كريدور ريلي شمال - جنوب ايران بي شك از راهبردي ترين سياست هاي دولت تدبير و اميد است و علاوه بر هدف هاي اقتصادي در توسعه گردشگري نيز موثر خواهد بود و رغبت كشورهاي منطقه براي استفاده از آن و سرمايه گذاري جمهوري آذربايجان در بارانداز و پل ريلي آستارا، مويد اهميت منطقه اي اين طرح ملي است و با تامين ارتباط كشورهاي اروپايي، آسياي ميانه، روسيه و منطقه قفقاز با خليج فارس و هندوستان، جايگاه سياسي ايران را نيز در جهان ارتقا خواهد داد.
اكنون مدت زمان رفت و برگشت كشتي هاي تجاري از هندوستان به آسياي ميانه از مسير بندر مومباي - كانال سوئز - مسكو به طول 16 هزار و 129 كيلومتر، 40 روز طول مي كشد، اما بعد از تكميل كريدور ريلي، اين زمان به 14 روز و هزينه هاي حمل و نقل نيز به مقدار قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
بي شك قطعات ريلي قزوين - رشت - انزلي و آستارا در گيلان بخش مهم اين مسير آهني پر بركت است و بندرهاي انزلي و آستارا نيز با اتصال به راه آهن، ظرفيت هاي اقتصادي و حمل و نقل خود را بيشتر نشان خواهند داد و پل ريلي آستارا - آستارا براي اتصال ايران و جمهوري آذربايجان نيز به عنوان دروازه تجاري ايران و اوراسيا، جايگاه خاص خود را نشان خواهد داد.
بعد از افتتاح رسمي پل ريلي آستارا - آستارا در سال جاري، قطارهاي باري جمهوري آذربايجان و روسيه به بارانداز در حال اجراي آستارا وارد و كالاهاي خود را تخليه مي كنند و اكنون تا تكميل كريدور ريلي، كالاها با كاميون ها به مقاصد خود حمل مي شود.
دولت با تامين اعتبار لازم، براي تكميل سريع ريل هاي رشت - قزوين به طول 164 كيلومتر و اتصال آن به بندرهاي انزلي و آستارا به عنوان طرح هاي مبتني بر اقتصاد مقاومتي، مصمم است و راه هاي آهني در پهناي گيلان سرسبز، هم در توسعه و رونق اقتصادي و گردشگري استان و كشور نقش آفريني خواهد كرد و هم از منظر مديريت ترافيك، از حجم تردد محورهاي مواصلاتي و حوادث اجتناب ناپذير آنها خواهد كاست.
تكميل و بهره برداري از طرح هاي ياد شده تا پايان سال جاري از مصوبات سفر سال گذشته رئيس جمهوري به گيلان است و با تحقق آن، اتصال بندر چابهار در جنوب به بندر آستارا در شمال ايران و امكان حمل و نقل 10 ميليون تن كالا و سه ميليون نفر در سال از كريدور ريلي شمال - جنوب فراهم خواهد شد.
استان گيلان با 14 هزار و 44 كيلومتر مربع مساحت از غرب به استان اردبيل، از جنوب به استان هاي زنجان و قزوين و از شرق به استان مازندران محدود است و با جمهوري آذربايجان مرز دريايي و خاكي دارد و بندر انزلي به عنوان بزرگترين بندر شمال ايران و همچنين پايانه مرزي و بندر آستارا، از مراكز عمده حمل و نقل بين المللي آن است.
*مسئول دفتر ايرنا در آستارا
7124
آستارا - ايرنا - بخش اعظم كريدور ريلي شمال - جنوب كشور با هدف توسعه روابط اقتصادي فراملي، به همت دولت تدبير و اميد اجرا شده است و با تكميل چند قطعه باقيمانده تا پايان سال جاري در گيلان، قلب و شاهرگ هاي حياتي حمل و نقل ايران در اين استان فعال خواهد شد.