۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 83060706
T T
۰ نفر

«دنيـا» زيرآوار غفلت ماند

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 83060706
«دنيـا» زيرآوار غفلت ماند

تهران - روزنامه قانون در شماره روز چهارشنبه خود گزارشي از كشته شدن دختربچه كرد زير آوار ديوار مدرسه منتشر كرده است.

گزارش «قانون» از كشته شدن دختربچه كرد زير آوار ديوار مدرسه
دنيا ويسي دختربچه هفت ساله سنندجي صبح روز دوشنبه زير آوار مدرسه‌اي كه در آن مي خواند جان سپرد.
معلوم نيست چه كسي جنازه او را پيدا كرده و به اطرافيان خبر داده است اما آنچه معلوم است اينكه وقتي بالاي سر دنيا رسيدند او كشته شده بود. همچنين ابهاماتي درباره نحوه كشته شدن او وجود دارد كه «قانون» بعد از دستيابي به مدارك محكم تر آن را منتشر خواهد كرد. اين دختربچه هفت ساله 16 روز پس از پا گذاشتن به كلاس درس براي تحصيل علم و دانش بر اثر ريزش ديوار حياط مدرسه، قرباني رويايي شد كه اين روزها دانش آموزان يك سوم مدارس كردستان را در معرض خطر و تهديد قرار داده است. مي گويند ساختمان اين مدرسه فرسوده و غيراستاندارد و ساخت آن به سال 59 بر مي گردد و استفاده از آن از روي ناچاري و به دليل نبود فضاي آموزشي بوده است.
محمد سعيد كنعاني، مدير آموزش و پرورش ناحيه دو سنندج در تشريح نحوه وقوع اين حادثه گفت: قبل از ظهر روز دوشنبه بر اثر ريزش بخشي از ديوار حياط آموزشگاه مدرسه روستايي به علت فرسوده بودن بنا، يكي از دانش‌آموزان پايه اول اين آموزشگاه به نام دنيا ويسي مصدوم و سريعا توسط مدير آموزگار و پدرنامبرده به بيمارستان بعثت سنندج اعزام شد. وي در ادامه با بيان اينكه متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارده اين دانش‌آموز در بيمارستان بعثت سنندج فوت كرد گفت: مدير اين دبستان داراي 13 نفر دانش‌آموز و يك كلاس چندپايه است او در ادامه افزود: اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان اين حادثه تلخ و فقدان اين دانش‌آموز عزيز را به خانواده محترم وي تسليت مي‌گويد. طبق اعلام اداره كل آموزش و پرورش كردستان بر اثر ريزش بخشي از ديوار حياط آموزشگاه روستايي به علت فرسوده بودن بنا، يك دانش آموز پايه اول به نام دنيا ويسي مصدوم و سريعا توسط معلم مدرسه و پدرش به بيمارستان بعثت سنندج منتقل شد ولي او بر اثر جراحات وارده فوت كرد. مدرسه روستاي گرماش سال 1359 تاسيس شده و اكنون سي و هشتمين سال بهره برداري خود را سپري مي كند. مسئولان آموزش و پرورش كردستان مي گويند جزو مدارس فرسوده است حال به عنوان نگارنده سوال دارم: چرا به زعم اينكه مدرسه فرسوده است و احتمال وقوع يك حادثه در آن مي رود نسبت به ايمن سازي آن با اندك هزينه اي اقدام نشده است؟ حادثه به نوعي شبيه حادثه آتش سوزي مدرسه دخترانه انقلاب اسلامي شين آباد در شهرستان پيرانشهر بود اما اين بار جان دانش آموزي را گرفت كه شايد در آينده با تلاش هاي خود تبديل به شخصيتي مهم و تاثير گذار مي شد ولي با يك سهل انگاري، امروز بر دوش خانواده اش به خاك سپره مي شود. داده‌هاي آماري آموزش و پرورش كردستان حاكي از آن است كه در حال حاضر از سه هزار و 800 مدرسه اين استان، يك هزار و 73 مدرسه نيازمند تخريب و نوسازي است.

مشكل مدارس فرسوده را حل كنيد

همچنين سيد محمد بطحايي؛ وزير آموزش و پرورش نيز در جمع خبرنگاران درباره حادثه فروريختن ساختمان ديوار يك مدرسه گفت: اين اتفاق در يكي از روستاهاي سنندج به دليل ضعف ديوار اتفاق افتاده است و متأسفانه يك دانش‌آموز فوت كرد كه تيمي را براي بررسي اين موضوع مأمور كردم. بطحايي با بيان اينكه اين مدرسه جزو مدارس ناايمن است، گفت: تلاش خوبي در سال 97 براي تخريب و بازسازي مدارس فرسوده انجام شده است كه از دو محل شامل يكي از محل ارزش افزوده نمايندگان تلاش دارند تا مشكل مدارس فرسوده را حل كنند و از محل برنامه ششم نيز اعتبار پيش‌بيني بيني شده است البته با افزايش هزينه‌ها مواجهيم و همچنان آموزش و پرورش نيازهاي كمك‌هاي بيشتر است. اين حادثه فعالان صنفي معلمان را نگران كرده است. اسكندر لطفي (فعال صنفي معلمان كردستان) با ابراز تاسف شديد از بروز اين حادثه مي‌گويد: تا زماني كه محروميت‌زدايي از فضاهاي آموزشي را با جديت از فرادستان و مسئولان نخواهيم و مطالبه نكنيم، هر سال بايد شاهد تكرار چنين ماجراهاي دلخراشي باشيم. به خصوص در استان‌هاي محروم، خطر ريزش ديوار مدارس و مرگ معلمان و دانش‌آموزان بر اثر اين دست حوادث، بسيار جدي‌ست. اين عضو كانون صنفي معلمان مريوان تاكيد مي‌كند: شرايط دردناكي مانند مرگ اين دختر روستايي ايجاب مي‌كند كه ما فعالان صنفي معلمان همصدا و متحد از مسئولان و برنامه‌ريزان بودجه‌اي كشور درخواست كنيم كه نوسازي مدارس و تخصيص بودجه براي آن را در اولويت قرار دهند. او به شرايط مدارس استان‌هاي كردستان مي‌پردازد: حتي دريك بررسي اجمالي مي‌توان متوجه وضعيت فيزيكي نگران‌كننده ساختمان‌هاي مدارس در استانِ كردستان شد. انبوه فضاي آموزشي غيراستاندارد، تخريبي و فرسوده و وجود مدارس خشتي و گلي و كانكسي و مشكل ديگري به نامِ تعدد مدارس دوشيفته، ازجمله مواردي است كه بحراني بودن وضعيت فضاهاي آموزشي را فرياد مي‌زند.وي ادامه مي‌دهد: در غالب مدارس شهري و روستايي، خبري از تجهيز كلاس‌هاي درسي به سيستم هوشمند آموزشي نيست و ميزان ساخت و سازهاي جديد نيز هرگز اميدواركننده نيست. براساس اظهاراتِ خود مسئولان آموزش و پرورش، سي درصد از مدارس كشور فرسوده هستند و نياز به بازسازي و يا تخريب دارند. اين را معاون وزير آموزش و پرورش ابتداي مرداد ماه امسال اعلام كرده‌است. مهراله رخشاني مهر گفته‌ است؛ از اين تعداد مدارس فرسوده كشور، ١٢ درصد تخريبي هستند و ١٨ درصد بايد مقاوم‌سازي شوند. او اعلام كرده در مجموع ١١ استان زير خط ميانگين كشوري از نظر فضاي آموزشي هستند. لطفي نيز اين آمار را براي استان محل تدريس خود يعني كردستان تاييد مي‌كند و مي‌گويد: بالغ بر 30 درصد از فضاهاي آموزشي كردستان، فاقد آيتم‌هاي استاندارد و ايمني لازم هستند و هر لحظه امكان فرو ريختن ساختمان مدرسه وجود دارد در هر شهرستاني به دفعات شاهد نامه‌نگاري‌هاي مديران مدارس و مديران شهرستاني هستيم كه نگراني خود را خصوصا بابت احتمال فررويختن ديوارهاي حياط مدارس ابلاغ كرده‌اند و هر بار اين نامه‌ها در انبوه مطالبات اولي‌تر گم مي‌شوند و جوابي درخور نمي‌يابند. از سويي ديگر مسولان ارشد آموزش و پرورش در استان با اين معضل جدي مواجه هستند كه چنانچه فعاليت مدارس غيراستاندارد را متوقف كنند، با بحران فضاي آموزشي مواجه خواهند شد، بحراني كه با وجود استفاده از مدارس استيجاري و كانكسي همچنان به قوت خود باقي است. لطفي مي‌افزايد: معضل بحران كمبود فضاهاي آموزشي استاندارد استان كردستان نيازمند عزم ملي مسولان است و با اعتبارات رايج به هيچ عنوان اميدي به بهبود شرايط نمي‌رود؛ بايد قبول كنيم اعتبارهاي قطره چكاني سازمان نوسازي مدارس به گونه‌اي است كه زمان طولاني ساخت و تحويل هر ساختمان نوساز همزمان مي‌شود با فرسوده‌تر شدن بافت مدارس قديمي؛ بنابراين عملا نسبت ساخت ساختمان‌هاي جديد و فرسودگي مدارس قديمي با هم برابري نمي‌كند.
روزنامه قانون
3001/