۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۴۹
کد خبر: 83083924
T T
۰ نفر
رسم عاشقی در دسته های حسینیه و زینبیه اعظم زنجان

زنجان - ایرنا - عزاداران زنجانی در روز اربعینی حسینی نیز همانند هشتم و یازدهم محرم با حضور پرشور و با شكوه در دسته های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان و با سر و سینه زدن، رسم عاشقی را بجا آوردند.

به گزارش ایرنا، صبح و بعد ازظهر روز اربعین شیفتگان و دلدادگان حسین (ع) از نقاط دور و نزدیك خود را به دسته های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم زنجان رسانده و به یاد واقعه خونبار كربلا، اشك ماتم ریخته و فریاد یا حسین یا زینب سر دادند.
این فریادهای رسا و با عظمت در جای جای شهر زنجان به گوش می رسید و حال و هوای این شهر را روحانی تر كرده بود تا همه زنجانی ها از فیوضات آن بهره مند شوند.
عزاداران حسین (ع) از پیر و جوان خود را به دسته های عزاداری رسانده بودند و كسانی كه بنا به دلایلی، عذر شركت در این دسته ها را داشتند در پیاده روها ایستاده و با سینه زنی، عزاداری می كردند تا سهم خود را در این حركت عظیم و خودجوش ایفا كنند.
برخی از مردم زنجان كه خود نیز لباس عزا بر تن داشتند به رسم میهمان نوازی در طول مسیرهای دسته عزاداری ها با پخش نذری از قبیل چایی، شیر، شیركاكائو، شربت و شله زرد و ساندویچ از دیگر عزاداران حسین (ع) پذیرایی می كردند و از این طریق عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان و عاشقان حضرت نشان می دادند.
دسته های پرشكوه و با عظمیت حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر كشور را مجذوب خود كرده و با پیوستن به این دسته های عزاداری، ارادت خالصانه خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) را اعلام می كنند.
روز هشتم ماه محرم دسته عزاداری حسینیه اعظم و روز یازدهم دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان به حركت در می آید و مردم در این ایام با حضور در این دسته ها، بر سر و سینه زده و اشك ماتم می ریزند.
'حسینیه اعظم زنجان' به‌ عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مركز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.
ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این مراسم و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) به این مكان مذهبی است كه شهرت و آوازه آن را به بركت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین(ع) جهانی كرده است.
'زینبیه اعظم زنجان' نیز كه یكی از مهم‌ترین اماكن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر كشور و حتی جهان است.
قدمت این مكان مقدس، به بیش‌ از 400 سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشكسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است.
صاحب این ملك كه‌ اغلب اوقات متوجه صدای 'یازینب یازینب' توام با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی‌ از باغ را به صورت تكیه كه ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز زینبیه بگذارد.
6084/6085