به گزارش ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان شامگاه سه شنبه در حاشیه به آب اندازی این شناور گفت: این لنج چوبی با هزینه 350میلیارد ریالی بخش خصوصی و در مدت سه سال به دست متخصصان بومی و با استفاده از فناوری های نوین ساخته شد.
خلیل قاسمی افزود: این شناور دارای 51 متر طول ، 14 متر عرض و هفت متر آبخور است و قابلیت حمل انواع بار به مقصد كشورهای حاشیه خلیج فارس، خلیج عدن و آفریقا را دارد.
وی اضافه كرد: این شناور پس از قرار گرفتن در چرخه حمل و نقل، برای 21نفر شغل ایجاد می كند.
لنج سازی بندر كنگ دارای قدمت دیرینه است و لنج های ساخته شده در این بندر به كشورهای حاشیه خلیج فارس و بندر كشورهای آفریقایی، مانند زنگبار، مومباسا و هندوستان فرستاده می شود.
در لنج سازی بندر كنگ استاد كاران، در این ناحیه به ساخت لنج های بزرگ و زیبا مشغول هستند.
لنج سازی بندر كنگ به دلیل افزایش مبادلات دریایی و صید ماهی از رونق زیادی برخوردار است و نیروی شاغل این صنعت منحصر به همان گلافان یا سازندگان لنج و قایق هستند.
مصالح اولیه برای ساخت لنج، چوب های جنگلی مقاوم در مقابل رطوبت برای اسكلت و تخته های مرغوب هندی به نام سای برای بدنه آن است.
طبق نظر كارشناسان قدمت لنج سازی بندر كنگ به دوران پیش از اسلام می رسد.
اهالی بندر كنگ برای قایق ها و لنج و كشتی دست ساز خود اسامی مختلف می گذارند. گاهی قدمت این اسامی به صدها سال پیش می رسد.
دریانوردان منطقه با لنج خود به كشورهای حوزه خلیج فارس و سرزمنی های دور و نزدیك مانند پاكستان، هندوستان، آفریقا و دریای سرخ سفر می كنند.
لنج سازی بندر كنگ در سال ۲۰۱۱ میلادی به نام ایران در فهرست میراث معنوی یونسكو به ثبت رسید.
2094
بندرعباس- ایرنا- بزرگترین شناور لنج چوبی ایران با ظرفیت یكهزار و 500 تن با حضور استاندار هرمزگان در بندر كنگ به آب انداخته شد.