۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷
کد خبر: 83071878
T T
۰ نفر
31 خانه سلامت به دختران فراری خدمات می دهند

تهران- ایرنا- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: 31 خانه سلامت در سراسر كشور دخترانی را كه از خانه فرار كرده اند، با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی پذیرش می كنند و در سال گذشته به 950 دختر فراری در این خانه ها خدمات حمایتی ارائه شد.

حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دختران فراری در خانه های سلامت اسكان داده می شوند و خدمات تخصصی مانند خدمات مشاوره و مددكاری اجتماعی دریافت می كنند.
وی خاطرنشان كرد: براساس مطالعات انجام شده در كشور، بیشترین علت فرار دختران از خانه طی سال های گذشته مسائل و مشكلات درون خانواده است كه می تواند از اعتیاد و خشونت داخل خانواده و اعتیاد داخل خانواده، غفلت از فرزندان در خانواده، نبود توجه و مهربانی در خانواده و وقت نگذاشتن برای خانواده باشد.
وی اضافه كرد: هر اندازه مهربانی و انسجام خانواده بیشتر باشد می تواند به پیشگیری از فرار از خانه كمك كند. نبود مهارت های فرزندپروری در خانواده ها می تواند به فرار دختران از خانه منجر شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: 70 تا 90 درصد علت فرار دختران از خانه ناشی از مسائل داخل خانواده و 10 درصد ناشی از مسائل خارج خانواده است. به طور مثال فرد از خانه فرار می كند تا برود پولدار شود و می خواهند یك شبه ره صد ساله را طی كنند.
مسعودی فرید افزود: گاهی ممكن است افرادی سر راه دختران قرار گیرند و دختران تصور می كنند با فرار با آنها می توانند سریعا یك زندگی خوب بسازند و ممكن است در این راه فریب بخورند و آسیب هایی داشته باشد.
وی ادامه داد: یكی دیگر از دلایل فرار دختران از خانه ممكن است به دلیل نداشتن مهارت كنترل هیجانات باشد، در این وضعیت هنگامی كه خانواده مقداری سختگیری می كند یا دعوایی بین اعضای خانواده اتفاق می افتد، فرد خانه را ترك می كند.
وی اضافه كرد: مشكلات درون خانواده صرفا به معنای مشكلات بین پدر و مادر نیست بلكه كل خانواده از جمله خواهر و برادر نیز مدنظر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: ممكن است افرادی دختران را فریب دهند تا آنها از خانه فرار كنند به طور مثال به آنها بگویند «ما شغلی سراغ داریم كه ماهانه بین 5 تا 10 میلیون تومان درآمد دارد» یا «تو را به كشور خارجی می برم تا پولدار شوی»؛ مواردی اینچنینی داشته ایم كه متاسفانه دختران فریب خوردند و كلاهبرداران شناسایی شده اند.
مسعودی فرید افزود: اطلاع رسانی درباره خدمات اورژانس اجتماعی یا سایر خدمات بهزیستی مانند خط تلفنی 1480 كه مشاوره رایگان می دهد به پیشگیری از آسیب های ناشی از فرار از خانه، كمك می كند. حتی اگر كودكان مشكلی دارند می توانند با خط مشاوره 1480 تماس بگیرند.
وی تاكید كرد: نقش مدارس در پیشگیری از فرار از خانه بسیار مهم است. لازم است به مقوله مشاوره در مدارس بسیار جدی تر و پررنگ تر توجه شود.
وی گفت: خوشبختانه اكنون طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به نماد در آموزش و پرورش در حال اجرا شدن است كه اگر خیلی جدی تر به این طرح نگاه شود می تواند كاری كند تا كمتر شاهد فرار دختران و پسران از خانه باشیم.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: پسران هم ممكن است از خانه فرار كنند و شاهد این موارد نیز هستیم.
مسعودی فرید افزود: اگر پسران از خانه فرار كنند، آنان را در مراكز كودكان كار و خیابان و مراكز نگهداری موقت، اسكان می دهیم و اگر لازم باشد مراكز شبه خانواده نیز آنها را پذیرش می كند.
وی تصریح كرد: به طور كلی حساسیت جامعه نسبت به پسران كمتر است اما به نظر می رسد نسبت به فرار پسران باید خیلی حساس باشیم.
وی در پاسخ به سوال رشد آمار پسران فراری در سال جاری گفت: نمی دانیم آمار فرار پسران از خانه افزایش داشته یا نه اما بسیاری از پسرانی كه از خانه فرار می كنند وارد بازار كار در خیابان ها می شوند و آماری از آنها در دست نیست. چون حساسیتی كه نسبت به دختران وجود دارد نسبت به پسران وجود ندارد.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: همان گونه كه دختران ممكن است بعد از فرار از خانه مورد آسیب قرار بگیرند، پسران نیز ممكن است مورد آسیب قرار گیرند بنابراین لازم است خانواده ها نسبت به هر دو جنس دختر و پسر حساس باشند.
مسعودی فرید افزود: خانواده ها می توانند در مورد هر مشكلی كه در خانواده وجود دارد با 1480 تماس بگیرند. هر كودك و نوجوانی كه به هر دلیلی، - چه اشتباه كرده و چه اشتباه نكرده - از خانه بیرون آمد، اولین كاری می تواند بكند این است كه با شماره اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرد تا در سریعترین زمان ممكن قبل از آنكه اتفاق بدی بیفتد، به آنان كمك شود تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.
اجتمام *9185 * 3063