۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 83060633
T T
۰ نفر

رونق شيلات و ايجاد اشتغال پايدار

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 83060633
رونق شيلات و ايجاد اشتغال پايدار

بندرعباس- ايرنا- كسب و كار شيلات در خطه هرمزگان با محوريت توسعه سايت هاي پرورش ميگو و ماهي دريايي با وجود مشكلات روند افزايشي داشته به طوري كه با بهره برداري از مجموعه هاي جديد تا پايان برنامه ششم توسعه، براي 10 هزار نفر از ساحل نشينان هرمزگاني شغل پايدار ايجاد مي شود.

به گزارش ايرنا، اين استان با دسترسي به آب هاي بين المللي و برخورداري از جزيره هاي 14گانه، در سال هاي گذشته ظرفيت هاي منحصر به فردي براي سرمايه گذاري و توسعه صنعت شيلات به نمايش گذاشته است.
شيلات هرمزگان با 22 بندر صيادي و صيد سالانه، افزون بر 272 هزار تن انواع آبزي، 30 درصد بنادر صيادي و 36 درصد صيد انواع آبزيان كشور را به خود اختصاص داده كه اين آمار نشان از جايگاه و اهميت فعاليت هاي شيلاتي اين استان در كشور دارد.
اكنون 100 فروند شناور كشتي (ويژه صيد فانوس ماهيان)، يك هزار و 100 فروند شناور لنج صيادي و بيش از سه هزار و 500 قايق صيادي متعلق به صيادان استان در آب هاي سرزميني و حتي بين المللي (اقيانوس هند) فعاليت دارند.
شيلات هرمزگان توانسته براي 35 هزار نفر به صورت مستقيم و افزون بر 53 هزار نفر نيز به صورت غيرمستقيم اشتغال ايجاد كند كه با توجه به جذب سرمايه گذاري صورت گرفته در زمينه احداث سايت هاي پرورش ميگو در غرب استان (شهرستان بندرلنگه) و واحدهاي پرورش ماهي دريايي (ماهي در قفس) اين رقم در حال افزايش است.

** ظرفيت هاي شيلاتي هرمزگان
بر اساس اعلام كارشناسان و اطلاعات مراكز تحقيقات شيلاتي و دانشگاهي، شيلات هرمزگان در بخش آبزي پروري و پرورش ميگو داراي ظرفيت هاي بالايي است كه بايد گسترش يابد.
مديركل شيلات هرمزگان با تاكيد بر ضرورت گسترش فعاليت هاي آبزي پروري به منظور كاهش فشار بر ذخاير آبزيان دريايي اظهار داشت: ميزان توليد ميگوي پرورشي اين استان از دو هزار و 200 تن در سال 92، به 15هزار تن در سال گذشته رسيده است.
«محسن يكتاپور» با اشاره به برنامه ريزي هاي اين اداره و همچنين فعاليت هاي بخش خصوصي ابراز اميدواري كرد: اين رقم در سال جاري به 20 هزار تن، يعني پنج هزار تن بيشتر از پارسال افزايش يابد.
وي ياد آور شد: 35 درصد از فعالان بخش كشاورزي هرمزگان را جامعه صيادي تشكيل مي دهند كه اين موضوع نشان دهنده اهميت بسيار بالاي اين حوزه است.
يكتاپور با تاكيد بر حمايت همه جانبه دولت تدبير و اميد از فعالان صنعت پرورش ميگو تاكيد كرد: فعاليت هاي شيلاتي بايد به محور توسعه اين استان تبديل شود.

** تاريخچه سايت هاي پرورش ميگو
هر چند صنعت پرورش ميگو در كشور براي نخستين بار بيش از دو دهه قبل از بندر كلاهي ميناب واقع در 100كيلومتري شرق بندرعباس آغاز شد، اما ديري نپاييد كه دامنه اين فعاليت در ديگر استان هاي ساحلي جنوب شامل بوشهر، خوزستان و حتي سواحل چابهار نيز گسترده شد.
قائم مقام سازمان شيلات ايران در اين باره مي گويد: با توجه به حجم بالاي طرح هاي شيلاتي در حال بهره برداري و طرح هاي در دست انجام از جمله سايت هاي جديد پرورش ميگوي هرمزگان، اين استان در آينده اي نزديك به عنوان الگوي فعاليت هاي شيلاتي كشور مطرح مي شود.
«سيف الله حقيقي» با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در اين بخش، از مسئولان دستگاه هاي متولي خواست در زمينه برنامه ها و فعاليت هاي مجموعه شيلاتي هرمزگان با محوريت پرورش ميگو و ماهي دريايي اطلاع رساني كنند تا افكار عمومي بيشتر در جريان كارها قرار گيرد.
وي گفت كه تبليغات و اطلاع رساني، موجب جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي و در نتيجه توسعه بيش از پيش فعاليت هاي شيلاتي در زمينه پرورش ميگو و توليد ماهي دريايي (ماهي در قفس) در اين استان مي شود.
قائم مقام سازمان شيلات ايران از زمين هاي مناسب شناسايي شده در سواحل درياي عمان و خليج فارس و همچنين جزايره 14 گانه هرمزگان به عنوان بهترين بستر براي فعاليت هاي شيلاتي با محوريت پرورش ميگو در اين استان از كشور نام برد.
حقيقي افزود: با همكاري جهاد كشاورزي، شيلات و منابع طبيعي هرمزگان، پهنه بندي سواحل استان به منظور توسعه آبزي پروري در دستور كار قرار گرفته كه با عملياتي شدن اين طرح ها، شاهد محقق شدن وعده هاي رئيس دولت دوازدهم در زمينه توسعه فعاليت هاي شيلاتي با محوريت توليد ميگو و ماهي دريايي خواهيم بود.
معاون آبزي پروري اداره كل شيلات هرمزگان نيز گفت: با حمايت دولت تدبير و اميد، اين استان دو سال پي در پي، ركورد دار بيشترين توليد ميگوي پرورشي و همچنين توليد اين آبزي در واحد سطح است.
«علي كريمي» اظهار داشت: در سالي كه گذشت، افزون بر 15هزار تن ميگوي پرورشي در اين استان توليد شد كه اين رقم پنج هزار تن بيشتر از سال ماقبل آن (95) و حدود 12 هزار تن بيشتر از آغاز به كار دولت يازدهم است.

** تياب جنوبي، ركورد دار بيشترين توليد ميگوي كشور
اين مقام مسئول در اداره كل شيلات هرمزگان بيان كرد: ركورد بيشترين توليد در واحد سطح (هر هكتار) نيز با برداشت 20 تن به مزرعه كشت و صنعت ميناب به مديريت «علي حاتمي» در سايت «تياب جنوبي» اختصاص دارد.
كريمي استفاده از جديدترين روش هاي پرورش از جمله استخر عميق، به كارگيري دستگاه هاي هواده و تغذيه استاندارد، توجه به توصيه هاي كارشناسان شيلات، بازديد از فعاليت هاي شيلاتي كشورهاي صاحب سبك و به روز رساني دانش فني را از مهم ترين راه هاي دستيابي به ركورد توليد 20 تن ميگو در هكتار عنوان كرد.
وي افزود: بر پايه برنامه ريزي ها، امسال نيز سطح زير كشت مزارع پرورش ميگوي اين استان با يك هزار و 200 هكتار افزايش، به چهار هزار و 800 هكتار رسيد.
معاون آبزي پروري شيلات هرمزگان با اشاره به دو دوره پرورش ميگو در سال، پيش بيني كرد كه امسال بيش از 18 هزار تن ميگو از استخرهاي پرورشي اين استان برداشت شود.
به گفته كريمي، هرمزگان تنها استاني است كه سالانه دو بار از اسفند تا تير و از تير تا اواخر آذر كار پرورش و برداشت ميگو و همچنين توليد لارو ميگو در آن انجام مي شود.
ميگوي مورد استفاده در سايت هاي پرورشي هرمزگان از نوع «وانامي» است كه از مهم ترين ويژگي هاي آن مي توان به ضريب رشد و بازماندگي بالا، مقاوم بودن به بيماري ها و دوره كوتاه مدت اشاره كرد.

** طرح توسعه سايت هاي پرورش ميگو
وي در ادامه با اشاره به استقبال سرمايه گذاران از فعاليت هاي آبزي پروري در هرمزگان بيان كرد: در حال واگذاري زمين هاي استعداد يابي شده منطقه كرگان شهرستان ميناب در قالب قطعه هاي 20 هكتاري به متقاضيان بومي داراي مجوز پرورش ميگو هستيم.
كريمي ياد آور شد: عمليات هم زمان شناسايي، نقشه برداري و حتي واگذاري حدود 21 هزار هكتار زمين مستعد پرورش ميگو در شهرهاي ساحلي اين استان انجام شده است.
معاون شيلات هرمزگان ابراز داشت: سطح مفيد اين زمين ها به 15هزار هكتار مي رسد كه با در نظر گرفتن چهار هزار و 800 هكتار مزرعه در حال بهره برداري، ميزان توليد سالانه ميگوي اين استان تا پايان برنامه ششم توسعه به بيش از 70 هزار تن افزايش مي يابد.
با ايجاد هر مزرعه 20 هكتاري پرورش ميگو براي 12 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي شود؛ با واگذاري زمين هاي شناسايي شده و پس از بهره برداري از سايت هاي جديد تا پايان برنامه ششم توسعه، براي 10 هزار نفر از ساحل نشينان هرمزگاني شغل پايدار ايجاد مي شود.
گستره مفيد مزارع پرورش ميگو در هرمزگان اكنون چهار هزار و 800 هكتار است و با پيش بيني توليد بيش از 18هزار تن در سال عنوان شده كه با توجه به كيفيت بالاي محصول، 80 درصد آن به ارزش بيش از 75 ميليون دلار به خارج از كشور صادر مي شود.
اكنون نزديك به دو هزار و 450 نفر به طور مستقيم در سطح چهار هزار و 800 هكتار از مزارع پرورش ميگوي اين استان فعاليت دارند.
شيلات و آبزيان به عنوان قديمي ترين منبع درآمدي ساحل نشينان هرمزگان، با حمايت دولت تدبير و اميد مي تواند به محور توسعه اين استان نيز تبديل شود.
ميزان ميگوي پرورشي توليدي سال گذشته در كشور حدود 32 هزار تن اعلام شده كه بيش از 15هزار تن آن در استخرهاي پرورش ميگوي هرمزگان توليد شده است.

** تغيير رويكرد مثبت پرورش دهندگان
هر چند پيشينه فعاليت پرورش ميگو در هرمزگان به بيش از 20 سال مي رسد؛ اما ظرف 6 سال گذشته تاكنون شاهد تغيير رويكرد پرورش دهندگان در زمينه استفاده از صاحب نظران اين صنعت (داخلي و خارجي) و همچنين استفاده از فناوري هاي نوين در زمينه افزايش توليد اين آبزي در واحد سطح هستيم.
در اين زمينه مي توان از برگزاري سمينار تخصصي ميگو با موضوع «مديريت بهينه مزارع پرورش ميگو با رويكرد ايمني زيستي» از طرف بخش خصوصي (پرورش دهندگان ميگو) نام برد كه تابستان امسال با همكاري اداره كل شيلات هرمزگان در شهر بندرعباس برگزار شد.

** شيلات هرمزگان از نگاه آمار
مديركل شيلات هرمزگان گفت: كسب و كار يك پنجم از جمعيت يك ميليون و 760 هزار نفري اين استان از طريق فعاليت هاي شيلاتي است.
محسن يكتاپور ابراز داشت: صيد سالانه 272 هزار تن انواع آبزي (با مصرف داخل و خارج)، فعاليت 72 تعاوني صيادي، 22 بندر صيادي در حوزه اين اداره كل واقع در سواحل خليج فارس و درياي عمان و همچنن 39 مركز تخليه صيد تنها به عنوان بخشي از ظرفيت هاي صيادي اين استان به حساب مي آيد.
او از فعاليت 9 سايت پرورش ميگو با توليد سالانه 16 تا 20 هزار تن، چهار شركت پرورش ماهي دريايي (ماهي در قفس) با توليد سالانه پنج هزار تن، توليد يك ميليارد و 400 ميليون عدد لارو ميگو، 12 كارخانه توليد پودر ماهي و تعداد زيادي واحدهاي توليد غذاي ماهي و ميگو به عنوان بخشي ديگر از ظرفيت هاي شيلاتي اين استان در زمينه آبزي پروري نام برد.
استاندار هرمزگان نيز از شيلات به عنوان يكي از اثرگذارترين فعاليت ها در زمينه اقتصاد مقاومتي نام برد و گفت: توسعه صنايع فرآوري آبزيان، برنامه ريزي براي برداشت اصولي و هدفمند، افزايش صادرات، توسعه اشتغال و همچنين افزايش درآمد فعالان اين بخش در قالب آبزي پروري (ميگو و ماهي دريايي) از مهم ترين برنامه هاي شيلات هرمزگان است.
فريدون همتي با اشاره به موفقيت هاي به دست آمده در زمينه طرح هاي توليد و پرورش ماهي دريايي (ماهي در قفس) افزود: با پرداخت تسهيلات ارزان قيمت ارزي و ريالي از فعالان و متقاضيان سرمايه گذاري در اين زمينه حمايت مي كنيم.
6149/2094/6048