به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، «اپرای عاشورا» كه نخستین گام در راستای تولید نمایشهای موزیكال با محوریت اپرای ملی بود برای نخستین بار بیش از 15 سال پیش توسط گروه «تئاتر عروسكی آران» به سرپرستی بهروز غریب پور فعالیت خود را آغاز كرد.
تولید و اجرای این اپرای عروسكی در حقیقت برداشتن نخستین گامها برای تحقق اپرای ملی ایرانی با توجه به هویت و شناسنامه فرهنگ و هنر ایرانی بود.
در ادامه فعالیتهای این گروه نمایشی قرار است كه از 25 تا 17 مهرماه «اپرای عاشورا» در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی شهرستان بابل استان مازندران به صحنه رود.
غریب پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با تأكید بر آنكه مهمترین ویژگی برای رسیدن به «اپرای عاشورا»، عظم و ارادهای كاملا خود خواسته برای تحقق اپرای ملی ایران بود كه این مهم توسط گروه عروسكی آران به تحقق پیوست، گفت: پس از تولید اپرای عروسكی عاشورا دیگر گونههای اپراهای عروسكی مانند اپرای عروسكی مولوی، حافظ، سعدی و دیگر نمایش ها توسط همین گروه عروسكی تولید شد و در حقیقت این مهمترین بهرهبرداری این گروه نمایشی از داشتهها و پیشینه فرهنگی كهن ایرانی در زمینه آیینهای نمایشی و موسیقی اصیل ایرانی بود.
وی مهمترین بستر و شكلگیری اپرای ملی عاشورا را وامداری این شیوه تولیدی از هنر تعزیه ایرانی دانست و خاطرنشان كرد: آنچه كه در اپرای عروسكی عاشورا به آن وفادار بودم با وامگیری از ردیفهای موسیقی ردیفی- دستگاهی ایران و همچنین شكل خواندن آوازها و نوع روایت در پرداخت عنصر درام در هنر تعزیه ایرانی بود كه برای نخستین بار آن را در قالب تولید تئاتر در شكلگیری و اجرای عمومی نمایش «اپرای عاشورا» به كار بردم.
غریبپور فاصله میان هنرمندان با داشتههای فرهنگ و هنر ایرانی را در بازه زمانی یك قرن اخیر ،معلول سیاست های مختلف حاكمان و سیاستمداران به ویژه در دوران پهلوی و ریشه دار از دوران قاجار دانست و یادآورد شد: آنچه كه ما به عنوان هنر تعزیه امروز از آن بهره میبریم در حقیقت وامدار تلاش هنرمندانی است كه نخستین سنگ بنای این هنر سنتی را در دوران قاجار از خود به یادگار گذاشتند.
وی ادامه داد: اما در سیر تطور تاریخی به ویژه در دوران پهلوی با توجه به هجمه حاكمان نسبت به مخالفت در برابر هنر ملی و آیینی تعزیه شاهد كمرنگ شدن این گونه هنر و همچنین دوری هنرمندان از آن بوده ایم و بر همین اساس است كه آنچه امروز به عنوان تعزیه وجود دارد، با اصل، ماهیت و ذات شگرف آن در دوران شكوه این هنر فاصله دارد.
به گفته كارگردان «اپرای عروسكی حافظ»، تعزیه ای كه امروز در قامت اجراهای عمومی در اختیار علاقمندان قرار میگیرد چه از نظر اتكا به مساله موسیقی و چه در شكل توجه به ردیف دستگاهی و همچنین آوازهایی كه در آن استفاده میشود با آنچه كه ما به عنوان هنر تعزیه به عنوان یكی از عظیمترین نمایشهای ملی ایرانی داریم فاصله فراوانی دارد.
كارگردان «اپرای عروسكی رستم و سهراب» با اشاره به این مساله كه آنچه كه هنرمندان ایرانی را برای تولید تئاتر ملی به موفقیت خواهد رساند وامداری نسبت به داشتههای نمایشی و هنرهای آیینی كهن ایرانی است و تاكید كرد: تئاتر ملی زمانی شكل میگیرد كه از بنمایههای هویت و فرهنگ ملی نشأت گرفته باشد. اگر بخواهیم در راستای تقلید هنر تئاتر غربی گام برداریم مسیر تحقق تئاتر ملی را با اما و اگرهای فراوانی مواجه كرده ایم.
غریب پور درباره اجرای نمایش اپرای عروسكی عاشورا در شهر بابل كه طی روزهای 25 تا 27 مهرماه در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی اجرا میشود، گفت: با دعوتی كه از گروه عروسكی آران به عمل آمد این روزها مشغول فراهم ساختن امكانات سالن این دانشگاه برای اجرا هستیم و خوشحالم كه طی این مدت از دیگر استان ها نیز برای اجرای این نمایش عروسكی دعوت به عمل آمده است.
وی افزود: تاكنون دو استان خوزستان و اصفهان برای اجرای این اثر از گروه عروسكی آران دعوت به عمل آورده اند كه بعد از فراهم شدن شرایط و پشت سر گذاشتن اجرا در استان مازندران و شهر بابل نسبت به اجرای این اثر نمایشی در دیگر استانها نیز برنامه ریزی خواهیم داشت.
فراهنگ**9266** 9053
تهران- ایرنا- كارگردان و نمایشنامهنویس «اپرای عاشورا» نمایشهای آیینی و كهن ایرانی را بخشی از شناسنامه و هویت فرهنگی ایران دانست و تصریح كرد: تئاتر ملی در ارتباط مستقیم هنرمندان با نمایشهای آیینی و كهن ایرانی محقق می شود.