۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۸
کد خبر: 83074093
T T
۰ نفر
همدان از به روزترین روشها برای درمان ناباروری استفاده می كند

همدان- ایرنا- متخصص زنان و رئیس بخش IVF مركز آموزشی درمانی فاطمیه همدان گفت: این مركز برای درمان ناباروری با استفاده از تجهیزات و امكانات موجود از به روز ترین روشها استفاده می كند و به این لحاظ توان و ظرفیت تبدیل شدن به قطب درمان ناباروری كشور را دارد.

دكتر مرضیه فریمانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مركز ناباروری همدان در بخش دولتی و خصوصی با واسطه عملكرد مثبت و اقبال و پوشش بیماران ساكن در استان های مجاور و نزدیكی به مرزهای غربی و كشورهای همسایه می تواند به یكی از قطب های درمان ناباروری تبدیل شود.
وی گفت: داده های آماری گویای این است كه از هر پنج زوج یكی با مشكل ناباروری اولیه یا ثانویه (ناباروری بعد از یك حاملگی) مواجه هستند كه این مساله با افزایش سن فرزند آوری رو به افزایش است.
وی علل نازایی بانوان را متنوع دانست و اضافه كرد: عواملی نظیر تولید تخمك با تعداد و ‌كیفیت مناسب بستگی به سن، مولفه های ژنتیكی، جراحی ها، بیماری های غدد داخلی، كبد و كلیه حتی وزن افراد در تخمك گذاری موثر است.
این متخصص زنان و زایمان بیان كرد: برای باروری موفق به اسپرم با تعداد، ‌تحرك و اشكال طبیعی كافی، دهانه رحم سالم با ترشحات طبیعی و بدون واكنش های غیرعادی ایمنی جهت عبور اسپرم نیاز است.
دكتر فریمانی وجود لوله های سالم و باز رحمی و تخمك با كیفیت خوب، زمان مناسب برای باروری، رحم مناسب بدون ناهنجاری و سالم و سیستم ایمنی مناسب مادر در پاسخ به جنین را از ملزومات باروری دانست.
وی اظهار داشت: پیشرفت های علمی راه حل های مختلف برای رفع مشكل نازایی ارایه كرده كه برحسب مورد متفاوت است.
رئیس بخش IVF مركز آموزشی درمانی فاطمیه همدان اضافه كرد: یكی از پیشرفت های موثر در این زمینه امكان حفظ باروری از طریق فریز تخمك، اسپرم و جنین برای افرادی است كه به دلایل بیماری، شغلی، تحصیلی و خانوادگی امكان فرزند آوری در حال حاضر را ندارند و نگران از دست رفتن آن در آینده هستند هرچند البته هرگز زوجین به این دلیل نباید فرزند آوری را به تاخیر بیاندازند.
فریمانی گفت: مركز ناباروری فاطمیه همدان در زمینه خدمات تشخیص و درمان ناباروری از جمله ای وی اف، ای یو ای ، میكرو اینجشن لاپاراسكوپی، هستروسكوپی فریز جنین، اسپرم و تخمك و ‌همچنین اعمال جراحی های ناباروری زنان و مردان فعال بوده و از مراكز خوشنام در سطح كشور است.
وی با بیان اینكه بیمارستان فاطمیه همدان در سال های اخیر یكی از مقاصد بیماران با مشكل ناباروری از استان های مجاور و دور دست حتی تهران با وجود چندین مركز ناباروری بزرگ و موفق است ادامه داد: در چند سال اخیر دستگاه ها و وسایل جدیدی توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشكی تخصیص و خریداری شده است.
فریمانی اظهار داشت: با توجه به شتاب فن آوری در درمان های ناباروری این دستگاه ها جوابگوی توقع شمار زیاد بیماران نیست.
وی افزود: در پاسخ به این نیاز روز با پیشگام شدن بخش خصوصی و حمایت مسئولان دانشگاه علوم پزشكی همدان مركز «باروری - ناباروری امید» با هدف افزایش ظرفیت و كیفیت خدمات به روز در زمینه خدمات ناباروری راه اندازی شده است.
رئیس بخش IVF مركز آموزشی درمانی فاطمیه همدان اضافه كرد: این مركز مجهز به لیزر برای هچینیگ جنین با هدف افزایش لانه گزینی جنین است.
دكتر فریمانی بیان كرد: همچنین خدماتی نظیر «پی جی دی» و «پی جی اس» برای بررسی ژنتیك جنین قبل از باروری همگام با پیشرفت های جهانی انجام شده است.
وی اظهار داشت: زوجینی كه برای تعیین جنسیت جنین پیشتر به استان تهران ارجاع داده می شدند هم اینك می توانند از این خدمت در همدان بهره مند شوند.
رئیس بخش IVF مركز آموزشی درمانی فاطمیه همدان گفت: مركز ناباروری همدان یكی از مراكز موفق در زمینه ارایه خدمات ناباروری بوده است.
دكتر فریمانی اظهار داشت: پژوهش های مهمی در این مركز طراحی و به نتیجه رسیده است كه تعدادی از آنها مانند «پی ار پی» تخمدانی با نوآوری نه تنها در ایران بلكه در جهان بوده است.
وی افزود: درمان ناباوری بسیار هزینه بر است و در كمتر كشوری از جهان این بیماری زیر پوشش بیمه قرار دارد اما در چند سال اخیر داروهای ناباروری زیر پوشش بیمه قرار گرفتند كه بزرگترین كمك را به زوجین نابارور كرده است.
7526/2087