۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 83084409
T T
۰ نفر

قاتل آرام، پاورچين در كوچه هاي بي احتياطي

۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 83084409
قاتل آرام، پاورچين در كوچه هاي بي احتياطي

بجنورد- ايرنا- با آغاز فصل سرد، ميزان انتشار خبرهاي «مرگ بر اثر گازگرفتگي» نيز بالا مي گيرد و به گواه همين اخبار، قاتل خاموش طعمه هاي خود را از ميان كساني برمي گزيند كه بي احتياطي كرده و نكات ايمني را ناديده گرفته اند.

همه‌ ساله شمار زيادي از مردم شهر و روستا به دليل گازگرفتگي يا استنشاق گاز‌هاي سمي، جان باخته و چندين برابر آن نيز مسموم شده و يا در معرض آسيب‌هاي ثانويه قرار مي‌گيرند.
از اين ميان يكي از شايع‌ترين علل مسموميت‌ها به ويژه در بخش‌ خانگي مسموميت بر اثر استنشاق گاز سمي مونوكسيد كربن است كه متاسفانه باوجود راهكارهاي ساده براي جلوگيري از آن، همواره شاهد تكرار آن هستيم.
به گزارش ايرنا با وجود اينكه هر سال تعداد زيادي از هموطنان طعمه قاتل خاموش شده و به علت بي احتياطي جان خود را از دست مي دهند اما باز هم شهروندان اين نكات را جدي نگرفته و راحت از كنار آن مي گذرند.
طبق آمار سازمان پزشكي قانوني، مسموميت با گاز منوكسيد كربن در پنج ماه نخست امسال جان 177 نفر را گرفته است كه اين رقم در كل سال گذشته 766 نفر بوده است.
بر اساس همين گزارش در 10 سال گذشته افزون بر 8 هزار نفر در كشور بر اثر گازگرفتگي جان خود را از دست داده اند و عامل همه اين مرگ هاي خاموش، بي توجهي به هشدارها بوده است.
قاتل خاموش در نيمه نخست امسال در خراسان شمالي نيز جان 2 نفر را گرفت كه با توجه به تمركز استفاده از وسايل گرمايشي در نيمه دوم سال، امكان افزايش اين رقم تا پايان سال محتمل است.
بر اساس آمار پزشكي قانوني پارسال 23 نفر از شهروندان استان خراسان شمالي، شامل 18 مرد و پنج زن، بر اثر گازگرفتگي جان باختند.
كارشناسان و پزشكان از مسموميت با گاز منوكسيد كربن به عنوان يكي از خطرناكترين مسموميت ها نام مي برند كه در آن فرد بدون اينكه خود متوجه باشد، خاموش به كام مرگ مي غلتد.
به گفته كارشناسان و پزشكان، گاز منوكسيدكربن در اتاق هاي كوچك كارگري، خوابگاه هاي دانشجويي و اماكني كه هوا در آن جريان كمتري دارد، قربانيان خود را به كام مرگ مي كشاند.

* كاهش آمار گازگرفتگي در خراسان شمالي
مديركل پزشكي قانوني خراسان شمالي گفت: در نيمه نخست امسال تنها 2 نفر در اين استان بر اثر استنشاق گاز منوكسيد كربن جان باختند كه اين رقم در مقايسه با مدت مسابه پارسال به يك ششم كاهش يافته است.
دكتر بابك سلحشور به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در نيمه نخست پارسال 12 نفر، شامل يك زن و 11 مرد در اين استان طعمه قاتل خاموش شده بودند كه فروردين و ارديبهشت، هر كدام با پنج نفر، بيشترين آمار مرگ را در بين ماه هاي سال داشتند.
طبق آمار اداره كل پزشكي قانوني خراسان شمالي، در طول سال گذشته 23 نفر از شهروندان اين استان به علت گازگرفتگي جان خود را از دست دادند كه 2 نفر از اين افراد در آذرماه، 4 نفر در ديماه، 2 نفر در بهمن و 3 نفر نيز در اسفندماه جان باختند.
سلحشور، پزشكي قانوني را تنها مرجع تاييد مرگ بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن دانست و گفت: تنها رعايت چند نكته ساده و موثر توسط شهروندان، مي تواند از بسياري از مرگ و ميرهاي ناشي از گازگرفتگي جلوگيري كند.
وي با اشاره به آغاز فصل سرما و شيوع مرگ‌هاي ناشي از گازگرفتگي اظهار داشت: رسانه ها و صدا و سيما مي توانند در اين خصوص بسيار موثر عمل كنند و شهروندان را به رعايت نكات ايمني ترغيب كنند.
سلحشور با تاكيد بر پرهيز از به كارگيري وسايل گرمايشي غير استاندارد، افزود: در مواردي كه از وسايل گرمايشي استاندارد از جمله شوفاژ استفاده مي شود بحث گازگرفتكي و مسموميت با گاز منوكسيد كربن كمتر رخ مي دهد.
وي با بيان اينكه آمار اين مرگها قابل پيشگيري است، اظهار داشت: شهروندان بايد نكات ايمني را بيشتر مد نظر داشته باشند و از ايمني وسايل گازسوز خود اطمينان حاصل كنند.
مديركل پزشكي قانوني خراسان شمالي افزود: تمايل منوكسيد كربن براي تركيب با هموگلوبين خون، 250 برابر بيش از اكسيژن است، لذا با بالا رفتن درصد آن در هواي اتاق، به سرعت ايجاد مسموميت مي كند و اكسيژن رساني به بافت هاي بدن مختل مي شود.
دكتر سلحشور افزود: علائم مسموميت حاد با اين گاز شامل سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و درد شكمي و سپس حالت بيهوشي، تشنج و اغما است.
وي گفت: در بيماران مبتلا به ناراحتي هاي قلبي ممكن است تشديد بيماري يك علامت هشدار دهنده باشد.
وي سائر علايم مسموميت را شامل سفتي عضلات، افزايش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگي مردمك چشم عنوان كرد.
وي اضافه كرد: گاه حتي افرادي بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن جان خود را از دست نمي دهند اما ممكن است دچار نواقص عصبي و رواني پيشرفته نظير فلج عضوي يا اختلال قواي مغزي شوند.

* حاشيه نشينان، بيشترين قربانيان گازگرفتگي
فرمانده عمليات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بجنورد با بيان اينكه بيشترين حوادث گازگرفتگي مربوط به مناطق حاشيه اي شهر است، گفت: اين حوادث به ندرت در مناطق مركزي شهر ديده مي شود.
مجيد خوش رفتار به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: برخي خانواده هاي محروم از لوازم گازسوز غير استاندارد و بعضا گاز تك شعله براي گرمايش استفاده مي كنند كه اين امر بسيار خطرناك است.
وي افزود: برخي از حوادث نيز به علت نبود فرهنگ رعايت نكات ايمني رخ مي دهد كه بعضا در حوادث مشاهده مي شود كه خروجي دودكش ها مسدود بوده است و حال آنكه هرساله بايد مورد بررسي مجدد قرار گيرد.
فرمانده عمليات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني بجنورد،
بيشترين عامل مرگ ناشي از استنشاق گاز منوكسيد كربن را سهل انگاري خانواده ها و بستن همه درزهاي فضاي خانه هاي كوچك عنوان كرد.
خوش رفتار، استفاده از دودكش هاي آكاردئوني را نيز خطرناك دانست و گفت: اين لوله ها به علت آسيب پذيري بالا، وارفتگي و نامشخص ماندن محل نشتي گاز، مي توانند حادثه آفرين باشند.

* آلايندگي پكيج، هفت برابر بخاري
خوش رفتار گفت: هم اكنون بيشتر واحدهاي مسكوني براي گرمايش از سامانه پكيچ بهره مي برند و حال آنكه آشنا نبودن عمده شهروندان با نكات ايمني آن، مي تواند نگران كننده باشد.
وي اظهار داشت: دستگاه پكيج هفت برابر بخاري گاز منوكسيد كربن توليد مي كند و كوچكترين سهل انگاري در خروجي دودكش آن به مرگ منجر مي شود.

* ضرورت بازرسي هرساله وسايل گرمايشي
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بجنورد گفت: لازم است هر سال در آغاز فصل سرما، وسايل گرمايشي سرويس شده و قسمت هاي داخلي، كاربراتور و لوله كشي آن مورد بازرسي قرار گيرد.
مجيد گريواني به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: انتهاي دودكش بايد دست كم يك متر از سطح بام و يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و كلاهك H شكل روي آن نصب شود.
وي افزود: اگر فضاي خانه و يا محيط كار با سامانه حرارت مركزي گرم مي شود، درزبندي و بستن منافذ به منظور جلوگيري از اتلاف حرارت بلامانع است اما اگر از بخاري گازسوز استفاده مي شود حتما بايد مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد شده و از درزبندي و بستن همه منافذ خودداري كرد.
گريواني افزود: اگر لوله دودكش بخاري شما سرد باشد دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص به طور موقت با باز كردن قسمتي از در يا پنجره تهويه مناسب در محيط ايجاد كنيد.
ضريب نفوذ گاز طبيعي در شهرهاي استان خراسان شمالي 100 درصد و ضريب نفوذ گاز طبيعي در روستاها 97 درصد است.
3007/5132