۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83083886
T T
۰ نفر
خوزستانیها ومیزبانی شایسته برای زائران ابا عبدالله الحسین(ع)

اهواز – ایرنا- خوزستانی ها هرساله با آغاز محرم خود را برای میزبانی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) آماده می كنند تا نشان دهند مردم این دیار همچون آفتاب تابانش سخاوتمند و مهمان نواز بوده و میزبانی شایسته برای پذیرائی از زائران حسین(ع) هستند.

مراسم باشكوه پیاده روی اربعین به اتمام رسیده و زائران گوشه و كنار ایران و حتی كشورهای دیگر در میان بدرقه باشكوه مردم استان راهی خانه های خود می شوند.
از هفته ها پیش از آغاز كنگره عظیم اربعین حسینی محبان اهل بیت (ع) از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان با استقرار موكب های پذیرایی در 2 مرز شلمچه و چذابه و به تن كردن لباس خدمت به زائران، خود را آماده پذیرایی می كنند تا اگرچه خود توفیق حضور در بین الحرمین را ندارند اما خادم زائران راهی شده به سوی كربلا باشند، مردم خوزستان از تمام مشكلات ریز و درشتشان فارغ شدند تا رسم مهمان نوازی از زوار اباعبدالله الحسین (ع) را به خوبی بجای آورند.
از بی بی عوده 80 ساله كه حالا سال هاست كوچكترین موكب ایام اربعین را به عشق زوار كربلا برپا می كند، تا روحانی كه پاك كردن كفش زائران را نذر خود كرده است، از راننده ای كه مسافران طریق الحسین (ع) را رایگان جابجا می كند تا خیری كه پس انداز یكسال خود را در راه پذیرایی از زائران هزینه می كند، همگی نشانه هایی از علقه نا گسستنی مردم دیار خوزستان با خاندان اهل بیت (ع) می باشند.
از اهواز به سمت مرزهای استان به عنوان گلوگاه های وصال عاشقی كه حركت كنید تمام مسیر رفت و برگشت به نصب پرچم های عزاداری مزین شده است و موكب های برپا شده در مسیر، زائران را به صرف نوشیدنی و غذا مهمان می كنند تا خستگی سفر از جانشان به در شود؛ بسیاری موكب ها اگرچه ساده هستند اما تمام لطف آن به خدمت صادقانه مردم محلی است كه با تمام وجود نوای 'هلابیكم یا زوار' سر می دهند.
روزهای آخر سفر زوار است و بسیاری خستگی روزهای متمادی پیاده روی در تنشان رخنه و زخم هایی بر پاهایشان نشسته است از همین رو میزبانان خوزستانی با مداوا و ماساژ زائران مُسكنی می شوند بر این دردها تا راهی باشد برای شریك شدن در ثواب این پیاده روی باشكوه.
این روزها مسئولان دولتی نیز پا به پای مردم در بخش های مختلف خدماتی، درمانی، امنیتی و نظامی حاضر شدند تا این مراسم به شكل مطلوبی برگزار شود.

**عملكرد قابل قبول خوزستان در خدمت رسانی به زائران كربلا
وزیر كشور گفت: استان خوزستان در برنامه ریزی برای خدمت رسانی به زائران اربعین و تامین زیر ساخت ها از برنامه تعیین شده پیش افتاده و عملكرد قابل قبولی داشته است.
عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داد: امكانات در مرزهای شلمچه و چذابه نسبت به سال قبل بهتر بوده و امكانات خوبی در اختیار زائران قرار گرفته است.
وی اظهار كرد: بر اساس بازدید صورت گرفته از سه گذرگاه مرزی مهران ، شلمچه و چذابه ، خوزستان در زمینه تامین زیر ساخت ها به خوبی عمل كرده و از برنامه تدوین شده در این راستا جلوتر است.
وزیر كشور ابراز امیدواری كرد در سالهای آینده مسیر خدمت رسانی به زائران و تامین امكانات به ویژه در زمینه زیر ساخت ها در گذرگاه های مرزی بهتر شده و خدمات مطلوب تری به زائران ارائه شود.
وزیر كشور از استاندار و مسئولان اجرایی كه تلاش های زیادی برای فراهم كردن زیرساخت های گذرگاه مرزی چذابه كرده اند تقدیر كرد.

**استمرار خدمت رسانی به زائران تا پس از اربعین
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: خدمات امداد و نجات به زائراناربعین حسینی تا سه روز پس از اربعین وبازگشت زائران به وطن ادامه دارد.
مرتضی سلیمی افزود: سطح خدمات امداد ونجات امسال 6درصد در مقایسه با اربعین پارسال افزایش داشته است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه امسال سطح خدمات امداد و نجات جمعیت هلال احمر درمقایسه با اربعین سال گذشته مشهودتر و اثرگذارتر بوده است افزود: نیروهای امدادی سازمان امداد و تجات در عراق با 350نفر ، 32دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال فعالیت هستند.

**خوزستانی ها میزبان شایسته ای برای زائران اربعین هستند
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز با تقدیر از موكب داران و خادمان زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه بیان كرد: خوزستانی ها میزبانی آبرومند و شایسته ای برای زائران عزیز بوده و هستند.
آیت الله سیدعلی موسوی جزایری با تقدیر صمیمانه از موكب داران خوزستانی كه از همه اقوام در مرزهای شلمچه و چذابه مشغول خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی هستند افزود: با وجود گرد و غبار و بارندگی های شدید در چند روز اخیر ، نشانی از خستگی و دلسردی در موكب داران مشاهده نكرده ام و به حمدالله همچنان با روحیه عالی و در خور تحسین به زائران عزیز خدمت رسانی می كنند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هدف از حضور در بین مواكب را تقدیر و تشكر از موكب داران كه عموما از جوانان پرشور ، بااحساس و متدین خوزستانی هستند عنوان كرد و افزود:در اربعین هرسال حجم و تنوع خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه افزوده می شود و انشاءالله در سال های آینده شاهد تداوم این خدمتگزاری خواهیم بود.
آیت الله موسوی جزایری ابراز امیدواری كرد : مواكب مردمی در گذرگاههای مرزی با ساختن بناهای دائمی بتوانند خدمات بهتر و شایسته تری به زائران اربعین حسینی ارائه كنند.

**برپایی 2هزار و 100 موكب عتبات عالیات در ایران و عراق
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور گفت: 2 هزار و 100موكب این ستاد در ایران و شهرهای مقدس عراق برپا شده و مشغول خدمت رسانی شبانه روزی به زائران اربعین حسینی هستند.
حسن پلارك با بیان اینكه 45درصد مواكب در نقاط مختلف میهن اسلامی و 55 درصد آنها در شهرهای بلد ، سامرا ، كاظمین ، نجف اشرف ، كربلا و مسیرهای منتهی به مرزهای ایران و عراق و مسیر نجف تا كربلا مستقر هستند افزود: این تعداد مواكب نسبت به 2 سال گذشته 20درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینكه همه هزینه مواكب از محل كمك مردمی ، نذورات و مشاركت خیرین تامین شده گفت: در این مواكب برای پخت و آماده سازی روزانه 9 میلیون وعده غذایی برنامه ریزی شده است.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور در ادامه ظرفیت اسكان زائران در مواكب این ستاد در داخل كشور و عراق را 1.5میلیون نفر بیان كرد و افزود: در این مواكب حدود 150هزار خادم ثبت نام شده مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.
پلارك با اشاره به آمادگی كامل مواكب برای میزبانی و پذیرایی از زائران اربعین حسینی ادامه داد: خدمت رسانی به زائران تا پنج روز پس از روز اربعین ادامه خواهد داشت.

**استقرار 450 دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه و چذابه
مدیر كل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت:به منظور انتقال زائران بازگشته از سفر كربلا به استان های سراسر كشور 450 دستگاه اتوبوس در مرزهای چذابه و شلمچه مستقر شدند.
غلامعباس بهرام نیا با اشاره به استقرار دفاتر شركت های حمل و نقل مسافری فعال خوزستان در مرز های چذابه و شلمچه گفت: همكاری استان های معین و شركت های مسافربری با تمام ظرفیت در مرزهای چذابه و شلمچه تردد برای زائران اربعین حسینی را روان تر كرده و در حال حاضر 12 شركت در مرز چذابه و هشت شركت در مرز شلمچه برای جا به جایی مسافران مستقر هستند.
بهرامی نیا با بیان اینكه روند بازگشت و انتقال زائران از 2 مرز شلمچه و چذابه به صورت روان در حال انجام است گفت: همچنین گشت های راهداری در 2 مسیر چذابه و شلمچه به صورت شبانه روز در حال گشت زنی هستند تا در صورت نیاز خدمات خودرویی به زائران ارائه كنند.

**اضافه شدن 200 رام به ظرفیت قطارهای جنوب
مدیركل راه آهن جنوب گفت: 200 رام قطار برای انتقال زائران بازگشته از عراق در راه آهن جنوب كشور پیش بینی شده كه در صورت تقاضا متناسب با آن تعداد قطارها در این مسیر برای جابجایی زائران اربعین افزایش می یابد.
عبدالكریم درویش زاده ادامه داد: این قطارها تا 15 آبان ماه جابجایی زائران را انجام می دهند ضمن اینكه قطارهای جدید نیز به صورت فوق العاده با ظرفیت 130 هزار صندلی زائران را جابجا می كنند.
وی افزود: با توجه به اینكه ظرفیت خرید بلیت قطار از 9 تا 12 آبان ماه تكمیل شده تعدادی قطار دیگر به منطقه جنوب اعزام می شوند تا شرایط برای انتقال زائران به استان های كشور فراهم شود.
مدیر كل راه آهن جنوب گفت: در حال حاضر یك ریل باس 24 ساعته از خرمشهر به شلمچه و برعكس روزانه با ظرفیت 12 هزار نفر زائران را جا به جا می كند.
درویش زاده تصریح كرد: آمادگی شبانه روزی برای جابجایی زائران از خرمشهر تا شلمچه وجود دارد ضمن اینكه تا 15 آبان ماه و بازگشت زائران از كربلا خدمت رسانی به زائران در این مسیر ادامه دارد.
وی اظهار داشت: علاوه بر قطارهایی كه بین خرمشهر به تهران و سایر نقاط كشور پیش بینی شده روزانه 14 رام قطار زائران را در حومه استان خوزستان جابجا می كنند.

بنابراین گزارش مراسم باشكوه پیاده روی اربعین 97 مطابق تقویم رسمی كشور به پایان رسید اما مردم خوزستان از فردای این روز بار دیگر برای فرارسیدن این كنگره عظیم انسانی لحظه شماری می كنند تا بار دیگر هرچه دارند در راه زوار امام حسین (ع) در طبق اخلاص بگذارند.
گفتنی است شلمچه و چذابه در استان خوزستان و مهران در استان ایلام سه گذرگاه رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی است.
اربعین پارسال حدود 380هزار زائر از گذرگاه مرزی چذابه راهی كربلای معلی و نجف اشرف شدند همچنین مرز شلمچه از مبادی تردد زائران اربعین حسینی در 15 كیلومتری خرمشهر قرار دارد.
در مسیر 15 كیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه حدود 450 موكب مردمی شبانه روز به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می كنند.
از اربعین سال 1392 كه نخستین كاروان های زائران از چذابه و شلمچه راهی كربلا شده اند هر سال بر اشتیاق و شور مردم دلداده و عاشق امام حسین(ع) افزوده می شود به گونه ای كه ستاد اربعین حسینی در خوزستان به ریاست بالاترین مقام اجرایی استان همه دستگاه های اجرایی را برای آماده سازی زیرساخت گذرگاههای مرزی چذابه و شلمچه مكلف می كند.
در این راستا 2 قرارگاه اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه به ریاست 2 معاون استاندار خوزستان از مدتها پیش فعال شده تا با هماهنگی و تعامل بیشتر ، بتوانند مشكلات پیش روی زائران را مرتفع كنند.
گزارش : ندا رضاپور
9887/6064