۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 83083489
T T
۰ نفر

شهيد فهميده اسوه اي جاودانه

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 83083489
شهيد فهميده اسوه اي جاودانه

كرج – ايرنا- 8 آبان 1359محمدحسين فهميده، نوجوان بسيجي به درجه رفيع شهادت نائل آمد و به اسوه اي جاودانه در تاريخ انقلاب تبديل شد، به‌همين مناسبت، هشتم آبان‌ماه تحت عنوان روز نوجوان و روز بسيج دانش‌آموزي نامگذاري شده است.

به گزارش ايرنا، امسال سالروز شهادت شهيد فهميده با اربعين حسيني مصادف است ، شهيدي كه در ادامه راه عاشوراي حسيني ذبيح الله شد.
شهميده فهميده، سال 1346 در قم زاده شد و در محيطي مذهبي و خانواده‌اي متدين پرورش يافت و در آستانه انقلاب اسلامي به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وي نيز مانند ميليون‌ها جوان و نوجوان ديگر كشور دچار تحولات عظيمي شد.
هنوز مدت زيادي از حضور محمدحسين در جبهه‌هاي نور عليه ظلمت نگذشته بود كه با بستن نارنجك به كمر خود، زير تانك دشمن بعثي رفت و ضمن انهدام آن خود نيز به شهادت رسيد.
شهيد فهميده با اين عمل شجاعانه، برگ سرخ ديگري بر تاريخ حماسه‎گونه جنگ تحميلي افزود و نام خود را جاودانه ساخت.
از آنجا كه اين دانش‏آموز شهيد و رزمنده بسيجي با ايمان و بينش عميق واستوار در جنگ با دشمن پيشقدم شد و با نيل به شهادت، درس شجاعت، فداكاري و مقاومت را به همه بسيجيان و امت حزب اللّه آموخت، امام بزرگوار از اين نوجوان به عنوان رهبر ياد فرمودند.
بدين گونه، نام و ياد او، منشأ حماسه‏هاي بزرگ شده و تحول عظيمي در شيوه‏هاي دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ايجاد كرد و راه پيروزي و سرافرازي را يكي پس از ديگري هموار ساخت.
امروزه، شهيد فهميده، به حق الگوي شايسته‏اي براي دانش‏آموزان بسيجي ، جوانان و نوجوانان كشوراست و يادآوري حماسه او مي‏تواند اقتدار ملت ايران را به رخ جهان بكشاند.
رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده‏اند: ' زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش‏آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت‏هاي دفاع مقدس مي‏باشد.'
از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسيج دانش‏آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.
امام خميني رحمه الله در پيامي به مناسبت دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي فرمود: 'رهبر ما آن طفل سيزده ساله اي است كه با قلب كوچك خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.'
فداكاري فهميده در تاريخ پرشكوه سرافرازي هاي ايران ثبت شد و جاودانه ماند. ا كنون هر نوجوان ايراني، محمدحسين فهميده را جاودانه اي مي داند كه موجب افتخار هر ايراني است.
آري هشتم آبان ماه، سالروز شهادت نوجوان بسيجي محمد حسين فهميده به عنوان روز بسيج دانش‌آموزي براي زنده نگه داشتن ياد وخاطره 36 هزار دانش‌آموز شهيد دفاع مقدس نامگذاري شده، شهيدي كه با افتخار آفريني بي بديل ، اسوه مقاومت ، شجاعت و ولايتمداري شد.
به راستي نمي توان ايثار و جانفشاني نوجوانان بسيجي از جمله محمد حسين را كه در شب هاي تاريك از موج هاي اروند رود مي گذشتند تا به قلب دشمن هجوم ببرند را، فراموش كرد.
چگونه مي توان به فتح قله‌هاي سربلند كردستان در اوج سرما و يخبندان بي اعتنا بود و آن را در ذهن ها تداعي نكرد تا نسل امروز از آن الگو نگيرد.
آري، حماسه آفريني اين شهداي دانش آموز در كشور موجي از وحدت، همدلي و ولايت مداري را بوجود آورد و تقويت كند.
در ميان داوطلبان عرصه دفاع از كشور در هشت سال جنگ تحميلي، دانش‌آموزان بيشترين حضور را داشته و به يادگار گذاشتند كه توانستند با فداكاري‌ هاي خود، نامشان را در كنار مردان بزرگ اين ديار قهرمان‌ پرور به ثبت برسانند.
هنوز به ياد داريم كه با آغاز تهاجم ارتش بعث عراق به سرزمينمان چگونه مردان و زنان ايران زمين به پا خاستند تا از شرف، ناموس و خاك مقدس كشور و انقلاب نوپاي اسلامي دفاع كنند.
در اين ميان، دانش‌آموزان با غيرت و شجاعت از پشت ميزهاي درس داوطلبانه نه به اجبار برخاستند و راهي جبهه‌هاي حق عليه باطل شدند.
حضور اين نوجوانان دلير در ميدان دفاع از ميهن اسلامي ايران ، تصاويري ماندگار در تاريخ ايران به يادگار گذاشته است كه از آن جمله مي‌توان به شهادت دليرانه دانش‌آموز شهيد استان البرز ' محمد حسين فهميده' اشاره كرد.
** رسالت دانش آموز امروز
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به ‌مناسبت سالگرد شهيد فهميده، هفته بسيج دانش‌آموزي و روز نوجوان به خبرنگار ايرنا در كرج گفت: دانش آموزان ديروز در 13 آبان 57 با فريادهاي خروشان و جنگ و گريز خياباني و سرانجام شهادت خويش پايه‌هاي استكبار را به‌لرزه درآوردند و انقلاب را شتاب بخشيدند و به پيروزي رساندند.
علي كاظمي اظهارداشت: در زمان دفاع مقدس نيز دانش‌آموزان و معلمان بسيجي در جبهه هاي حق عليه باطل پيش تاختند و با تقديم 36 هزار شهيد دانش‌آموز و حدود پنج معلم شهيد حماسه‌هايي بزرگ و جاودانه رقم زدند.
وي تصريح كرد: دانش آموز امروز بايد با حضور پرشور خود در تمام صحنه ها و از طريق شناخت جهان متحول امروز و با تكيه بر ايمان و اعتقاد خويش در اعتلاي روحي، فكري و عملي خويش تلاش كند.
وي يادآورشد: بسيج شجره طيبه‌اي كه در دوران دفاع مقدس باليد و تنومند شد و به درختي تناور تبديل شد و امروز ما شاهد ثمره دادن آن در ابعاد مختلف هستيم.
وي يكي از اين ثمرات و ميوه ها را بسيج دانش آموزي دانست و اضافه كرد: اين بسيج از آن درخت تناور منشعب شده است كه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در مورد آنان فرمودند: « امروز شما دانش آموزان بايد اميد ضد انقلاب را مبدل به ياس كنيد.» و اين ميسر نمي شود مگر در سايه نهادينه شدن فرهنگ بسيجي در نسل نوجوان و جوان امروزما.
كاظمي خاطرنشان شد: آينده سازان كشور اسلامي ايران بدانند ، اكنون ديگر جنگ ما با دشمن صرفا جنگ با تفنگ و تانك نيست، دشمن در كنار جنگ سخت و جنگ هاي نيابتي كه راهبرد هميشگي اوست، استفاده از جنگ نرم را در دستور كار اصلي خود قرار داده است.
وي بيان داشت: ما نيز بايد دفاع خود را تغيير دهيم، چرا كه ما هيچگاه جنگ طلب نبوده ايم و نخواهيم بود اما دفاع را بر خود واجب مي دانيم.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش افزود: آمريكا و ايادي استكباري او بايد بدانند فهميده امروز ديگر يك تن نيست بلكه 14 ميليون دانش آموز ما فهميده‌اند و آماده دفاع از مرزهاي جغرافيايي و اعتقادي جمهوري اسلامي ايران هستند.
** ايثار شهداي دانش آموز
مدير كل آموزش و پرورش البرز نيزدر اين زمينه گفت : حضور دانش‌آموزان بسيجي در آن سال‌ها، برگ برنده و تابلوي افتخار نسلي بود كه با نفس بهشتي امام روح‌الله (ره) به جنبش آمدند.
سالار قاسمي افزود: دانش آموزان شهيد، نونهالاني بودند كه به نسيم معطر فداكاري و ايمان به ثمر نشستند.
وي تصريح كرد: شهداي دانش آموز، غنچه‌هايي بودند كه در بهار اخلاص شكوفا شدند و نوجواناني بودند كه به بركت همسنگري با مرداني الهي جواناني نترس و شجاع شدند.
وي با اشاره به اينكه همه جهانيان در برابر اين همه ايثار و جانفشاني ملت ايران به ويژه دانش آموزان بسيجي شگفت زده شده بودند،خاطرنشان كرد: همه ديدند كه چگونه نوجواناني همانند شهيد محمد حسين فهميده ، حماسه‌هايي بي‌نظير آفريدند و دشمن تا بن دندان مسلح را به زبوني كشاندند.
وي بيان داشت: اين نوجوانان جوانمرد، بدون آنكه به ماديات بينديشند، وفاداري‌شان به ولي و امام خود را با وصيتنامه‌هاي سرشار از ايمان و خلوص به اثبات مي‌رساندند.
مدير كل آموزش و پرورش البرز يادآور شد: وصيتنامه‌هايي كه گاهي نويسندگان آنان هنوز مويي به صورتشان روييده نشده بود ولي از مردان بزرگ پيشي گرفته بودند تا آنجا كه مراد بسيجيان حضرت امام خميني (ره) مطالعه اين وصيتنامه‌ها را سفارش كردند.
قاسمي ادامه داد: كوه‌هاي سر به فلك كشيده غرب و دشت‌هاي سوزان جنوب، هرگز آن همه فداكاري و از جان گذشتگي اين عزيزان ايران زمين را فراموش نمي كند.
وي اضافه كرد: بسيج دانش آموزي ، يك نهاد آموزشي است كه با برنامه هاي مدون و ايجاد پايگاه هاي علمي سعي دارد گام موثري در ارتقاي توان علمي دانش آموزان داشته باشد.
وي تاكيد كرد: بسيج، عبارت است از مجموعه اي كه در آن، پاكترين انسانها، فداكارترين و آماده به كارترين جوانان كشور در راه اهداف عالي اين ملت و براي كمال رساندن و به خوشبختي رساندن اين كشور، جمع شده اند.
** بسيج دانش آموزي ميراث دار ولايتمداري
مدير آموزش و پرورش ناحيه 2 كرج نيز گفت: امروز بسيج دانش‌آموزي وارث آن ولايتمداري آميخته با بصيرت و وظيفه‌ شناسي است كه مي‌بايد با بهره‌گيري از آن تجربه موفق و تاريخي، نقش خود را در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي كه برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بام جهان است ادامه دهد.
فرشته فهميده خواهر شهيدان محمدحسين و حميد رضا فهميده افزود: دانش‌آموزان بسيجي امروز بايد بدانند كه رسيدن به روزهاي خوش پيروزي در گروي جهاد علمي و تلاش همه جانبه پژوهشي است كه همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد داشته‌اند و نهادهاي علمي را بدان امر فرموده‌اند.
وي ياد آور شد: روز هشتم آبان را كه به نام دانش‌آموزان شهيد هشت سال دفاع مقدس مزين و متبرك شده است، گرامي مي‌داريم و به ارواح پاك آن بزرگ‌مردان تاريخ معاصر درود مي‌فرستيم.
وي بيان داشت :بسيج عبارت است از تشكيلاتي كه در آن، افراد متفرق و تنها، به يك مجموعه عظيم و منسجم، به يك مجموعه آگاه، متعهد، بصير و بيناي به مسائل كشور و به نياز ملت، تبديل مي شوند.
فهميده اظهارداشت: بسيج مجموعه اي است كه دشمن را بيمناك، و دوستان را اميدوار و خاطر جمع مي كند.
وي بسيج را مظهر يك وحدت مقدس، ميان ملت ايران دانست و ياد آور شد: همه ميدانهائي كه بسيج در آن حضور پيدا كرده است، ميدان هاي ملي است.
وي تصريح كرد: هيج وقت كشور، از يك مجموعه عظيمي كه از بهترين فرزندان كشور و با اين خصوصيات تشكيل شده است، بي نياز نيست زيرا بسيج مظهر عشق و ايمان و آگاهي و مجاهدت و آمادگي كامل، براي سربلندكردن كشور و ملت است.
** شهداي دانش آموز بزرگ مردان تاريخ
معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش البرز گفت: درحقيقت همه انسانهاي مومن، آگاه، بصير، عاشق، متعهد، علاقه مند و آماده به كار، در هر ميداني از ميدان ها هستند كه براي ملت مفيد است،جزو بسيجند.
مسعود مهراني نيا افزود: يكي از بزرگترين خدماتي كه انقلاب به ملت ايران كرد، اين بود كه ذهن ها را باز كرد، ذهن ها را سياسي كرد، چشم ها را باز كرد و همه را با مسائل كشور آشنا كرد. اين آشنائي، اين بصيرت، بايد روز به روز بيشتر و زيادتر بشود. اگر اين بشود، دشمن هيچ كاري نمي تواند انجام بدهد.
وي با اشاره به فرمايشاتي از حضرت امام خميني (ره) در مورد بسيج ، ياد آور شد: همانگونه كه معمار كبير انقلاب اسلامي فرمودند' ارتش بيست ميليوني ( بسيج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي است'.
مهراني نيا بسيج را مدرسه عشق و ايمان دانست و تصريح كرد: امروز بسيج دانش‌آموزي وارث آن ولايتمداري آميخته با بصيرت و وظيفه‌شناسي است كه مي‌بايد با بهره‌گيري از آن تجربه موفق و تاريخي، نقش خود را در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي كه برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بام جهان است ادامه دهد.
وي تاكيد كرد: هشتم آبان كه به نام دانش‌آموزان شهيد هشت سال دفاع مقدس مزين و متبرك شده است را گرامي مي‌داريم و به ارواح پاك آن بزرگ‌مردان درود مي‌فرستيم.
استان البرز يا ايران كوچك افتخار دارد كه شهيداني همچون فهميده ها را پرورش داد و تقديم اسلام ، قرآن و آرمان هاي ديني كرد.
آري شهيد فهميده ها رفتند تا چراغ راهي براي شهيد حججي ها شوند و با شهادت عاشورايي خود دنيا را به آنچه كه سعادت است رهنمون شوند.
شهيد محمد حسين فهميده در شانزدهم ارديبهشت 1346 در روستاي سراجه قم زاده شد. در سال 1352 به دبستان روحاني قم كه نام قبلي آن كريمي بود وارد شد و از مهرماه سال 1356تحصيلاتش را در مدرسه راهنمايي حافظ در شهر قم ادامه داد و سپس همراه خانواده‌اش به كرج مهاجرت كرد و از مهرماه 1358 در مدرسه خياباني مشغول به تحصيل شد.
پخش اعلاميه‌هاي امام خميني(ره ) در سال‌هاي 1356 و 1357 در سن حدود ده تا يازده سالگي؛ ديدار امام خميني در بازگشت به ايران، شركت در تظاهرات انقلاب اسلامي زمستان 1357 و شركت در درگيري‌هاي خوزستان از جمله اقدامات اوست.
وي در بيست و پنجم يا ششم شهريور ماه 1359 يك هفته پيش از اعلام رسمي آغاز جنگ همراه نيروي مقاومت بسيج به جبههٔ خرمشهر اعزام شدو از آنجا كه در روزهاي نخستين از شركت او در خط مقدم جلوگيري مي‌شد، با تلاش‌هايي از جمله يك نفوذ چريكي به خط نيروهاي دشمن، براي حضور در خط مقدم اجازه گرفت.
وي در غروب سي و يكم شهريور ماه از نخستين روزهاي اعلام تجاوز نظامي ارتش عراق- همراه با محمدرضا شمس در جبهه نبرد حضور رسمي يافت. اين دو، يك بار در هفته اول مهرماه زخمي شده و به بيمارستان ماهشهر اعزام شدند.
چند روزي پس از بهبودي با ترخيص از بيمارستان و بازگشت به جبهه و پايان دادن مجدد به مخالفت فرماندهان با حضورشان؛ به خط مقدم اعزام شدند اما فهميده بار ديگر در بيست و هفتم مهرماه طي مقاومت در برابر حمله‌هاي دشمن دوباره زخمي شد.
هشتم آبان ماه59 تعداد 5 تانك دشمن با محاصره تعدادي از رزمندگان اسلام، قصد شهادت و اسارت آنان را داشتند كه شهيد محمد حسين فهميده با بستن چند نارنجك به كمر خود زير تا نك دشمن رفت كه ضمن انهدام آن، به شهادت رسيد.
2819/6155