۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83081742
T T
۰ نفر
تصفيه خانه مهاباد با جديدترين فرآيند كشور راه اندازي مي شود

مهاباد- ايرنا- معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب كشور گفت: تصفيه خانه جديد مهاباد با فرآيند «DAF» كه جديدترين فرآيند تصفيه آب در سطح كشور است، راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا شاهين پاكروح روز يكشنبه در حاشيه بازديد از پروژه تصفيه خانه آب شرب مهاباد افزود: اين تصفيه خانه با توجه به داشتن برج آبگيري مي تواند از لايه هاي مختلف سد، آب مورد نياز براي تصفيه را برداشت كند.
وي اضافه كرد: تصفيه خانه مهاباد با بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيكي هم اكنون در مرحله تست زني است و در آينده نزديك به بهره برداري مي رسد.
پاكروح افزود: با افتتاح اين تصفيه خانه ظرفيت آبرساني به شبكه آب شهري براي بيش از 246 هزار نفر جمعيت شهري مهاباد در افق سال 1415 فراهم مي شود.
وي بيان كرد: اين تصفيه خانه توانايي تزريق 750 ليتر آب در ثانيه به شبكه را دارد؛ در حالي كه اين مقدار در تصفيه خانه قديم كمتر از 580 ليتر در ثانيه بود.
به گزارش ايرنا، تصفيه خانه آب شهر مهاباد در قالب قرارداد ساخت، بهره برداري و انتقال (BOT) در سال 1393 كلنگ زني شد و در ماه هاي پاياني سال جاري به بهره برداري مي رسد.
احداث اين گونه تصفيه خانه ها بر اساس اهداف و استراتژي هاي وزارت نيرو و شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در جهت استفاده از منابع آب هاي سطحي و سرمايه گذاري هاي بخش خصوصي است.
سد مهاباد داراي 172 ميليون مترمكعب ظرفيت مفيد مي باشد كه از اين ميزان سالانه بيش از 18 ميليون مترمكعب به مصرف آب شرب شهر مهاباد مي رسد.
شركت آب و فاضلاب شهري مهاباد داراي 47 هزار مشترك آب و 45 هزار مشترك فاضلاب است.
معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب كشور جهت بررسي وضعيت آب شرب روستاي درياس مهاباد به اين شهرستان سفر كرده بود و در اين سفر از بخش هاي مختلف اين تصفيه خانه شامل ايستگاه پمپاژ، برج آبگيري و زلال سازي بازديد كرد.
به گزارش ايرنا، طي روزهاي اخير تعدادي از اهالي روستاي درياس از توابع بخش مركزي مهاباد به دليل مسموميت و دردهاي گوارشي به مراكز درماني و بيمارستان مراجعه كردند.
پس از بررسي ها و آزمايش هاي لازم مشخص شد كه استفاده از آب 2 دهنه از چشمه هاي خارج از شبكه آبرساني روستا عامل اصلي بروز اين بيماري همه گير بوده است.
بر اساس آخرين آمارها در مجموع بيش از 394 نفر با علايم مسموميت از جمله اسهال و مشكلات گوارشي در اين مدت به مراكز درماني مراجعه كرده اند كه از اين تعداد هم اكنون 62 نفر در بيمارستان امام خميني (ره) مهاباد بستري هستند.
روستاي درياس در 15 كيلومتري شمال مهاباد و در مسير جاده اروميه واقع شده و داراي بيش از 2 هزار و 500 نفر جمعيت است.
3020/6185/3072