۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83069311
T T
۰ نفر

زندگي در روستاهاي البرز جان گرفت

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83069311
زندگي در روستاهاي البرز جان گرفت

كرج - ايرنا - اشتغالزايي و قرار گرفتن بر شرايط رفع بيكاري اين آفت و عامل مهاجرت روستاييان به شهرها، ريشه هاي زندگي و ماندگاري روستاييان در استان البرز جان گرفت.

به گزارش ايرنا، پس از يك دوره گذار متمادي كه سبب گرديد فصل قابل توجهي از حوزه اقتصاد در بخش كشاورزي بعنوان پايه اشتغال روستايي دچار مشكل شود، اكنون با اجراي طرح هاي اشتغال در روستاها اين چرخه هاي مهم اقتصادي به ماهيت توليدي خود نزديك تر شده اند.
از آنجاييكه تكيه بر اشتغالزايي مولد و پايدار بر مبناي ظرفيت هاي بومي در حوزه اقتصاد از اهميت بالايي برخوردار است، روستاها به عنوان قطب مولد از اهميت زيادي بهره مند هستند.
دولت نيز با اعتقاد به اين ظرفيت با ارائه تسهيلات ويژه از طريق بانك هاي مختلف خصوصي و دولتي مي كوشد در روستاها اشتغال پايدار ايجاد كند.
اما در اين بين شناخت ظرفيت ها و قابليت هاي هر روستا همراه با چاشني برنامه ريزي مدون مي تواند سبب ماندگاري در روستاها و ممانعت از مهاجرت جوانان روستايي به شهرها گردد.
مهمترين دليل مهاجرت روستاييان به شهرها نبود شغل و درآمد ناكافي در روستاها است كه با ايجاد فرصت هاي شغلي با نگاه به زيرساخت هاي كشاورزي و صنعت و اكوتوريسم به عنوان ظرفيت هاي مهم روستايي مي توان به اين هدف دست يافت.
دور از انتظار نيست كه دولت ها مي توانند زمينه ها را براي ماندگاري مردم در روستا ها فراهم و تسهيل كنند اما توسعه بايد توسط مردم محقق شود و روستاييان ما امروزه علاوه بر كشاورزي با وجود كم آبي از فرصت هاي دامداري و صنايع دستي با حمايت هاي تسهيلاتي دولت ' تدبير و اميد' بهره مند شده اند.
البرز سي و يكمين استان كشور نيز امروز توانسته با شتاب قابل توجهي در راستاي تحقق برنامه هاي حوزه روستايي و تحقق روستاي بدون بيكار البرز حركت كند.
مدير كل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري البرز گفت: طبق برآورد هاي صورت گرفته در روستاهاي البرز حدود پنج هزار بيكار وجود دارد كه امسال با پرداخت تسهيلات كم بهره و راه اندازي طرح ها براي تمام اين افراد اشتغال پايدار ايجاد خواهد شد.
غفور قاسم پور افزود: بر اساس سياست هاي ابلاغي معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم كشور كه از اواخر سال گذشته به استان ها ابلاغ شد، البرز با اهتمام ويژه وارد ميدان عمل شده است.
وي ادامه داد: در 6 ماهه اول سال 97 با جذب تسهيلات اشتغالزايي روستايي 2 هزار و 500 شغل ايجاد شد.
قاسم پور گفت: سهم تسهيلات البرز در اين راستا و براي ايجاد بسترهاي اشتغال روستايي حدود 2 هزار ميليارد ريال بود كه با توجه به ارائه طرح هاي متقاضيان با نرخ سود 6 درصد و تنفس يك ساله كار با جديت شروع شد.
قاسم پور با بيان اينكه با گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامي اقدامات بسياري در راستاي آباداني روستاها صورت گرفته است، گفت: در اين راستا اقدام موثري در حوزه اشتغال صورت نگرفته از اين رو دولت تدبير و اميد با برنامه اي مدون اين امر را به استان ها تكليف كرد.
وي افزود: با بررسي ها و مطالعات صورت گرفته مهمترين علت مهاجرت جوانان و نخبگان روستايي به شهرها، بيكاري است بنابراين با لايحه دولت به مجلس شوراي اسلامي و مصوبه اي كه دريافت شد، اجراي طرح هاي اشتغالزايي و ارائه تسهيلات ويژه، تدابير لازم براي مهاجرت معكوس روستاييان اتخاذ مي شود.

** 50 درصد اعتبارات مصوب از سهم استان براي ايجاد اشتغال پايدار جذب شد
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري البرز اضافه كرد: تا پايان 6 ماهه اول سال 97 ، البرز موفق به كسب مقام برتر جذب تسهيلات مصوب از صندوق توسعه ملي در كشور شد و اين استان تاكنون 50 درصد سهم خود را از اعتبارات دريافت و جذب كرده و مقدار باقي مانده نيز با توجه به طرح هاي ثبت شده در سامانه كارا، در صورت ابلاغ جذب مي شود.
وي گفت: توفيقاتي كه در حوزه اشتغال روستايي البرز حاصل شده با پيگيري ها و حضور مستمر استاندار البرز در جلسات كارگروه و تعامل بين دستگاه هاي بخشي بدست آمده و اين مديريت صحيح، براي ايجاد اتحاد و انسجام در راستاي نيل به هدف تحقق روستاي بدون بيكار در البرز بوده است.
قاسم پور افزود: براي ايجاد اشتغال پايدار در روستاهاي البرز 2 تفاهم نامه نيز با بانك هاي سينا و پارسيان منعقد شده كه 500 ميليارد ريال تسهيلات نيز براي اجراي طرح هاي مربوطه اعطا و محقق شد.
وي خاطرنشان كرد: در مجموع با توجه به تسهيلات ارائه شده و اجراي طرح هاي اشتغالزايي روستايي 2 هزار و 500 اشتغال در روستاهاي استان ايجاد شده كه در 6 ماهه دوم سال نيز با طرح هاي موجود ويك هزا رو 250 ميليارد ريال اعتبار مصوب، حدود 2 هزار و 500 شغل ديگر نيز ايجاد خواهد شد.
وي گفت: طبق برآورد هاي صورت گرفته در روستاهاي البرز حدود پنج هزار بيكار وجود دارد كه امسال با تحقق تسهيلات و راه اندازي طرح ها براي تمامي اين افراد اشتغال پايدار ايجاد خواهد شد چرا كه البرز با شتاب در راستاي تحقق برنامه هاي حوزه روستايي و تحقق روستاي بدون بيكار البرز حركت مي كند.
وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه دهياري ها افزود: در گذشته سهم دهياري ها از ارزش افزوده دولت 12 درصد و شهرداري ها 88 درصد بود كه از سال 96 سهم دهياري ها به 30 درصد ارتقا يافت و بر اين اساس اقدامات موثري در حوزه هاي عمراني، فرهنگي و ورزشي در روستاهاي استان صورت گرفته است.
قاسم پور ادامه داد: با اهتمام ويژه اي درصد حفظ هويت و كالبد سنتي و اصيل روستاها هستيم از اين رو تمام طرح هاي توسعه اي و عمراني با در نظر گرفتن اين پيوست اجرايي مي شود.
وي با بيان اينكه البرز جاذبه هاي طبيعي فراواني دارد، گفت: روستاهاي البرز ظرفيت هاي بسياري در حوزه گردشگري و بوم گردي دارد از اين رو با شناسايي و تقويت زيرساخت هاي اين حوزه مي توان روستاهاي البرز را به قطب گردشگري و بوم گردي در كشور تبديل كرد.
وي به گازرساني به روستاهاي محروم اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه حدود 60 روستا در جاده زيباي چالوس و برخي روستاهاي سخت گذر طالقان از نعمت گاز برخوردار نيستند، از اوايل امسال با وجود موانع جدي در اين راه، عمليات گازرساني آغاز شد و اميد است با تخصيص منابع كليه روستاهاي استان تا پايان سال 98 از نعمت گاز بهره مند شوند.
وي ادامه داد: گازرساني به روستاهاي جاده چالوس براي مردم آرزويي ديرينه بود كه در حدود 30 روستا مشعل گاز روشن شده است.
***بهسازي راه هاي روستايي البرز در دستور كار قرار گرفت
قاسم پور با اشاره به اهميت بهسازي و بازسازي و آسفالت راه هاي روستايي گفت: حدود هزار و 17 كيلومتر راه روستايي در البرز وجود دارد كه از اين مقدار 770 كيلومتر داراي آسفالت است و در برخي موارد نياز به بهسازي و روكش وجود دارد و حدود 247 كيلومتر جاده خاكي روستايي وجود دارد كه در دستور برنامه ها براي آسفالت قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه 76 درصد راه هاي روستايي آسفالت و 24 درصد خاكي است، افزود: بيشتر اين راه ها در روستاهاي شهرستان طالقان نيازمند آسفالت هستند كه اين امر احصا شده و در دستور كار اداره كل راه و شهرسازي قرار دارد و اين موضوع با جديت توسط استانداري پيگيري خواهد شد.
معاون استاندار البرز و فرماندار ويژه شهرستان كرج نيز گفته پيش از اين اعلام كرد كه در جريان عمليات عمراني گاز رساني محور چالوس، در بالاي سد 40 روستا و در پايين سد 15 روستا از نعمت گاز خواهند شد.
سيروس شفقي با بيان اينكه گاز رساني به محور چالوس در 2 بخش بالاي دست و پايين سد در حال پيگيري است، افزود: خط انتقالي گاز از طالقان به گراب و گچسر در بخش بالاي سد با اعتباري بالغ بر 260 ميليارد ريال در دست توسعه قرار دارد و پيمانكار خط گراب تا گچسر نيز جذب شده و بزودي در شرف شروع عمليات اجرايي است.
وي ادامه داد: گاز رساني به 15 روستاي پايين دست كرج نيز در دستور كار قرار گرفته است و در مرحله جذب پيمانكار در بخش روستاي كندر قرار داريم و مجوزهاي كار نيز اخذ شده است.
فرماندار شهرستان كرج با بيان اينكه اعتباري بالغ بر 40 ميليارد ريال نيز براي تكميل گاز رساني روستاهاي پايين دست جاده چالوس پيش بيني شده، گفت: همكاري خوبي بين اداره كل راهداري – محيط زيست و منابع طبيعي و شركت گاز براي حفاري چهار كيلومتر از مسير حاشيه جاده براي شبكه گذاري لوله گاز وجود دارد و در مرحله تجديد مناقصه براي جذب پيمانكار و آغاز بكار عملياتي عمراني جهت گاز رساني به بخش كندر قرار داريم.
وي افزود: با گازرساني كامل به روستاهاي بالادست و پايين دست سد كرج، 55 روستا در محور جاده كرج - چالوس، برخوردار از نعمت گاز خواهند شد.
8029/6993