۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 83074425
T T
۰ نفر
تراز تجاری ایران با بلاروس پس از 25 سال مثبت شد

بلاروس - ایرنا - مصطفی اویسی از یك سال و نیم پیش سكان هدایت سفارت ایران در بلاروس را برعهده گرفت، شاید پر رنگ ترین بخش كارنامه كاری او، قرار گرفتن تراز تجاری دو كشور به نفع ایران پس از گذشت 25 سال از آغاز روابط باشد.

خبرنگار ایرنا روز دوشنبه با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس یا روسیه سفید گفت وگو كرده است تا در جریان چند و چون روابط تهران و مینسك قرار بگیرد و دلایل این دستاورد را از زبان سفیر ایران جویا شود.
مصطفی اویسی در مواجهه با نخستین پرسش خبرنگار ایرنا درباره چگونگی مثبت شدن تراز تجاری دو كشور و افزایش بی سابقه آن گفت: خوشبختانه ایران و بلاروس در سال گذشته به بالاترین میزان تراز تجاری رسیدند یعنی 154.1 میلیون دلار كه طی 25 سال گذشته رقم بی سابقه ای محسوب می شود.
وی افزود: علاوه بر این سهم صادرات ایران به ارزش 81.8 میلیون دلار در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن، افزایش 15 برابری داشته است و همانطور كه اشاره كردید برای نخستین بار تراز بازرگانی به نفع ایران رقم خورده است.
سفیر ایران ادامه داد: ما سال گذشته مذاكرات فشرده و سودمندی با طرف بلاروسی در حوزه همكاری های نفتی داشتیم كه در نتیجه منجر به صادرات دو محموله نفتی ایران به بلاروس شد كه تاثیر قابل توجهی در ارتقای سطح مبادلات و نیز توازن در روابط اقتصادی دو كشور داشت.
وی گفت: علاوه بر موضوعات جاری، همكاری تهران و مینسك در حوزه دارویی، كشاورزی، واردات گوشت گاو، اتوبوس های برقی، توسعه متقابل صنعت گردشگری و همكاری های ورزشی رشد كرده است و مسئولان بخش های مختلف دو كشور در حال مذاكره و گفت وگو برای گسترش روابط هستند.
به گفته سفیر ایران در بلاروس، در صورت نهایی شدن توافقات قطعا شاهد توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه خواهیم بود و من امیدوارم در مدتی كه سفیر ایران در بلاروس هستم، شاهد تحقق هدف گذاری یك میلیارد دلاری میان دو كشور باشیم كه در دیدار اخیر روسای مجلس ایران و بلاروس نیز بر آن تاكید شد.

** ایران و بلاروس به دنبال لغو روادید گردشگری هستند
سفیر ایران در بلاروس در واكنش به این پرسش كه چشم اندازی برای لغو روادید میان دو كشور وجود دارد؟ گفت: اكنون دارندگان گذرنامه های عادی برای تردد بین دو كشور باید درخواست روادید دهند.
اویسی ادامه داد: فرایند تسهیل صدور روادید برای گذرنامه های عادی بین دو كشور شهریورماه گذشته در دستور كار پنجمین نشست كمیسیون مشترك كنسولی در تهران قرار گرفت و توافق شد تا دو طرف گام هایی برای لغو روادید گروه های سازمان یافته گردشگری بردارند.
وی افزود: مطابق آمارهای چند سال اخیر، میانگین بازدیدهایی كه شهروندان دو كشور داشته اند بین سه تا چهار هزار نفر بوده است كه البته سهم بازدید شهروندان ایرانی در مقایسه با شهروندان بلاروسی بیشتر است.
سفیر ایران اظهار داشت: بخشی از این بازدید ها به برگزاری دوره های مختلف آموزشی و نیز تبادل گروه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی باز می گردد كه در نتیجه گسترش روابط تهران و مینسك بیشتر شده است.
اویسی ادامه داد: خوشبختانه تعاملات منظمی میان بخش های مختلف دو كشور در حال برقراری است و امیدوارم با تصمیماتی كه در جریان نشست اخیر كمیسیون مشترك كنسولی دو كشور اتخاذ شده است در بخش گردشگری نیز در آینده نزدیك تحولات ملموسی رخ دهد.

** برداشتن موانع تجاری در اولویت كاری سفارت ایران در بلاروس است
سفیر ایران در ادامه به تشریح مشكلات تجار و بازرگانان ایرانی برای كار در بلاروس اشاره كرد و گفت: برخی از مشكلات تجاری مربوط به شرایط اقتصادی و نیز موضوعات فنی در دو طرف است كه از جمله آنها می توان به ممنوعیت های مرتبط با واردات متقابل برخی اقلام، بخشنامه های تخصصی برای صادرات و واردات كالاها، تخصیص ارز و پیمان سپاری ارزی اشاره كرد.
اویسی عدم برقراری و توسعه مناسبات متقابل بانكی و بطور خاص مشكلات مربوط به گشایش اعتبار اسنادی (LC)، منطبق نبودن استانداردها و طراحی محصولات صادراتی ایران با نیازهای بازار هدف، مشكلات مربوط به حمل و نقل در كشور ثالث با توجه به عدم دسترسی به دریا و نیز توقف پرواز مستقیم بین دو كشور و هزینه های سربار در پایانه های حمل ونقل و مرزها در كنار برخی اختلالات و كارشكنی های ناشی از اعمال تحریم های موجود علیه ایران و بلاروس را از دیگر مشكلات موجود در مسیر گسترش روزافزون روابط دانست.
سفیر ایران در بلاروس دشواری در اخذ روادید برای گردشگران و تجار ایرانی را از دیگر عواملی دانست كه نقش بازدارنده ای در روند تحرك و تردد بیشتر و بالتبع دور ماندن آنها از تغییرات و معادلات حاكم بر بازارهای هدف داشته است.
اویسی ابراز امیدواری كرد كه در نتیجه نشست اخیر كمیسیون مشترك كنسولی در تهران، برخی موانع در این خصوص رفع شود ضمن اینكه دو كشور تلاش كرده اند با فعال كردن كارگروه های مختلف تخصصی از جمله صنعتی، تجاری، نفتی، كشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشكی به ریاست معاونین وزرای نهادهای مربوطه، گام های موثری در حل و فصل ریشه ای مشكلات بردارند.
وی گفت: در قالب این كارگروه ها می توان مشكلات و موانع احتمالی را مورد بررسی قرار داد و راهكارهای لازم برای عبور از آنها را یافت و در نهایت تصمیمات لازم را برای رفع مشكلات و موانع اتخاذ كرد.
سفیر ایران ادامه داد: به موازات این نشست های بین دولتی، جلسات منظم و مستمری نیز با فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف و سازمان های مرتبط دو كشور در سطح رئیس نمایندگی و همكاران بخش های مربوطه برگزار می شود ضمن اینكه ما پیگیر آن هستیم تا ظرفیت های متقابل تجاری دو كشور و تازه ترین تغییر و تحولات در قوانین و تغییرات احتمالی آنها در دو طرف، اطلاع رسانی شود چرا كه نقش موثری در گسترش همكاری ها ایفاء می كند.
** اصل اعتماد و احترام متقابل مبنا و پایه همكاری تهران و مینسك است
وی در واكنش به این پرسش كه با این تفاسیر آیا از روند رو به رشد روابط دو كشور رضایت دارید؟ گفت: خوشبختانه از آغاز برقـراری روابـط دیپلماتیك بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس همواره اصل اعتماد و احترام متقابل مبنا و پایه همكاری ها را تشكیل داده است.
اویسی ادامه داد: به همین لحاظ روند كلی مناسبات در پرتو دیدگاه مشترك مقامات عالیرتبه دو كشور با كمترین فراز و نشیب به روند صعودی خود ادامه داده است.
سفیر ایران در بلاروس اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته، روند همكاری ها و تعاملات سازنده بین دو كشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری به طور منظم در جریان است.
سفیر ایران به آخرین رویداد مهم سیاسی بین دو كشور كه شهریور ماه گذشته برگزار شد نیز اشاره كرد و گفت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در راس هیات پارلمانی و جمعی از مقامات دولتی ضمن بازدید سه روزه از بلاروس با مقامات بلندپایه این كشور از جمله رئیس جمهور و همتایان خود دیدار كرد.
به گفته وی، در این سفر بر گسترش بیشتر همكاری های پارلمانی تاكید شد ضمن اینكه نقشه راه همكاری بین گروه های دوستی پارلمانی دو كشور به امضا رسید كه در پرتو آن كارگروه های تخصصی پارلمانی نیز در حوزه های مختلف همكاری نقش بیشتری ایفا خواهند كرد.
وی گفت: دیدار روسای جمهوری دو كشور در حاشیه نشست سران سازمان همكاری های شانگهای در چینگدائو چین در خرداد ماه گذشته، رویداد مهم دیگری بود كه روند تعاملات منظم و روابط نزدیك بین سران دو كشور را تایید می كند.
سفیر ایران افزود: طی چندماه گذشته همچنین چندین نشست مشترك بین روسای كارگروه های تخصصی دو طرف در چارچوب برنامه های كمیسیون مشترك اقتصادی برگزار شده است كه آخرین موارد آن برگزاری دومین نشست كارگروه مشترك صنعتی در مینسك در مردادماه گذشته و اجلاس كمیسیون مشترك كنسولی در تهران در شهریور ماه بود.
وی گفت: بهمن ماه پارسال چهاردهمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی به ریاست وزرای صنایع دو كشور در تهران برگزار شد كه طی آن چندین تفاهمنامه در حوزه های مختلف صنعتی، بهداشت، دارویی و كشاورزی به امضای دو طرف رسید و توافقات مختلف آن در قالب كارگروه های تخصصی بین دو كشور دنبال می شود.
به گفته سفیر ایران در بلاروس، همچنین فراینـدهای همـكاری های منطقه ای نظـیر اتحـادیه اقتـصادی اوراسیا و طرح های كریدور از دیگر زمینه هایی است كه به موازات تعاملات موثر و مستمر دو كشور در مجامع مختلف بین المللی در دستور كار همكاری های چندجانبه بین دو كشور قرار دارد.
گفت وگو از: رحمت الله خدادادی
اروپام ** 1346 **