۵ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83079504
T T
۰ نفر
تكميل راه آهن چابهار - سرخس زمينه ساز توسعه سيستان وبلوچستان

چابهار- ايرنا - تكميل راه آهن چابهار- زاهدان - ميلك - سرخس موجب تحول در اقتصاد و توسعه جنوب شرق كشور بويژه سيستان و بلوچستان مي شود و نقش مهمي در جا بجايي كالا و رونق بندر شهيد بهشتي چابهار دارد.

به گزارش ايرنا، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس يكي از طرح هاي مهم ملي درحال اجرا در سيستان وبلوچستان است كه تكميل و راه اندازي آن تحولات چشمگيري در ارتباطات تجاري كشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استانهاي جنوب شرق كشور ايجاد مي كند.
خط ريلي چابهار - سرخس به صورت يك خطه و براي جابجايي كالا و مسافر در حال ساخت است.
اين خط ريلي 90 درصد براي جابجايي كالا و حدود 10 درصد براي مسافر پيش بيني شده است.
مسير اصلي اين خط ريلي از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ كيلومتر سال 1389 كلنگ زني شد اما از سال 1392 به طور جدي درحال اجراست.
اين خط ريلي از دروازه شرقي اسكله شهيد بهشتي چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهاي كنارك، نيكشهر، ايرانشهر و خاش در نهايت به زاهدان متصل مي شود و پس از آن براي ارتباط با كشورهاي آسياي ميانه به سرخس متصل مي شود.
از اهداف اصلي اين خط ايجاد كريدور ريلي شرق كشور، اتصال بندر تجاري، ترانزيتي، اقتصادي و گردشگري چابهار به شبكه ريلي كشور و كشورهاي آسياي ميانه، كمك به توسعه سواحل مكران، ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي سيستان و بلوچستان و اتصال كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آبهاي آزاد است.
راه ‌آهن چابهار- زاهدان- ميلك - سرخس به عنوان اصلي ‌ترين اولويت زيرساختي شرق كشور علاوه بر كسب منافع ملي حاصل از درآمد‌هاي ترانزيتي، تاثير مستقيمي بر اشتغالزايي و پيشرفت اقتصادي اين نقطه از ايران اسلامي خواهد داشت.
ايجاد زيرساخت ريلي سبب مي ‌شود تا دسترسي به معادن و بهره برداري از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از اين طريق مقدمات لازم براي سرمايه گذاري براي فعالسازي ظرفيت معادن غني شرق كشور فراهم شود.
نماينده شركت حمل و نقل و زيرساخت وزارت راه و شهرسازي در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اوليه ٢ هزار و ٤١ ميليارد تومان در حال اجراست.
احمد نوذري افزود: خط ريلي چابهار - زاهدان - ميلك - سرخس در مجموع هزار و 640 كيلومتر است كه 610 كيلومتر از چابهار - زاهدان و با احتساب خطوط فرعي 730 كيلومتر حدودا 40 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي گفت: در اين پروژه 33 ايستگاه 900 تا هزار و 700 متر مسافري و باربري، 132 دستگاه پل بزرگ وكوچك با مجموع 10 هزار و 864 متر و 32 تونل با 13 هزار و750 متر پيش بيني شده است.
نماينده شركت حمل و نقل و زيرساخت وزارت راه در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان ادامه داد هم اينك براي پيشرفت حدود 40 درصدي اين خط ريلي هزار و 150 ميليارد تومان هزينه شده و براي تكميل آن بيش از چهار هزار ميليارد تومان ديگر نياز است.
وي بيان كرد: براساس پيش بيني ها تا سال 1400 خط ريلي از چابهار تا زاهدان تكميل و به بهره برداري مي رسد.
نماينده مردم چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار داشت: پروژه راه آهن از طرح هاي ملي در حال اجراست كه مي تواند نقش مهمي در تحول اقتصادي سيستان و بلوچستان بويژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.
عبدالغفور ايران نژاد با قدرداني از تلاش دولت براي توسعه و آباداني چابهار خاطرنشان كرد: تكميل خط آهن چابهار- زاهدان- ميلك - سرخس سبب ساخت حدود هزار كيلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بين المللي چابهار و نيكشهر، راه اندازي خطوط مسافري دريايي با كشورهاي همجوار مرزهاي آبي حمل و نقل كالا و مسافر در جنوب سيستان و بلوچستان مي شود.
وي ادامه داد: ساخت حداقل 20 مجتمع خدمات رفاهي شامل رستوران، نمازخانه، جايگاه سوخت و سوپر ماركت در محدوده راههاي مواصلاتي شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، قصرقند و كنارك مي تواند خدمات بزرگي به مسافران و گردشگران ارائه كند.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي گفت: پروژه راه آهن چابهار- زاهدان براي بيش از 2 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده است و در آينده نقش مهمي در جابجايي كالا و مسافر دارد.
وي پيش بيني حداقل 30 جايگاه سوخت براي خدمات دهي به كاميون هاي باري بندرشهيد بهشتي چابهار در طول مسير چابهار- زاهدان را خواستار شد و افزود: هم اينك بندر شهيد بهشتي با سرمايه گذاري بيش از يك ميليارد دلار حتي يك جايگاه سوخت براي كاميون ها ندارد.
سرپرست معاونت هماهنگي و امورعمراني فرمانداري شهرستان ويژه چابهار نيز اظهار داشت: تكميل طرح هاي توسعه اي نظير راه آهن به توسعه حمل و نقل كمك شاياني مي كند و جايگاه بندرشهيد بهشتي را در حمل كالا به داخل كشور ارتقا مي دهد.
عادل عفتي افزود: چابهار نقش ملي و بين المللي در توسعه سيستان و بلوچستان دارد و ارتباط اين منطقه با آب هاي آزاد زمينه توسعه را براي هر صنعتي فراهم مي كند.
وي ادامه داد: چابهار در آينده قطب تجارت و ترانزيت منطقه خواهد شد و بايد هر چه سريعتر زيرساخت هاي آن در زمينه حمل و نقل فراهم شود.
3043**3213