۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83080530
T T
۰ نفر
سامراء در اربعين حسيني، تجلي وحدت شيعه و اهل سنت

سامراء – ايرنا - شهر سامراء از توابع استان صلاح الدين در 120 كيلومتري شمال بغداد كه در برگيرنده مراقد مطهر امام علي الهادي (ع) و امام حسن عسكري(ع) و محل غيب امام عصر (عج) است هرسال در ايام اربعين حسيني، صحنه تجلي تازه اي از وحدت شيعه و اهل سنت است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اهالي سامراء كه اغلب از برادران و خواهران اهل سنت هستند، همپاي شيعيان، امسال نيز در ايام اربعين حسيني در اين شهر مقدس، آستين ها را بالا زده و كمر به خدمت زائران اربعين حسيني بسته اند.
زائران مناطق شمالي بغداد براساس يك سنت ديرينه هرساله در ايام اربعين حسيني، پيش از عزيمت به سمت كربلاي معلا، به زيارت امامين عسكريين (ع) و امامزاده سيد محمد (فرزند بزرگوار امام علي الهادي (ع)) در شهر «بلد» 50 كيلومتري جنوب سامراء مشرف مي شوند.
در سال هاي اخير زائران ايراني نيز در ايام اربعين حسيني به زيارت امامين عسكريين (ع) در سامراء و امامزاده سيد محمد بن علي الهادي (ع) در شهر بلد مشرف مي شوند.
علاوه بر زائران ايراني و عراقي، بسياري از زائران ديگر كشورها نيز ايام اربعين حسيني را فرصتي براي زيارت اين بارگاه هاي مقدسه در شمال بغداد مي دانند كه از جمله هياتي از شيعيان تركيه از شهر استانبول بود كه تحت عنوان 'هيات مذهبي ولايت اميرالمومنين علي (ع) در سامراء حضور يافتند و به زيارت امامين عسكريين (ع) مشرف شدند.
با توجه به اين كه بيشترين زائران امامين عسكريين (ع) در ايام اربعين حسيني را ايرانيان تشكيل مي دهند، قرارگاه ويژه اي براي سازماندهي و بيتوته آنها در داخل ستاد ويژه اربعين حسيني كشورمان در عراق ايجاد شده است كه با هماهنگي و همكاري ستاد اربعين عراق براي خدمات رساني به زائران ايراني فعاليت مي كند.
امسال نيز روند ورود زائران ايراني به سامراء در ايام اربعين به روال طبيعي ادامه دارد و اهالي خونگرم سامراء از براداران و خواهران اهل سنت از آنها پذيرايي مي كنند.
رييس ستاد ايراني بازسازي عتبات عاليات در شهر مقدس سامراء در اين راستا گفته است كه موكب هاي ايراني و اهل تسنن در شهر مقدس سامرا امسال نيز در خصوص تمهيدات اسكان و تغذيه زائران در اين شهر به زائران ايراني و عراقي و ديگر زوار خارجي خدمات ارزنده اي ارائه كردند.
«عباس قطب الديني» با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي آماده‌ سازي شهرهاي سامرا و بلد براي مراسم اربعين حسيني اظهار داشت: با همت خيرين و هيات‌هاي مذهبي، 26 موكب ايراني در كنار 5 موكب اهل تسنن سامرا، به زائران اربعين خدمات اسكان و تغذيه ارائه كردند.
قطب الديني افزود: از 26 موكب ايراني، 16 موكب در شهر مقدس سامرا پذيراي زائران هستند و مابقي در مسير منتهي به سامرا و شهر «بلد» كه زيارتگاه امامزاده سيد محمد عموي بزرگوار امام زمان (عج) است، برپا شده است.
مسئول قرارگاه اسكان و تغذيه اربعين در سامرا گفت: موكب‌هاي ايراني از استان هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان، قم، اصفهان، اردبيل و قرارگاه سپاه به سامرا اعزام شده‌اند.
وي با اشاره به مشاركت اهل تسنن سامرا در ميزباني از زائران اربعين اظهار داشت: طي نشست‌هايي كه با بزرگان قبايل و شيوخ اهل تسنن سامرا داشتيم، به نقطه مشتركي رسيده‌ايم و با وحدت شيعه و سني شاهد خدمت رساني بيشتر به زوار اربعين در جوار حرم مطهر امامين عسكريين (ع) كه خانه پدري امام عصر(عج) است، خواهيم بود.
قطب الديني با بيان اينكه ظرفيت اسكان زائران اربعيني سامرا نسبت به سال گذشته 80 درصد افزايش يافته است، گفت: با همت موكب‌ها، ظرفيت اسكان و بيتوته 9 هزار نفر در روز فراهم شده كه از اين ميزان 30 درصد براي اسكان خواهران در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: سال گذشته ظرفيت اسكان نزديك به پنج هزار و 200 نفر در روز و در مجموع 52 هزار نفر خواب طي مدت 10 روز اربعين در سامرا فراهم شده بود.
وي از توزيع روزانه 740 هزار ميان وعده، 420 هزار وعده صبحانه، 450 هزار وعده ناهار و 400 هزار وعده شام جمعا به مقدار 2 ميليون و 10 هزار وعده غذاي گرم بين زوار اربعين در شهر مقدس سامرا خبر داد.
قطب الديني ادامه داد: از جمله اقدامات ديگر جهت رفاه حال زائران اربعين در شهر سامرا، نصب 200 سرويس‌ بهداشتي و 136چشمه حمام سيار است كه در چند مكان مناسب در مسير ورودي زوار حرم مطهر امامين عسكريين ع ايجاد شده است.
وي با بيان اينكه از جمله خدمات ارزشمند ديگري كه نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته، برپايي نانوايي‌هاي سيار است، افزود: طي 10 روز 400 هزار قرص نان پخته و بين زائران اربعين در شهر سامرا توزيع خواهد شد.
در همين راستا توليت آستان مقدس امامين عسكريين (ع) نيز در اظهاراتي از توزيع 650 هزار وعده غذا در سه نوبت و يك ميان وعده، در بين زائران درشهر سامراء خبر داده است.
«مصطفي الحسيني» در اظهاراتش به سايت رسمي امام عسكريين (ع) افزوده است كه اين وعده هاي غذا در طول هفت روز پذيرايي از زائران اربعين حسيني در اين شهر به زائران امامين عسكريين (ع) توزيع مي شوند.
سايت توليت مقدس امامين عتبه عسكريين (ع) همچنين از مشاركت 500 نيرو داوطلب در خدمات رساني و اسكان زائران در اين شهر خبرداده است.
همزمان با اين اقدامات مسوولان عراقي با همكاري سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد و پرسنل سفارت ايران در عراق و اعضاي ستاد ايراني اربعين حسيني به طور مستمر به وضعيت خدمات رساني به زائران در سامراء و بلد سركشي كرده اند.
نيروهاي امنيتي عراق نيز در تامين امنيت زائران اربعين حسيني در سامراء و بلد خدمات شايان توجهي داشته به طوري كه روند حركت زائران در سامراء به صورت روان جريان داشته و تاكنون هيچ حادثه امنيتي رخ نداده است.
خاورم *10*353*380*