۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 83069560
T T
۰ نفر

كشت كلزا در مياندوآب 30 درصد افزايش يافت

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 83069560
كشت كلزا در مياندوآب 30 درصد افزايش يافت

مهاباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي مياندوآب گفت: امسال در 348 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين شهرستان كلزا كشت شده كه اين ميزان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزايش يافته است.

علي ديانتي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: 270 هكتار از اراضي زراعي اين شهرستان در سال زراعي گذشته، با توليد بيش از 755 تن دانه روغني كلزا به كشت اين محصول اختصاص يافته بود.
وي افزود: امسال نيز به منظور توسعه كشت كلزا در اين شهرستان، يك هزار و 625 كيلوگرم بذر كلزا از ارقام بروتوس، ماراتن، ان پريو، سامبرو، لورين و هيدروميل در بين كلزاكاران منطقه توزيع شد.
وي ادامه داد: پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري، يك هزار و 183 تن محصول كلزا از مزارع اين شهرستان برداشت شود.
وي اضافه كرد: هم اكنون شرايط خريد كلزا تسهيل و محصول كشاورزان به قيمت مناسب به صورت تضميني خريداري و تسهيلات حمايتي نيز به كلزاكاران اعطا مي شود.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب افزود: كلزا يكي از گياهان روغني است كه روغن حاصل از آن به لحاظ پايين بودن درصد اسيدهاي چرب اشباع و دارا بودن امگا 3 و امگا 6 ازكيفيت بالايي برخوردار است.
وي با بيان اينكه حدود 90 درصد روغن مصرفي در كشور از محل واردات تامين مي شود، بيان كرد: جهت قطع وابستگي كشور به واردات روغن، ترويج و توسعه كشت كلزا ضروري و از برنامه هاي اولويت دار سازمان جهاد كشاورزي است.
ديانتي اضافه كرد: كلزا در تناوب با ديگر محصول هاي زراعي به ويژه گندم و جو حاصلخيزي خاك را بهبود بخشيده و باعث افزايش عملكرد محصول بعد از خود مي شود.
به گزارش ايرنا، در راستاي تحقق سياست هاي ستاد احياي درياچه اروميه در زمينه تغيير و اصلاح الگوي كشت محصولات زراعي و با توجه به خصوصيات زراعي كلزا كه گياهي با نياز آبي كم است؛ بهترين محصول جهت جايگزيني با محصولات آب بر است.
مياندوآب داراي 82 هزار هكتار اراضي كشاورزي شامل 52 هزار هكتار اراضي آبي و 30 هزار هكتار اراضي ديم است و بيش از 50 نوع محصول زراعي و باغي از اين اراضي توليد مي شود.
9871/6185/2093