۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۰
کد خبر: 83064338
T T
۰ نفر
دانشگاه فردوسی مشهد، بزرگترین دانشگاه شرق كشور

تهران - ایرنا - با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال 1328 به دانشكده پزشكی، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه كشور در شهر مشهد برداشته شد و دانشگاه فردوسی به عنوان سومین دانشگاه از نظر قدمت پس از دانشگاه های تهران و تبریز شصت و هفتمین سال فعالیت را سپری می كند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، در سال 1334 با صدور مجوز دیگری، دانشكده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت.

**اولین های دانشگاه
با گسترش آموزش عالی در كشور به ترتیب دانشكده های الهیات، علوم، دندانپزشكی، دوره شبانه، علوم دارویی و تغذیه،علوم تربیتی و روانشناسی، كشاورزی، مهندسی، مؤسسه بینایی سنجی، دبیرستان دانشگاه و مركز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد كه از سال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود، افزوده شد .
ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد كه پس از تغییر در برخی واحدها و تفكیك دانشگاه علوم پزشكی از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشكده علوم اداری و اقتصادی، دانشكده دامپزشكی، آموزشكده كشاورزی شیروان، دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشكده علوم ریاضی، پژوهشكده علوم گیاهی، مركز تحقیقات زمین لرزه شناسی، كالج دانشگاه، دانشكده منابع طبیعی و محیط زیست و دانشكده معماری و شهرسازی و هنر اسلامی، یكی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود.

**دانشكده ها و اعضای هیات علمی و دانشجویان
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق كشور، از وجود 821 عضو هیات علمی متخصص برخوردار است.
در زمان حاضر 9 هزار و 858 دانشجو در گروه علوم انسانی، سه هزار و 232 دانشجو در گروه علوم پایه، پنج هزار و 481 دانشجو در گروه فنی و مهندسی، چهار هزار و 234 دانشجو در گروه كشاورزی و دامپزشكی و 304 دانشجو در گروه هنر به تحصیل اشتغال دارند كه از این تعداد 11هزار و 44دانشجو در مقطع كارشناسی و 12هزار و 167 دانشجو در مقطع تحصیلات تكمیلی هستند.

**جایگاه دانشگاه در كشور
رتبه نخست فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های كشور، جشنواره نشریات دانشجویی، فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، و دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر سراسر كشور، رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی از جمله شیمی و ریاضی، رتبه سوم جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه دوم وبگاه دانشگاه در میان دانشگاه‌های وزارت علوم در رتبه‌بندی جهانی وبومتریك و حضور در میان دانشگاه‌های برتر كشور در رتبه‌بندی موضوعی نظام QS بخشی از افتخارات این دانشگاه محسوب می شود.
همچنین در دو سال اخیر، این دانشگاه با تمركز بر دیپلماسی علمی، توانسته رتبه نخست در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی را در بین دانشگاه های كشور كسب كند.
از جمله خدمات منحصر بفرد این دانشگاه در منطقه شمال شرق می توان ارزیابی و صدور تاییدیه علمی اختراع، ارایه خدمات آزمایشگاهی به عنوان دبیر شبكه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) در شرق كشور و عضو شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو، ارایه خدمات تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه آپا، ارائه خدمات مركز محاسبات سنگین، ارایه خدمات آزمایشگاه فناوری وب، ارایه خدمات آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-IPBX، طراحی و پشتیبانی سامانه‌های كاربردی دانشگاهی و برگزاری دوره‌های آموزش عالی آزاد برای مدیران ارشد و دیگر صاحبان صنعت و خدمات در كالج دانشگاه را نام برد.

**افتخارات دانشگاه
مدیریت هیات نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی، نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش كشور در استان، دبیرخانه هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی شرق كشور، دبیرخانه كمیسیون پژوهش وفناوری استان و دبیرخانه منطقه 9 در حوزه های ورزش، آموزش، پژوهش و فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های كشور، دبیر خانه هیات جذب استانی و دبیرخانه شبكه دانشگاههای خراسان رضوی از جمله نقش های دیگر دانشگاه در منطقه بوده كه همراه با رسالت اصلی خود، به عنوان یك دانشگاه مادر عهده دار آن است.
دانشگاه فردوسی مشهد در نظر دارد در افق چشم انداز 10 ساله خود یكی از دو دانشگاه برتر جامع كشور در تولید علم، نظریه ‌پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و در شمار 500 دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی قرار گیرد.

**چشم انداز و ماموریت دانشگاه
دانشگاه فردوسی مشهد یكی از دو دانشگاه برتر جامع كشور در تولید علم، نظریه ‌پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و در شمار 500 دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی است.
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان برترین دانشگاه جامع در نیمه شرقی كشور و با برخورداری از قطب‌های ممتاز علمی می‌كوشد با التزام به اصول متعالی دین مبین اسلام و با اتكاء به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی كارآمد، علاوه بر رعایت اخلاق حرفه‌ای به تربیت انسان‌های متعهد، خلاق، متخصص، پژوهشگر و كارآفرین بپردازد و از این رهگذر پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد و در چارچوب اعتلای فرهنگی آن اهتمام ورزد. این ماموریت را از طریق به‌كارگیری فناوری‌های پیشرفته، رعایت استانداردهای جهانی و تقویت همكاری با مراكز علمی و فرهنگی تحقق می‌بخشد و برای تولید و ترویج علم نافع در سطح ملی و بین‌المللی تلاش می كند.

**مدیریت دانشگاه
هم اینك مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد با محمد كافی است.
پیشتر نیز، حسین سامی راد ، ضیاء الدین اسماعیل بیگی، محسن ضیایی، عبدالله فریار، نصرالله مقتدر مژدهی، سید جلال متینی، پرویز آموزگار ، سیروس سهامی، غلامعلی ادریسیان، مهدی اعتمادی، حسین اشتیاق حسینی، عبدالرسول كاظم‌پور، علی سرافراز یزدی، عبدالرضا باقری و علیرضا عاشوری ریاست این دانشگاه را عهده دار بوده اند.
**6984**1601**