۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83081318
T T
۰ نفر
واكسن آنفلوآنزا در آذربايجان غربي با كمبود مواجه نيست

اروميه- ايرنا- رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت: واكسن آنفلوآنزا در استان با كمبود مواجه نيست ولي گروه هاي هدف بايد از اين واكسن استفاده كنند.

جواد آقازاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تزريق واكسن آنفلوآنزا براي 2 گروه عمده شامل «كادر درماني، دامپزشكي و محيط زيست» و «افرادي است كه الزاما و با نظر پزشك بايد اين واكسن را دريافت كنند» توصيه شده است.
وي اضافه كرد: اين واكسن از اول مهرماه در شركت هاي دارويي موجود بوده و در تمامي داروخانه هاي سطح شهر توزيع شده است و در حال حاضر هيچ گونه كمبودي در خصوص اين دارو وجود ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه موثرترين راه پيشگيري از اين بيماري رعايت نكات بهداشتي از جمله شست و شوي دستهاست، بيان كرد: افراد 65 سال به بالا يا اشخاص مبتلا به بيماري هاي مزمن ريوي، قلبي، ديابتي، كليوي و HIV بايد از اين واكسن استفاده كنند.
دكتر آقازاده اضافه كرد: افرادي كه پيوند عضو يا سلول بنيادي دارند يا از داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني مانند «كورتيكواستروئيدها» استفاده مي كنند و كودكان و نوجوانان ( 6 ماهه تا 18 ساله) كه نياز به درمان طولاني مدت با آسپيرين دارند هم واجد دريافت واكسن آنفلوآنزا هستند.
وي ادامه داد: اين واكسن در كودكان زير 36 ماه به ميزان 2 دوز به فاصله 45 روز تزريق مي‌شود و هر دوز مصرفي براي اين كودكان، نصف دوز بزرگسالان است.
وي اضافه كرد: همچنين براي كودكان 36 ماه تا 12 سال كه براي نخستين بار اين واكسن را دريافت مي كنند، طي 2 مرحله و با دوز كامل تزريق شده اما براي افراد بالاي 12 سال فقط يك ‌بار تزريق مي‎ شود.
رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي افزود: ايمني سرمي معمولا بين 2 تا 3 هفته ايجاد مي شود و 2 هفته پيش از شروع فصل سرما اين واكسن بايد دريافت شود.
وي با اشاره به اينكه اين واكسن به صورت عضلاني يا زيرجلدي عميق تزريق مي شود، گفت: شيوع آنفلوآنزا از مهر تا ارديبهشت به طول مي ‌انجامد و بهترين زمان براي واكسيناسيون آنفلوآنزا مهر و آبان است اما بعد از اين زمان هم مي ‌توان واكسن دريافت كرد.
وي تاكيد كرد: بيماران مبتلا به تب يا عفونت حاد، افرادي كه به تركيبات تخم مرغ حساسيت دارند، افرادي كه به داروي «جنتامايسين» حساسيت دارند، شيرخواران زير 6 ماه و بيماران مبتلا به سندرم «گيلن باره» نبايد اين واكسن را تزريق كنند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي افزود: اين واكسن لازم است در دمايي بين 2 تا هشت درجه سانتيگراد و به دور از نور و انجماد نگهداري شود و پيش از تزريق واكسن به آرامي به حدود 25 درجه سانتي گراد برسد.
به گزارش ايرنا، آنفلوانزا يك بيماري ويروسي مسري به شمار مي رود كه هر فردي در هر سني ممكن است به آن مبتلا شود.
شيوع بيشتر اين بيماري در فصل سرد سال است و علت آن حضور طولاني مدت افراد در فضاهاي بسته و تماس نزديك افراد با يكديگر محسوب مي شود.
مصرف آنتي بيوتيك ها به دليل ويروسي بودن اين بيماري، جايگاه درماني ندارد و نبايد از آنها در زمان ابتلا استفاده كرد.
تب، علائم گوارشي نظير اسهال و استفراغ، سرفه و گلودرد، خستگي و سردرد و درد عضلاني از علايم مهم اين بيماري است.
8137/3072