۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83070213
T T
۰ نفر

شهر تاريخي توس در مسير ثبت جهاني قرار دارد

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83070213
شهر تاريخي توس در مسير ثبت جهاني قرار دارد

مشهد- ايرنا- مديركل امور پايگاههاي جهاني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري گفت: گامهاي نخست و زمينه سازي لازم براي ثبت جهاني شهر تاريخي توس برداشته شده است.

فرهاد عزيزي روز پنجشنبه در حاشيه سفر به مشهد و شركت در نشست هيات راهبردي احياي توس، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: شهر تاريخي توس و آرامگاه فردوسي از ارزشهاي تاريخي و منحصربفرد لازم براي قرار گفتن در فهرست آثار جهاني يونسكو برخوردارند.
وي به اقدامات و برنامه هاي مطلوب موجود براي خدمات رساني در شهر تاريخي توس و آرامگاه فردوسي نيز اشاره و بيان كرد: يكي از نگرانيهاي هميشگي سازمان ميراث فرهنگي در خصوص مناطق ارزشمند تاريخي همچون شهر تاريخي توس، ايجاد امكانات و شرايط لازم براي نمايان شدن ارزش واقعي اين مناطق است.
مديركل امور پايگاههاي جهاني سازمان ميراث فرهنگي به آغاز عمليات مرمت برج و باروي تاريخي توس اشاره و بيان كرد: حفاظت، مرمت و ساماندهي اين برج و باروي تاريخي با توجه به پشتوانه مطالعاتي كه دارد مي تواند شكوه و عظمت توس تاريخي را بيش از پيش نمايان كند.
وي ادامه داد: با اتمام اين عمليات مرمتي نگاه مردم و گردشگران به ارزش و جايگاه تاريخي اين منطقه به واقعيت آن بسيار نزديكتر خواهد شد زيرا جلال و شكوه اين شهر تاريخي قابل مشاهده مي شود. اجراي طرح بازسازي جلوخان آرامگاه فردوسي با همكاري شهرداري مشهد نيز نمادي از مشاركت مديريت شهري در حفاظت و صيانت از هويت و ارزشهاي تاريخي و ملي است.
عزيزي گفت: طرح كلي جلوخان آرامگاه فردوسي نهايي شده و طي چند روز آينده كار اجرايي و عمليات آن آغاز مي شود. انجام اين طرحها و پروژه هاي عملياتي گامهاي مهم و اصلي براي آغاز روند تهيه پرونده ثبت جهاني توس براي پيشنهاد به يونسكو است.
وي افزود: در كنار ارزش و اهميت تاريخي توس، فراهم شدن زيرساختهاي لازم، مديريت و ساماندهي بخشي از مشكلات در توس، مديريت ساخت و سازها و تامين برخي ديگر امكانات ضروري است. اين اقدامات در مجموع كارهاي پيش درآمد براي ثبت جهاني توس هستند كه اميد مي رود ظرف چند سال آينده بتوان روند ثبت جهاني توس و تهيه پرونده پيشنهادي آن را آغاز نمود.
شهر تاريخي توس با محوطه 360 هكتاري در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. منطقه توس در سده دوم هجري مجموعه‌ اي ‌از آباديهايي همچون نوقان، سناباد و توس بود كه اين آخري آبادترين آنها محسوب مي شد. امروز همه آن آباديها درون شهر مشهد قرار دارند. پس از شهادت امام رضا(ع) در خراسان، تاريخدانان محل دفن پيكر مطهر و حرم ايشان را 'ارض توس' عنوان كردند. توس در زمان حمله مغول ويران اما پس از مدتي تجديد عمارت و چندمرتبه مقر فرمانروايان مغول شد. بازسازي عمارت قلعه توس پس از فوت تيمور صورت گرفت. در دوره‌ هاي بعد نام توس را با نام مشهد يكجا مي‌ بردند اما مشهد به تدريج به واسطه اهميت مذهبي، شهر توس را تحت‌ الشعاع خود قرار داد و پايتخت خراسان شناخته شد.
توس تا بهمن 1391 يكي از روستاهاي تابع مشهد شناخته مي ‌شد اما با تاييد شوراي عالي معماري و شهرسازي اين روستاي تاريخي كه مقبره حكيم ابوالقاسم فردوسي در جوار آن قرار دارد به عنوان يك محدوده منفصل شهري به شهرداري مشهد واگذار شد. هم اكنون توس زير نظر شهرداري منطقه دوازدهم مشهد اداره مي‌ شود.
خراسان رضوي هزار و 540 اثر، بنا، محوطه و تپه تاريخي و ميراث معنوي ثبت شده در فهرست آثار ملي ايران دارد.
7496/1858