۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83071743
T T
۰ نفر
نمره قابل قبول ملاير در اجراي طرح تحول نظام سلامت

همدان- ايرنا- آغاز طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبير و اميد، نقطه عطفي در حوزه سلامت بود كه با اهتمام دولتمردان و نمايندگان مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي، حوزه سلامت، بهداشت و درمان موفق شد در اين شهرستان نمره قابل قبولي بگيرد.

به گزارش ايرنا، نگاه ويژه رئيس جمهوري به حوزه سلامت همزمان با ابلاغ سياست هاي كلي سلامت از سوي رهبر معظم انقلاب با تلاش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، موجب شد موضوع سلامت پس از سال ها كم توجهي در اولويت دولت قرار گرفت.
تاكنون به رغم كمبود منابع مالي و تنگاهاي اقتصادي اين طرح به جايگاه روشني رسيده است و به همت تمامي دست اندركاران حوزه سلامت دستاوردهايي را كسب كرد كه رضايت عموم مردم را در پي داشت.
هزينه كرد بيش از 700 ميليارد ريال از محل اجراي طرح تحول نظام سلامت تنها در يك شهرستان با جمعيتي افزون بر 300 هزار تن، به طور قطع موفقيتي چشمگير براي دولت و مردم است كه شايد در طول سال هاي گذشته حركتي كم نظير و شايد بي نظير است.
ملاير با سه بيمارستان امام حسين(ع)، مهر و تامين اجتماعي دكتر غرضي و يك كلينيك تخصصي تاكنون سهم بسيار خوبي از محل اجراي طرح تحول نظام سلامت را كسب كرده است و ارايه اين خدمات و حمايت هاي دولت در حوزه بهداشت و درمان و سلامت همچنان ادامه دارد.
اگر وضعيت بهداشت، درمان و سلامت به عنوان يكي از شاخص ها براي سنجش ميزان توسعه يافتگي و رفاه مردم در نظر گرفته شده است، به جرات مي توان گفت ملاير اين شاخص را دارد و به گفته مسئولان اين شهر طي سال هاي اخير انقلابي عظيم در حوزه بهداشت و درمان اين شهر رخ داده است.
شايد حضور دكتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش به طور خاص در ملاير، جرقه اي براي تحولي بزرگ تر در حوزه سلامت اين شهرستان رقم زد كه هنوز هم مردم اين شهر شاهد دستاوردهاي اين سفر پر خير و بركت همچون راه اندازي دانشكده پزشكي و پيراپزشكي، كلينيك تخصصي، مركز آنژيوگرافي، بيمارستان خيرساز و تجهيزات پزشكي هستند.
دستاوردي كه نمايندگان ملاير نيز براي محقق شدن آن از هيچ تلاشي فروگذار نكردند و در كنار آنها دست اندركاران حوزه بهداشت و درمان اين شهرستان هميشه پاشنه كشيده در حال پيگيري براي گرفتن حق ملاير و حل مشكلات اين حوزه هستند.
اين نكته قابل ذكر است كه ملاير با بيش از 400 تخت فعال بيمارستاني و وجود پزشكان متخصص و فوق تخصص و جراحاني حاذق در رشته هاي مختلف، معين جنوب استان همدان در ارايه خدمات بهداشتي و درماني است و حدود 30 درصد از بيماران شهرستان هاي همجوار در جنوب استان را پوشش مي دهد، نكته اي كه مسئولان وزارت بهداشت و درمان نيز بر آن اذعان دارند و در اين راستا تصميم هاي اثرگذاري را اتخاذ كردند.
در اين ميان اما خيران ملايري دوشادوش دولتمردان براي تحقق اين رسالت خطير و براي خدمت به همنوع خود و كاستن بار سنگين بيماري از روي دوش بيماران، تلاش كردند و شايد گاهي در اين عرصه پيشتاز هم بودند.
تكميل و تجهيز اورژانس، تكميل هتلينگ، تجهيز اتاق عمل، بخش 34 تختخوابي و نصب دستگاه ام آر آي بيمارستان امام حسين(ع)، مساعدت براي ساخت بيمارستان 96 تختخوابي خيرساز، توسعه كمي و كيفي بيمارستان هاي ملاير، راه اندازي مركز آنژيوگرافي، تكميل و تجهيز مركز غربالگري سرطان و تجهيزات بيمارستان مهر و دهها اقدام ديگر در حوزه سلامت از جمله رهاوردهاي سفر وزير بهداشت و درمان به ملاير و اجراي طرح تحول نظام سلامت در اين شهرستان مي توان نام برد.
به تازگي نيز با پيگيري هاي نمايندگان و مسئولان اين شهرستان براي تجهيز و تكميل اورژانس بيمارستان امام حسين(ع) به عنوان يك مطالبه جدي اين شهر چهار ميليارد و 600 ميليون ريال و همچنين راه اندازي مركز آنژيوگرافي از معاون وزير بهداشت و درمان در سفر به اين شهرستان درخواست شد كه در اين راستا دستور مساعدت از سوي وزير بهداشت و درمان صادر و 20 ميليارد ريال هم اختصاص يافت.

**لزوم استمرار دستاوردهاي حوزه سلامت
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي راه اندازي مركز آنژيوگرافي را مطالبه جدي مردم ملاير دانست و از روند اجراي آن توسط دانشگاه علوم پزشكي به رغم دستور وزير بهداشت و درمان در تسريع اجراي اين طرح ابراز گلايه كرد.
محمد كاظمي با بيان اينكه ملاير قطب درماني جنوب درمان استان همدان است، آن را دليلي منطقي براي ارتقاي كمي و كيفي تجهيزات درماني و پزشكي ملاير عنوان و بر لزوم راه اندازي هر چه سريعتر مركز آنژيوگرافي تاكيد كرد.
وي همچنين بيمارستان امام حسين(ع) را پيشاني درمان اين منطقه خواند و از دانشگاه علوم پزشكي همدان درخواست كرد: اولويت ها براي تكميل و تجهيز و اتمام طرح هاي هتليينگ اين بيمارستان به كار گرفته شود.
نائب رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم تاكيد كرد: اجراي هتلينگ، نقاشي و نماي بيمارستان امام حسين(ع) هنوز به اتمام نرسيده است و با توجه به حجم بالاي مراجعان، نياز است در دستور كار قرار گيرد و وضعيت آن بايد بهينه تر از قبل شود.
كاظمي با اشاره به تعويق افتادن اجراز طرح مركز غربالگري بيمارستان مهر، راه اندازي سريع اين مركز را از ديگر اولويت ها برشمرد و گفت: اين مركز هم اكنون به صورت اماني در دست اجرا است.
وي همچنين بر ضرب الاجل تكميل اورژانس بيمارستان مهر كه اعتبار آن نيز تخصيص يافته و همچنين تكميل و تجهيز بخش 32 تختوابي بيمارستان امام حسين(ع) تا 22 بهمن امسال تاكيد كرد.
كاظمي ادامه داد: با توجه به اينكه ساختمان كلينيك تخصصي ملاير به اتمام رسيده است، با كمك شهرداري محوطه سازي آن نيز بايد تا قبل از پايان سال تكميل شود تا بتوانيم براي جذب پزشكان متخصص اين كلينيك قدم برداريم.
وي اقدامات و خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان را كم نظير دانست و افزود: مديران بخش بهداشت و درمان ملاير از مديران موفق اين شهرستان هستند و همواره پيگيري هاي جدي را براي حل مشكلات اين حوزه دارند كه قابل تقدير است.
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: تراز اين شهرستان در سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش به تراز قابل دفاعي رسيده است.
حجت الاسلام احد آزاديخواه اين رشد فزاينده را يك تحول عظيم در حوزه سلامت عنوان كرد و استمرار آن را يك ضرورت براي جلب رضايتمندي مردم و حل مشكلات حوزه بهداشت و درمان برشمرد.
وي تجهيز امكانات خوب در اين سه حوزه و سهم داشتن اين شهرستان در سه سرفصل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را گواه اين تحول عظيم دانست و بيان كرد: با ادامه اين روند اين تحول بايد به يك تماميت برسد.
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس دهم از تاخير در تكميل و راه اندازي مركز آنژيوگرافي ملاير ابراز گلايه كرد و تحقق آن را يك مطالبه جدي و زمينه اي مهم براي افزايش رضايت مندي مردم از دولت و نظام دانست.
حجت الاسلام آزاديخواه تاكيد كرد: ما زماني قانع مي شويم كه قول وزير بهداشت در زمان حضور وي در ملاير اجرايي شود.
وي با بيان اينكه در حوزه سخت افزار نيز در آستانه يك تحول بزرگ در احداث مراكز درماني هستيم، گفت: ايجاد مراكز درماني و مراكز خدمات جامع سلامت اقدامي موثر از سوي دولت بود كه به خوبي در اين شهرستان اجرايي شد.
حجت الاسلام آزاديخواه ادامه داد: در حوزه نرم افزار و پزشك متخصص و فوق تخصص نيز بايد به ارتقاء برسيم و تقاضا داريم در اولويت دانشگاه علوم پزشكي همدان قرار گيرد.
نماينده مردم ملاير در مجلس دهم همچنين خواستار تجهيز سه مركز درماني شهرهاي ازندريان و جوكار و روستاي علي آباد توسط دانشگاه علوم پزشكي همدان و همكاري اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان براي مكان يابي و اختصاص زمين براي ايجاد مراكز درماني در مناطق شهرك وليعصر(عج) و مسكن مهر ملاير با توجه بر اساس نياز جدي مردم اين مناطق شد.

**افتتاح مركز غربالگري سرطان ملاير تا يكماه ديگر
مدير شبكه بهداشت و درمان ملاير نيز گفت: مركز غربالگري سرطان بيمارستان مهر ملاير حدود 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا يكماه آينده تكميل و بهره برداري مي شود.
محسن تركاشوند ادامه داد: در تلاش هستيم از وزارت بهداشت و درمان تجهيزات لازم را براي مركز غربالگري سرطان بگيريم تا هر چه سريعتر اين مركز بتواند به شهروندان خدمات ارايه دهد.
وي همچنين به راه اندازي كلينيك تخصصي فخريه ملاير طي ماه هاي آتي اشاره و بيان كرد: در حال حاضر ساختمان كلينيك به اتمام رسيده است و تنها محوطه سازي آن باقي مانده است.
مدير شبكه بهداشت و درمان ملاير افزود: تاكنون 35 ميليارد ريال براي احداث كلينيك تخصصي ملاير هزينه شده است و چهار ميليارد ريال نيز براي اتمام محوطه سازي آن نياز است.
تركاشوند يادآور شد: كلينيك تخصصي فخريه در دو طبقه به مساحت يك هزار و 740 مترمربع احداث شده است و 25 پزشك متخصص در اين كلينيك آماده خدمت هستند.
وي همچنين تكميل و راه اندازي 6 واحد مسكوني براي پزشكان با پنج ميليارد ريال اعتبار در بيمارستان امام حسين(ع) را از ديگر اقدامات و طرح هاي مورد بازديد نمايندگان ملاير عنوان كرد كه تا 22 بهمن امسال افتتاح مي شود.
تركاشوند بيان كرد: هم اكنون يك بخش بستري در بيمارستان امام حسين(ع) ملاير توسط اداره اوقاف و امور خيريه اين شهرستان در دست اجرا است كه 10 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل آن اختصاص داده اند.
وي با بيان اينكه اعتبارات لازم براي تعمير و نقاشي بيمارستان امام حسين(ع) پيش بيني شده است گفت: از محل اجراي طرح تحول نظام سلامت مركز بهداشتي و درماني منطقه گاز طاهري ملاير با زيربناي يكهزار مترمربع در چهار طبقه احداث شد.
به گزارش ايرنا، اختصاص 330 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي 78 طرح بهداشتي و درماني از ديگر خدمات ويژه دولت و وزارت بهداشت و درمان در راستاي اجراي طرح تحول نظام سلامت است كه در همين راستا 27 خانه بهداشت، 17 مركز خدمات جامع سلامت، 20 محل زيست پزشك اجرا و يا در دست اقدام است كه موفقيت آميز بودن طرح تحول نظام سلامت را در ملاير گوشزد مي كند.
7528/2090