۸ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83083312
T T
۰ نفر
همكاری هند با ایران و روسیه برای فعال شدن كریدور شمال-جنوب

دهلی نو- ایرنا - وزیر صنایع و بازرگانی هند اعلام كرد این كشور قصد دارد برای فعال كردن كریدور بین المللی شمال-جنوب با ایران و روسیه همكاری كند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'بیزینس استاندارد' در روز سه شنبه، سورش پرابو در دیدار با یك هیات تجاری روسی گفت كه هند، روسیه و ایران در تاریخ 23 ماه نوامبر (2 آذر) یك دیدار سه جانبه با موضوع كریدور بین المللی شمال و جنوب(INSTC) برگزار خواهند كرد تا این مسیر 7 هزار و 500 كیلومتری را هرچه زودتر فعال كنند.
او گفت: تمام مسائل برای فعال شدن هرچه زودتر این كریدور حل و فصل خواهند شد.
وی افزود: راهرو بین المللی شمال و جنوب یك پروژه مهم میان هند، روسیه و ایران است كه همكاری ها در زمینه حمل و نقل را گسترش داده و سبب توسعه ارتباط با كشور های آسیای مركزی خواهد شد.
وزارت صنایع و بازرگانی هند در بیانیه ای گفت: كریدور بین المللی شمال و جنوب كوتاه ترین مسیر چند منظوره است كه اقیانوس هند را به خلیج فارس از طریق ایران، روسیه و شمال اروپا متصل می كند. ظرفیت تخمینی این كریدور، 20 تا 30 میلیون تن كالا در سال است و زمان و هزینه ها را 30 تا 40 درصد كاهش خواهد داد.
به گفته مقامات دولتی هندی، كشور روسه در سال های 2000 تا 2017 حدود 1.2 میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز، تجهیزات دفاعی، نیرو، انرژی و پروژه های زیرساختی بزرگ هند سرمایه گذاری كرده است.
در سال 2017 ارزش تجارت دوجانبه هند و روسیه 10.13 میلیارد دلار بوده است.
كریدور بین المللی شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیم‌كره شرقی جهان است.
موقعیت استراتژیك، ژئوپلتیك و ژئواكونومیك ایران مورد توجه كشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مكران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدكنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.
موافقتنامه كریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه كشور ایران، هند و روسیه رسید.
كریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد كه در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر می‌باشد. این كریدور یكی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و كشورهای در مسیر این كریدور هر یك با تشكیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همكاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
این كریدور ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به كشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مكران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیك به این راه‌گذر در مبادله كالا به شرق كشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد كرد.
در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره ، انتقال كانتینر از بندر مومبای به مسكو حدود یك ماه زمان نیاز دارد در حالی كه ترانزیت كانتینری مشابه از طریق دریای بالتیك افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.
آساق**267**1424