۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83078044
T T
۰ نفر
عرصه ارائه نوآوری‌ها در ربات‌های پزشكی و سامانه‌های كنترلی

تهران- ایرنا- ششمین كنفرانس بین‌المللی رباتیك و مكاترونیك با توجه بیشتر به ربات‌های پزشكی و بیولوژیكی و كنترل ربات‌ها میزبان آخرین دستاوردهای این حوزه است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رباتیك دانشی میان‌رشته ای از مهندسی است كه مهندسی مكانیك، مهندسی برق و رایانه را شامل می‌شود و طراحی، ساخت و استفاده از ربات را برای منظورهای مختلف در صنایع گوناگون یا حوزه‌های متنوعی مانند پزشكی، كار در منزل و نظایر آن دربر می‌گیرد.
اولین ربات صنعتی توسط جرج دوول و جوزف اینگلبرگر (دو مخترع و فیزیكدان آمریكایی) در سال 1959 ساخته شد، این ربات دو هزار كیلوگرم وزن داشت و با برنامه‌ای روی سطح مغناطیسی كنترل می‌شد، این صنعت از آن زمان علاقه‌مندان فراوانی داشته و روز به روز در پیشرفت بوده است.
ارزش بازار سیستم‌های رباتیك در سال 2015 حدود 40 میلیارد دلار آمریكا برآورد می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های فدراسیون بین‌المللی رباتیك انتظار می‌رود تا سال 2019 بیش از یك میلیون و 400 هزار ربات جدید صنعتی در كارخانه‌ها و صنایع مختلف سراسر جهان در حال كار باشند.
دانشكده مكانیك دانشگاه علم و صنعت از دیروز، چهارشنبه دوم آبان، میزان ششمین كنفرانس بین‌المللی مكاترونیك و رباتیك با محوریت ربات‌های پرنده و زیرآبی، ربات‌های بیولوژیكی، رباتیك شناختی، ربات‌های همكار، ربات‌های موازی، ربات‌های كابلی، سیستم‌های كنترل، ربات‌های انسان‌نما، سیستم‌های هوشمند و رباتیك، پایداری ربات‌ها، سیستم‌های مكاترونیكی، شناسایی و مدل‌سازی، طراحی حركت و یادگیری، مكاترونیك نوری، ربات‌های احتمالاتی، ربات‌های تغییر شكل‌پذیر، رباتیك در توانبخشی، كنترل در رباتیك، ربات‌های خدمات‌رسان، رباتیك از دور، رباتیك در پزشكی، بینایی و رباتیك، ربات‌های سیار، ربات‌های میكرو و نانو و زمینه‌های پیشرفته در رباتیك و مكاترونیك هوشمند است.
این كنفرانس كه به همت انجمن رباتیك ایران، فرهنگستان علوم برگزار می‌شود با نمایشگاهی به نام خلاقیت همراه است كه به گفته دبیر آن 25 تیم رباتیك دانش‌آموزی و دانشجویی در آن شركت كرده‌اند.
پیام زرافشان در این مورد توضیح داد: 40 تیم رباتیكی ایده‌های خود را برای شركت در این نمایشگاه ارسال كرده بود و بعد از داوری اولیه، 25 تیم دانش‌آموزی و دانشجویی به مرحله نهایی راه یافتند.
وی ادامه داد: تیم‌های حاضر بر اساس 5 مولفه خلاقیت، عملكرد، تجاری‌سازی، ارائه و مستندات داوری می‌شوند و امروز (پنجشنبه، سوم آبان) در اختتامیه جوایزی به برترین تیم‌ها؛ شامل 17 تیم دانش‌آموزی و 8 تیم دانشجویی تعلق می‌گیرد.

***دانش رباتیك نیازمند حمایت بیشتر
دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا هدف اصلی از برگزاری این همایش را طرح یافته‌ها و موضوعات جدید محققان در سال گذشته دانست و افزود: كنفرانس امسال با مجموعه متنوعی از محورها برگزار می‌شود و تاكید بیشتر روی روش‌های نوین در كنترل ربات، مدل‌سازی و ساخت ربات، رباتیك و مهندسی پزشكی و استفاده از ربات‌ها در توانبخشی، ربات‌های سیار، ربات‌های با حلقه بسته و موازی، ربات‌های حلقه‌باز برای جابجایی قطعات و بهینه‌سازی آنها در نشست‌های تخصصی است.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال كه چرا هنوز صنایع چندان از محصولات دانشگاهی رباتیك استفاده نمی‌كنند، اضافه كرد: وضعیت دو دهه قبل كشور در حوزه دانش رباتیك با امروز اصلا قابل مقایسه نیست؛ زیرا مثلا در دهه 70 این دانش بسیار محدود استفاده می‌شد و ناقص بود و حتی در نصب ربات‌ها در صنایع به افراد و تجهیزات بسیار صدمه زده می‌شد، ولی این دانش امروز به اندازه‌ای رشد كرده كه متخصصان می‌توانند ربات‌های خارجی را خود تعمیر كنند.
«محرم حبیب‌نژاد» ادامه داد: اما در مورد اینكه بتوانیم ربات بومی ساخته باشیم امكان‌پذیر نشده است و در میانه این كار هستیم.
وی مهم‌ترین چالش صنعت رباتیك را حمایت‌های مالی ناكافی دانست و گفت: این صنعت بسیار هزینه بَر است و حمایت‌های فعلی برای توسعه سریع آن كافی نیست و انتظارات ما را تامین نمی‌كند.
به گفته حبیب نژاد، همچنین در بخش مقالات این كنفرانس از بین 142 مقاله تخصصی ارائه شده به دبیرخانه به زبان انگلیسی پس از ارزیابی در 12 گروه تخصصی و با كمك بیش از 260 داور داخلی و بین المللی، 52 مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شد كه در 12 نشست علمی و در طول كنفرانس ارائه می‌شود، علاوه بر آن 55 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است.
آغاز به كار این كنفرانس همچنین شاهد حضور یك ربات به عنوان مجری همراه با مجری اصلی برنامه بود به نام پِپِر كه روی سن حاضر شد و توان حركت و حرف زدن به زبان‌های فارسی و انگلیسی داشت، دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه رباتیك نیز در 17 تیم دانش آموزی با ارائه ربات های خود شركت كرده بودند و بعضی از مدارس نیز دانش‌آموزان را برای بازدید از نمایشگاه به دانشگاه علم و صنعت آوردند.
علمی**9157** 1055
۰ نفر