۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83070095
T T
۰ نفر

غزال های تیزپای همدان به كوه زدند

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83070095
غزال های تیزپای همدان به كوه زدند

همدان- ایرنا- دو ومیدانی بدون تردید در سال های گذشته یكی از موفق ترین رشته های مدال آور ورزش همدان به شمار می رود و هم اكنون در سطح المپیك، مسابقات جهانی و آسیایی دونده مستعد معرفی كرده است.

به گزارش ایرنا، حضور هفت هزار دونده همدانی اگر چه با حداقل امكانات به ویژه در شهرستان ها مواجه هستند اما عشق به سرعت، پرواز و پرتاب سبب شده تا به این رشته ورزشی علاقمند شوند.
امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته های استقامت، سرعت، پرتاب ها و پرش ها صاحب جایگاه شایسته در سطح كشور بوده و نتیجه عملكرد این رشته در یك دهه گذشته بیش از یكصد مدال رنگارنگ ملی و بین المللی است.
این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی ها در رشته دو ومیدانی است.
برخی كارشناسان معتقدند كه قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط كوهستانی منطقه سبب شده تا ورزشكاران دونده این استان در سطوح ملی و بین المللی همواره موفق باشند.
كسب مدال های رنگارنگ در مسابقات ملی و تورنمنت های بین المللی توسط دونده های جوان همدان نشانگر برنامه ریزی اصولی در راستای استعدادیابی و پرورش مناسب این قشر از ورزشكاران استان همدان است.
دو ومیدانی همدان سابقه درخشانی در مسابقات مختلف ملی و بین المللی دارد و پیشكسوتان این رشته ورزشی تا به امروز نیز در میدان های مختلف بویژه رقابت های آسیایی صاحب عنوان و جایگاه شایسته هستند.
هیات دو ومیدانی استان همدان در سال های اخیر با تدوین برنامه استعدادیابی و بكارگیری مربیان سازنده در این رشته توانسته در عرصه قهرمانی بسیار موفق عمل كند و این اقدام موثر موجبات افتخارآفرینی در این ورزش را بیش از گذشته مهیا ساخته است.
مسعود بنوان، مهدی محمدی و مهدی زارع نژاد و دیگر مربیان سازنده این رشته ورزشی در استان همدان توانسته اند با پرورش استعدادهای ناب دو ومیدانی، جایگاه این رشته ورزشی را به لحاظ مدال آوری در كشور ارتقا چشمگیری دهند.

* نیم قرن قدمت
دو ومیدانی همدان بیش نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین المللی را در تاریخ ورزش این استان دارا است.
مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران رشته دو ومیدانی در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.
نكته جالب اینكه ورزشكاران همدانی از محلات كار خود را آغاز كردند؛ دویدن با كفش های معمولی و نه چندان مناسب در زمین های خاكی در جوار مدرسه پهلوی سابق و ورزشگاه شهدای قدس فعلی مهمترین مكان برای ورزشكاران بود.
از سال 1385 نیز پیست خاكی و سپس آسفالت ورزشگاه شهدای قدس همدان با پیگیری های صورت گرفته تبدیل به تارتان شد تا دونده ها روز به یادماندنی را جشن بگیرند.
ثمره تارتان شدن این پیست آشنایی دونده ها با شرایط مسابقات رسمی شد چرا كه پیش از این در پیست های خاكی و آسفالت تمرین داشتند.
اگرچه تمرین در پیست های خاكی به توانایی و قدرت دونده می انجامد اما در مجموع برای مسابقه باید به پیست تارتان عادت كند.

* ركوردار مدال در رده های سنی
ورزش دو ومیدانی همدان در تمامی رده های سنی صاحب مدال های رنگارنگ ملی و بین المللی است و از دهه 50 به بعد همدان همدان همواره یكی از استان های موفق در دو ومیدانی كشور ارزیابی می شود.
این استان در دوهای 800 و هزار متر همواره صاحب عنوان بوده و در 1500 متر «مقدادی» یكی از اسطوره های دو ومیدانی همدان همواره روی سكو ایستاده است.
محمد خزایی، كرم سهرابی، حمید اسلامی، حسن لاچینی، مسعود سهرابی، زاهد ده پهلوان، شهرام زیركی، زورآوند، علی عالمی، شاهین یزدان و ده ها دونده دیگر این استان در دو دهه گذشته جزو مدال آوران ملی و بین المللی ورزش همدان بوده اند.
سیدحسن حسینی با كسب بیش از پنج مدال آسیایی در رده سنی پیشكسوتان نیز یكی دیگر از اسطوره های این رشته ورزشی كشور به شمار می رود كه از او به عنوان پدر دو ومیدانی همدان یاد می شود.
سال گذشته هم دو و میدانی همدان با كسب 2 سهمیه اعزام به رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان تاریخ ساز شد. اولین بار نیز در دهه 50 همدان موفق به كسب یك سهمیه اعزامی به نوجوانان جهان توسط عباس قربانی شد.
عباس قربانی نخستین نوجوان همدانی بود كه در دهه 50 توانست به رقابت های جهانی راه یابد. اما این بار و پس از حدود 50 سال همدان 2 نماینده در رقابت های قهرمانی جهان داشت و سیدامیر زمانپور و آرمین شاه‌ ملكی دو و میدانی‌كاران همدانی به ترتیب در مواد 1500 متر و پیاده‌روی مجوز حضور در مسابقات جهانی را كسب كردند.
زمانپور با كسب رتبه ششم جهان نیز تاریخ ساز شد و نام خود را به عنوان اولین دونده ایرانی كه بهترین رتبه را در این رده سنی كسب كرد، برجای گذاشت.
محمد حاصلی در ماده 1500 متر، علی حاج بابایی در ماده 800 متر، پوریا وطن نواز و آرش قاسمی در ماده 2 هزار متر نیز از نخبه های رده پایه دو ومیدانی همدان هستند كه همگی با عناوین قهرمانی كشور، عضویت در تیم ملی را دارند.

* گام های طلایی بانوان
مدال های كسب شده توسط دونده های همدانی فقط مختص آقایان نیست بلكه بانوان نیز سهم بسزایی در این مدال آوری ها دارند.
نفیسه آرمیون، سهیلا مرادی، سمیه شمس، زینب احدی، اكرم اسدی و فاطمه خیاطی از مدال آوران بنام دو ومیدانی بانوان همدان به شمار می روند.
هم اینك نیز گام های طلایی بانوان دونده جوان و خوش آتیه همدانی عملكرد موفقی را برای این رشته ورزشی در میادین ملی و بین المللی رقم زده است.
كسب نتایج ارزشمند و تحسین برانگیز موجب شد تا شمار علاقه مندان به این ورزش بیشتر شود و از سوی دیگر، انگیزه مربیان را برای حضوری بیشتر دوچندان سازد.

* تمجید رئیس فدراسیون از عملكرد همدان
رئیس فدراسیون دو ومیدانی به تازگی در سفر به همدان به تمجید از این استان پرداخت و گفت: همدان در رشته ورزشی دو استقامت و نیمه استقامت نمونه كشوری است و از استان های موفق در مدال آوری محسوب می شود.
مجید كیهانی افزود: همدانی ها باید به وجود مربیان با دانش و باتجربه افتخار كنند كه زمینه ساز پرورش استعدادهای نخبه و مدال آوران قهرمان است.
وی بیان كرد: ورزشكاران این استان همواره در رشته های پیاده روی، دوصحرانوردی و پرتاب دیسك نیز جزو برترین نفرات كشور هستند.

* غزال های تیزپا به كوه زدند
با وجود اینكه پیست استاندارد و بی نظیر ورزشگاه شهید مفتح همدان برای استفاده دونده ها به هیات دو ومیدانی این استان تحویل داده شده اما دونده های مستعد همدانی برای آماده سازی مطلوب خود در ارتفاعات تمرین می كنند.
غزال های تیزپا این روزها به دامنه های منطقه گردشگری حیدره رفته و در ارتفاع این منطقه تمرین هوازی و آماده سازی می كنند.
دبیر هیات دو ومیدانی همدان در این باره می گوید: منطقه حیدره بهترین مكان برای تمرین های بدنسازی و هوازی دونده های همدانی است.
مسعود بنوان افزود: بخشی از این منطقه در دامنه های كوه را شناسایی كرده ایم و دوندگان همه روزه در این مكان تمرین می كنند.
وی بیان كرد: تاثیر تمرین در این نقطه مرتفع را به زودی در رقابت های انتخابی تیم ملی خواهیم دید و اطمینان می دهم به موفقیت های بیشتری می رسیم.

* راز موفقیت با تمرین در پیست های خاكی
دبیر هیات دو ومیدانی همدان تمرین در پیست های خاكی را بسیار موثر می داند و معتقد است ورزشكاران آفریقایی با تمرین در پیست های خاكی به مراتب بهتر از سایر دونده ها در مسابقات رسمی حضور می یابند.
وی افزود: تمرین در پیست های خاكی به توان و قدرت دونده كمك می كند و آنها راحت تر در پیست تارتان مسابقه می دهند.
بنوان اظهار داشت: در حال حاضر یك پیست استاندارد مسابقه بین المللی، یك پیست در حد مسابقات كشوری و 2 پیست خاكی در همدان داریم.
وی خاطرنشان كرد: برای بالا بردن سطح سختی تمرین آماده سازی دونده های صاحب نام و ملی پوش همدانی منطقه حیدره را انتخاب كردیم كه معتقدم یكی از بی نظیرترین مكان ها برای تمرین است.
دبیر هیات دو و میدانی همدان افزود: بخشی از این مسیر دایره ای و دارای شیب ایجاد شده كه نقطه تمرینی بسیار خوبی برای ما به شمار می رود.
7520/2090