۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 83069260
T T
۰ نفر
مصرف توليدات دارويي داخلي نيازمند فرهنگ سازي است

تهران– ايرنا – مدير يك شركت دانش بنيان توليدكننده نانودارو، يك مشكل اساسي توليدات دارويي در كشور را زمان بر بودن فرايند جلب اعتماد جامعه پزشكان و مردم بعنوان مصرف كنندگان محصول دانست و گفت: در كل ترويج مصرف دارويي توليد داخل نيازمند فرهنگ سازي در جامعه پزشكي و مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، شركت ياد شده كه در يازدهمين جشنواره و نمايشگاه نانو حضور داشت و در زمينه توليد نانوداروهايي بر پايه مسيل و ليپوزوم در پارك علمي فناوري پرديس فعاليت مي‌كند، تاكنون موفق به بومي سازي سه محصول دارويي شده است.
دكتر مهناز قمي مديرعامل اين شركت دانش بنيان در حاشيه برگزاري نمايشگاه نانو در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، با بيان اينكه بحث نانو داروها يك بحث جديد در دنيا است، اظهار داشت: اين شركت كه ابتدا فعاليت خود را با تحقيق و توسعه در مورد سامانه‌هاي دارو رساني نانوليپوزومي براي درمان سرطان آغاز كرد، در حال حاضر سه نانودارو را به صورت صنعتي توليد و و وارد بازار كرده است.
وي با اشاره به تفاوت قيمتي داروي شيمي درماني توليدي اين شركت دانش بنيان تحت عنوان سينادوكسوزوم نسبت به نوع خارجي آن گفت: قيمت خارجي اين دارو چندين ميليون تومان است در صورتي كه هزينه داروي ما با بيمه تنها 70 هزار تومان است.
قمي همچنين با اشاره به داروهاي توليدي اين شركت دانش بنيان، داروي سينا آمپوليش براي درمان سالك، سيناكوركومين بعنوان يك آنتي اكسيدان قوي و مكمل براي كبد چرب و دردهاي روماتيسمي و همچنين داروي سينادوكسوزوم بعنوان يك داروي شيمي درماني و براي درمان سرطان هاي پيشرفته را از جمله اين داروها نام برد.
اين فعال دارويي در خصوص دشواري اخذ مجوز بازار اين داروها گفت:ما توانسته ايم بسته به نوع دارو و كاربرد آن، مجوز اين سه دارو را از سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اخذ كنيم كه هر يك پروسه يك تا سه ساله داشته است.
وي با بيان اينكه هركدام از اين داروها ويژگي خاص دارند، افزود: به عنوان مثال داروي شيمي درماني نانويي ما مشابه خارجي دارد و اينكه پزشك آنكولوژيست متقاعد شود كه داروي توليدي شركت ما را براي بيمار تجويز و جايگزين نوع خارجي كند، كار زمان بر و بسيار سختي بود، البته برخي پزشكان اعتقاد به داروي ايراني دارند و بازخورد مناسبي گرفته اند.
وي همچنين در خصوص داروي سيناكوركومين بعنوان يك آنتي اكسيدان قوي و مكمل براي كبد چرب كه براي دردهاي روماتيسمي نيز موثر است گفت: در حال حاضر شايد بسياري با اين دارو آشنا نباشند و نمي دانند كه تفاوت اين دارو با كوركومين عادي چيست و لذا اين يك پروسه خيلي سختي را براي ما ايجاد كرده است.
قمي از تشكيل يك تيم علمي براي مذاكره با تك تك پزشكان مرتبط به منظور معرفي ويژگي هاي داروي سيناكوركومين خبر داد و افزود: اين دارو از فروش هزارتايي در سال به فروش 50 هزار افزايش يافته است كه البته مشكل نوع محصول است كه بايد به پزشك شناسانده شود و كارهاي باليني و كلينيكال آن انجام شود و اين مقداري زمان بر است.
وي در خصوص داروي سوم توليدي از سوي اين شركت دانش بنيان نيز اظهاركرد: اين دارو براي درمان سالك است كه مشابه خارجي ندارد و البته خيلي از پزشكان اطمينان نمي كنند اين دارو را تجويز كنند و معتقدند كه بايد خودشان امتحان كنند.
قمي افزود: البته ما مقداري با تجربه تر در خصوص اين دارو عمل كرديم به طوريكه در همايش هاي تخصصي پوست شركت كرديم اما بازهم مي بينيم كه خيلي از پزشكان از وجود آن در بازار بي اطلاع هستند و اين نياز است كه بصورت رو در رو با پزشكان اين دارو معرفي و شناسانده شود.
وي گفت: البته داروي سالك نمونه مشابه خارجي ندارد چراكه سالك درمان ندارد، اما آمپول هايي وارد كشور مي شود كه به صورت مستقيم به زخم تزريق مي شود و هزينه آن حدود 5 دلار است، در حالي كه داروي ما پماد است كه روي زخم ماليده مي شود و هزينه آن 60 هزار تومان است.
وي يكي ديگر از مشكلات اساسي توليدات دارويي در كشور را زمان بر بودن جلب اعتماد جامعه پزشكان و مردم بعنوان مصرف كنندگان آن دانست و گفت: در كل ترويج مصرف دارويي توليد داخل نيازمند فرهنگ سازي در بين جامعه پزشكي و مردم است.
اين توليد كننده دارو اظهاركرد: دولت در ابتدا بايد اين موضوع را براي مردم و پزشكان جا بياندازد كه استفاده از داروي ايراني نه تنها هيج اشكالي ندارد بلكه شايد به لحاظ كيفي بهتر از نوع خارجي باشد، ضمن اينكه داروي توليد داخل به سهولت در دسترس است و اشتغالزايي جوانان كشور را بدنبال خواهد داشت.
يازدهمين جشنواره و نمايشگاه فناوري نانو از 21 تا 24 مهرماه در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.
علمي ** 1836 **2017
۰ نفر