۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83076252
T T
۰ نفر

11 هزار تن فندق از باغ هاي گيلان برداشت شد

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83076252
11 هزار تن فندق از باغ هاي گيلان برداشت شد

رشت - ايرنا - معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي گيلان از برداشت 11 هزار تن فندق از باغ هاي استان به ارزش هاي اقتصادي بيش از 110 ميليارد تومان خبر داد.

ليلا بذركار عصر سه شنبه در گفت وگو با ايرنا در مورد سطح زيركشت باغات فندق استان بيان كرد:‌ در حال حاضر 18 هزار و 681 هكتار باغ فندق در سراسر گيلان وجود دارد كه از اين ميزان ، حدود 16 هزار هكتار بارور بوده و به مرحله ميوه دهي رسيده است.
وي ارزش هر كيلو فند‌ق تازه برداشت شده را 40 هزار تومان اعلام و اضافه كرد: بروز پديده سرمازدگي كه اوايل بهار امسال در سطح وسيعي از استان به وقوع پيوست؛ علاوه بر مركبات،‌ چاي و گردو در ميزان برداشت محصول فندق نيز اثرات منفي بر جاي گذاشته است.
بذركار از كاهش برداشت و ميزان بهره‌وري نهايي محصول فندق برداشت شده باغ هاي گيلان خبر داد و تصريح كرد: ‌سرمازدگي علاوه بر وارد آوردن خسارت به محصولات باغي گيلان به كشاورزان و باغداران استان ضرور و زيان‌هاي اقتصادي فراواني را تحميل كرده است.
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي گيلان تعداد بهره‌برداران فعال در عرصه توليد محصول فندق استان را حدود 57 هزار باغدار در مناطق شرقي،‌ غربي و جنوب گيلان ذكر و اضافه كرد: شهرستان‌هاي توليد كننده فندق شامل رودسر،‌ سياهكل‌ و املش، جنوب شهرستان رودبار و نيز شهرستان تالش است.
وي‌ به وجود واحدهاي فرآوري فندق در استان گيلان نيز اشاره كرد و ابراز داشت:‌ هم‌اكنون دو واحد فراوري محصول فندق واقع در شهرستان‌هاي رودسر‌ و يك واحد ديگر نيز در حوزه املش وجود دارند كه فرآوري فندق برداشت شده استان را به صورت تكميلي انجام مي‌دهند.
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي گيلان به ساير واحدهاي فعال در عرصه فرآوري فندق اشاره كرد و بيان داشت:‌ به غير از سه واحد فعال فرآوري در حوزه رودسر و املش، يك مركز صنعتي ديگر نيز در منطقه سياهكل تأسيس شده كه عمليات پوست كني فندق را انجام مي دهد.
‌در حال حاضر فندق‌ توليدي گيلان تنها به صورت آجيل استفاده مي‌شود درحالي‌ كه در كشورهاي پيشرفته صنعتي از فندق بيش از يكصد محصول آرايشي، بهداشتي و غذايي توليد مي‌كنند.
همچنين مصرف فندق براي تقويت حافظه و درمان بيماري‌هاي گوارشي بسيار موثراست.
7296/2007