه تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یك هزار و 200 متر به كمك یك قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های كفال، سفید و كپور، به وسیله تراكتور به ساحل كشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوكا پوش ( صیادان باچكمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت كار تور ) قایقران و تراكتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
گونه های كفال، ماهی سفید و كپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند كه توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.
6990/1899
۰ نفر