۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83075724
T T
۰ نفر

فراكسیون فضای مجازی در مجلس تشكیل شد

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83075724
فراكسیون فضای مجازی در مجلس تشكیل شد

تهران - ایرنا - نماینده مردم فریمان در مجلس از تشكیل فراكسیون فضای مجازی با حضور 71 نماینده و به ریاست خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «احسان قاضی زاده هاشمی» روز سه شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه غیر علنی اسفندماه سال گذشته، در خصوص تأثیر فضای مجازی بر مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تبعات آن در حوزه ارز و خرید و فروش سكه و نرخ گذاری‌ها بحث شد.
رییس فراكسیون فضای مجازی مجلس با بیان اینكه امروزه عرصه فضای مجازی بالاتر از بحث اطلاع رسانی صرف است، افزود: در ابتدا مجلس پیشنهاد تشكیل كمیسیون فضای مجازی را داد اما در نهایت قرار شد در ذیل كمیسیون فرهنگی یك كمیته پنج نفره برای بررسی موضوع فضای مجازی تشكیل شود.
نماینده فریمان در مجلس ادامه داد: ‌پیش از این فراكسیون‌هایی تحت عنوان رسانه، اطلاع رسانی و مطبوعات داشتیم، اما فراكسیون فضای مجازی یك فراكسیون همه جانبه نگر برای این موضوع است كه ارتباط خوبی با شورای عالی فضای مجازی و قرارگاه ویژه فضای مجازی در نیروهای مسلح دارد.
قاضی زاده هاشمی افزود: بسیاری از كشورها بیش از 20 قانون درخصوص فضای مجازی دارند، اما در كشور ما فقط چهار قانون در این مورد وجود دارد، اتفاقات و پیش بینی‌ها در حوزه فضای مجازی و فناوری های نوین ما را مجبور می‌كند در عرصه تقنینی به صورت جدی وارد شویم.
وی ادامه داد: در عرصه تقنینی فضای مجازی، برای حل مشكلات و جرائم یا اثبات آن بر اساس ادله قانونی دچار مشكل هستیم، حتی در بحث اقتصادی و نفوذ هكرها، ناچاریم در عرصه قانون گذاری با تحولات روز فناوری های نوین ارتباطی كار و برنامه ریزی كنیم.
قاضی‌زاده هاشمی گفت:‌ فراكسیون فضای مجازی به دنبال ارتباط گیری مستمر با تمام نهادهای فعال در عرصه فضای مجازی است.
وی در مورد طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی‌ در كمیسیون فرهنگی، اظهار داشت:‌ این طرح در حقیقت زمینه حمایت و پشتیبانی حوزه پیام‌رسان‌ها را دنبال می‌كند كه اكنون در مرحله كارشناسی قرار دارد.
وی افزود: پیش نویس آن در جلساتی با مركز پژوهش‌های مجلس و فعالان عرصه فضای مجازی تدوین شده است، البته ما جلساتی را هم با مسئولان پیام‌رسان‌های داخلی برگزار كردیم كه امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال مصوبه‌ای را درباره پیام‌رسان‌های داخلی داشته باشیم.
این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در حوزه پیام‌رسان‌ها، كانال‌های پیا‌م‌رسان فاقد قانون هستیم و تنها در زمینه مطبوعات و نشر، قوانینی داریم، لذا در بسیاری از اتفاقات با موضوعات اجتماعی، اقتصادی و... قوانین قابل استنادی وجود ندارد.
وی افزود: پیام‌رسان‌ها بخشی از فضای مجازی هستند كه در این فضا انتقال داده‌ها، اپلیكیشن‌ها، عملیات‌های بانكی و مالی در حجم گسترده و... وجود دارد كه قوانین حوزه تجارت بر آن حكم فرما نیست، لذا در مباحث مال باختگی، پول‌های فضای مجازی و قیمت گذاری در آن دچار فقدان قانون هستیم.
قاضی‌زاده هاشمی گفت: بر این اساس نمی‌توان در فضای مجازی یك قانون متمركز و منسجم داشت و امیدواریم بتوانیم در عرصه فضای مجازی و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی قوانین موثری را تصویب كنیم.
رئیس فراكسیون فضای مجازی تصریح كرد: اكنون گستره فضای مجازی در دنیا به نحوی پیش رفته كه در بحث‌ اسناد هویتی،‌ «چیپ ست»‌ها نقش كارت پول‌ و گذرنامه را بر عهده دارد و ما هم باید در تحولات پیش روی دنیا در عرصه فضای مجازی پیش برویم.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره انتقال مدیریت اینترنت، گفت: درباره اینترنت هیچ بحث یا طرحی در مجلس مطرح نشده است، البته در قالب طرح اداره صدا و سیما درباره فضای فركانسی دو جلسه بحث شد كه این عرصه به صورت عام تحت مدیریت وزارت ارتباطات است، اگرچه در حوزه فضای فركانسی بهره برداران زیادی از جمله ستادكل نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان هواپیمایی كشوری و ایرلاین ها از این فضا استفاده می كنند و این حق انحصاری برای استفاده از فضای فركانسی برای همه دستگاههای فعال در این بخش محفوظ است.
وی ادامه داد: مجلس طرحی برای واگذاری زیرساخت فضای مجازی به نیروهای مسلح ندارد.
سیام**9121**1058*1535
۰ نفر