۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83068367
T T
۰ نفر
سناتور آمریكایی: بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر كرده است

تهران - ایرنا - «لیندسی گراهام» سناتور آمریكایی روز سه شنبه، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را متهم كرد دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر كرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، گراهام كه جمهوریخواهی نزدیك به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا است، بن سلمان را توپ مخربی نامید كه روابط ریاض با واشنگتن را به مخاطره می اندازد.
بسیاری از اعضای كنگره آمریكا كه از دیرباز روابطی نه چندان خوب با عربستان داشته اند، از زمان ناپدید شدن خاشقچی در كنسولگری سعودی در استانبول، از عربستان به شدت انتقاد كرده اند.
سناتور گراهام انتقاد خود را به طور مستقیم متوجه ولیعهد سعودی كرد و گفت: هیچ چیز در عربستان بدون اطلاع بن سلمان اتفاق نمی افتد.
گراهام با زهرآگین خواندن چهره بن سلمان، یادآور شد كه وی به هیچ وجه نمی تواند یك رهبر جهانی در این عرصه جهانی باشد.
عربستان دست داشتن در ماجرای ناپدید شدن خاشقچی را رد می كند. اما هفته گذشته، 22 سناتور آمریكایی زمینه آغاز تحقیقات آمریكا در مورد این مساله را فراهم كردند كه آیا باید عربستان را به دلیل ناپدید شدن خاشقجی، هدف تحریم های حقوق بشری قرار داد؟
گراهام در مورد تصمیم ترامپ در ارتباط با ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی ابراز بی اطلاعی كرد. هر گونه تصمیم ترامپ ممكن است بر روابط نزدیك اما پیچیده عربستان با آمریكا خدشه وارد كند.
ترامپ موضع نرم تری نسبت به عربستان اتخاذ و اعلام كرده است كه شاید قاتلان خودسر در قضیه ناپدید شدن خاشقچی نقش داشته باشند.
«مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا نیز روز سه شنبه در ریاض با ملك سلمان پادشاه عربستان و ولیعهد این كشور دیدار و در مورد مساله خاشقچی گفت و گو كرد.
خاشقچی 2 اكتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام های تركیه گفته اند كه وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده و روزنامه واشنگتن پست نیز نوشته كه تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است كه اثبات می كند خاشقچی پس از شكنجه، كشته شده است.
خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود كه مقاله هایی در نقد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به رشته نگارش درآورده است.
خاشقچی كه پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرد و به آمریكا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یك زن تبعه تركیه را داشت و برای طی كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
اروپام**9109**1859