به گزارش ايرنا دولت هزينه بالايي صرف بيمه سلامت كرده است تا دغدغه اي جز رنج كسالت پيش روي بيماران قرار نگيرد اما در برخي از موارد مردم از حق و حقوق خود در اين بخش غافل هستند و به صورت بهينه از خدمات بهداشتي و درماني بهره نمي برند؛ ضمن اينكه گاهي نيز اطلاعات محدودي از اين طرح ارزشمند و دستاورد دولت تدبير و اميد دارند.
ميزگرد ايرناي آذربايجان غربي با موضوع «بيمه سلامت، حقوق شهروندي و مشتري مداري» با حضور برخي از مسوولان و نماينده بيمه شدگان، بيمه سلامت را به عنوان نماد توجه دولت تدبير و اميد به حقوق شهروندي معرفي كرده و ضرورت اطلاع رساني در بخش حقوق و تكاليف بيمه شدگان را آشكار مي كند.
سازمان بيمه سلامت نيز منشور حقوق و تكاليف بيمه شدگان سازمان بيمه سلامت ايران را در 2 بخش و 20 بند تنظيم كرده و بر اساس اين منشور از مطالبه گري و برخورد محترمانه با ارائه دهندگان خدمات به عنوان سنگ بناي حقوق و تكاليف بيمه شدگان ياد شده است اما مشتريان اين سازمان هنوز به مرحله مطالبه گري نرسيده اند.
** ايرنا: چه ارتباطي ميان منشور حقوق شهروندي و بيمه سلامت وجود دارد؟
سرپرست اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان غربي گفت: سلامت به عنوان تامين كننده رفاه اجتماعي مورد توجه دولت بوده و اين شاخص توسعه علاوه بر منشور حقوق شهروندي به صورت عملي با اجراي طرح تحول سلامت و گسترش چتر بيمه سلامت مورد توجه قرار گرفته است.
اكبر محمدي با تاكيد بر اينكه بسياري از مردم اطلاعات كافي از حقوق و تكاليف خود در خصوص بيمه سلامت و اين دستاورد دولت ندارند، ادامه داد: همانطور كه تحصيل به عنوان يك حق اجتماعي به مطالبه در بين دانشآموزان تبديل شده، سلامت نيز بايد به يك مطالبه در بين شهروندان تبديل شود اما حقوق شهروندي در خصوص بيمه سلامت قبل از دولت تدبير و اميد مغفول مانده بود.
معاون بيمه و خدمات سلامت اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي نيز گفت: علاوه بر اينكه اجراي طرح بيمه سلامت جلوه اي از توجه دولت به حق و حقوق مسلم شهروندان است، سازمان بيمه سلامت هم در مرحله اجراي طرح نسبت به رعايت حقوق شهروندان و تكاليف آنان حساسيت دارد.
دكتر فريده جعفري با اشاره بر اينكه بيمه سلامت در راستاي تحقق حقوق شهروندي منشوري را تهيه و در تمامي مراكز درماني طرف قرارداد نصب كرده، افزود: اين منشور در 11 بند مربوط به حقوق بيمه شدگان و 9 بند مرتبط به تكاليف آنان طراحي شد.
نماينده بيمه شدگان در اين ميزگرد به سراغ اصل موضوع يعني نبود آگاهي نسبت به حق و حقوقشان در خصوص بيمه سلامت رفت و گفت: متاسفانه مراجعه كنندگان نسبت به خدمات پزشكي تحت پوشش بيمه سلامت آشنايي كافي ندارند و از سهم پرداختي خود در مراكز درماني بي اطلاع هستند.
جواد مجيدي با تاكيد بر اينكه مشتريان سازمان بيمه سلامت بايد از حقوق خود و از جمله تعرفه ها آگاهي كامل داشته باشند، به ذكر مثالي پرداخت و اظهار داشت: مراكز درماني دولتي از سال 1393 حق ندارند تا بيماران و اطرافيان آنان را براي تهيه دارو به بيرون از بيمارستان بفرستند اما عده كمي از اين موضوع اطلاع دارند و حقوق آنان در برخي از موارد تضييع مي شود.
وي افزود: افراد جامعه هر چقدر نسبت به حق و حقوق شهروندي خود بيشتر آگاه باشند، سلامت سيستم درمان بيشتر تضمين شده و از سوء استفاده برخي افراد جلوگيري مي شود.
رييس اداره بيمه گري و درمان اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي هم گفت: اطلاع رساني ضعيف به حلقه گمشده بين حقوق بيمه شدگان و سازمان بيمه سلامت تبديل شده است.
رضا رنجي ادامه داد: هدف بيمه سلامت توانمندسازي مردم بوده و به همين منظور 58 دفتر نمايندگي پيشخوان براي ارائه خدمات در بخش تعويض دفترچه در سطح آذربايجان غربي راه اندازي شده است.
وي تاكيد كرد كه اجراي منشور حقوق شهروندي و توانمندسازي مردم جز با اطلاع رساني دقيق و صحيح براي جلب مشاركت آنان تحقق نمي يابد.
** ايرنا: حقوق بيمه شدگان چگونه محقق مي شود؟
سرپرست اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان غربي گفت: تحقق حقوق بيمه شدگان نيازمند افزايش سطح آگاهي آنان از طريق اطلاع رساني و دسترسي مناسب به خدمات است.
محمدي ادامه داد: براي سوق دادن بيمه شدگان به مطالبه گري در زمينه حقوقي كه در عرصه بيمه سلامت دارند و ارتقاي سطح آگاهي آنان نسبت به تكاليفشان بايد از شيوه هاي خلاقانه استفاده شود و به عنوان نمونه مي توان از قالب هنر براي انتقال معنا در اين بخش استفاده كرد.
دكتر جعفري، معاون اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي نيز گفت: اطلاع رساني دقيق باعث مي شود كه فرد نسبت به حق و حقوق خود آگاهي داشته باشد و اين امر نيازمند همكاري دستگاه هاي ذيربط است.
مجيدي، نماينده بيمه شدگان هم گفت: تنها اطلاع رساني در اين زمينه كافي نيست و فرآيند كار بايد اصلاح شود؛ به عنوان نمونه اجراي طرح هاي پزشك خانواده و نظام ارجاع موجب اصلاح امور شده و حقوق بيمه شدگان رعايت مي شود.
رنجي، رييس اداره بيمه گري و درمان اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي هم گفت: حس كنجكاوي بيمه شدگان بايد برانگيخته شود زيرا در اين صورت آگاهي خود را افزايش مي دهند و از خدمات مناسب بهره مند مي شوند.
** ايرنا: بيمه شدگان چه تكاليفي بر عهده دارند؟
محمدي، سرپرست اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان غربي گفت: بيمه شدگان بايد قدردان و مطالبه گر بوده و برخورد محترمانه با كادر درماني و عرضه كنندگان خدمات داشته باشند اما تحقق همين انتظارات هم در گرو ارتقاي سطح آگاهي آنان است.
دكتر جعفري، معاون اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي نيز گفت: سازمان بيمه سلامت تكاليف بيمه شدگان را در 9 بند تنظيم كرده و در يكي از بندهاي آن خواسته شده است تا دفترچه بيمه درمان خود را در اختيار ديگران قرار ندهند.
وي اضافه كرد: مشاركت در حفظ سلامت فردي و اجتماعي از بيمه شدگان انتظار مي رود و آنان بايد با رعايت ضوابط جاري از جمله نظام ارجاع و توجه به توصيههاي كادر درمان از ايجاد هزينههاي غيرضروري اجتناب كنند.
وي ادامه داد: بيمه شدگان در طول زمان انتظار براي دريافت خدمات بايد با سعه صدر و حفظ نظم با ارائه دهندگان خدمات همكاري كنند.
مجيدي، نماينده بيمه شدگان هم گفت: بيمه شدگان دفترچه هاي بيمه را چك سفيد تلقي كرده و استفاده ديگران از اين دفترچه ها را در برخي از موارد بلامانع تصور مي كنند.
وي اضافه كرد: مردم بايد منابع اطلاعاتي و آموزش ارائه شده از سوي مراكز طرف قرارداد و نهادهاي تابعه سازمان را به دقت مطالعه كنند اما وقت چنداني براي اين كار صرف نمي كنند.
رنجي، رييس اداره بيمه گري و درمان اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي هم گفت: بيمه شدگان با رعايت اصول اخلاقي و با عنايت به ماهيت هزينه زا بودن دفترچه ها بايد از هرگونه اقدامي كه منجر به بروز تخلف و سوء استفاده از منابع عمومي مي شود، دوري كنند.
** ايرنا: چه پيشنهادي براي تحقق حقوق و تكاليف بيمه شدگان داريد؟
سرپرست اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان غربي گفت: اطلاع رساني دقيق و شفاف با استفاده از كانال هاي مختلف ارتباطي ضروري است اما بايد زيرساخت هاي لازم هم براي عرضه خدمات مطلوب فراهم شود.
محمدي ادامه داد: بايد به دنبال شركاي اجتماعي باشيم زيرا اين امر جامعه ي در حال گذار ايران را به صورت زنجيروار به هم وصل كرده و تحقق اهداف را تسهيل مي كند.
وي افزود: بايد منافع ملي را بر منافع سازماني ترجيح دهيم و قدم اول حل مشكل جامعه، رفع نقاط ضعف در امر اطلاع رساني است.
معاون اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي هم گفت: بيمه سلامت توليد محتواي خوبي داشته ولي در انتشار آن به دليل همكاري نكردن دستگاه هاي متولي، موفق عمل نكرده است.
دكتر جعفري بيان كرد: پزشك خانواده، زمينه سازي اطلاع رساني دقيق را در جامعه فراهم مي كند و افراد را از حقوق شهروندي خود مطلع مي سازد.
وي ادامه داد: در برخي موارد تضاد منافع در سازمان ها باعث شده است تا حقوق برخي افراد در جامعه ضايع شود؛ قانون بايد به درستي در جامعه حاكم باشد و از سوء استفاده برخي افراد جلوگيري گردد.
وي بيان كرد: تا زماني كه مسوولان از نزديك با مشكلات مردم روبرو نشوند، مشكلات جامعه حل نميشود.
مجيدي، نماينده بيمه شدگان در ميزگرد ايرناي آذربايجان غربي هم گفت: كرامت و شأن انساني مشتريان در برخي موارد پايمال مي شود و بايد اين امر ناپسند حذف شود.
رنجي، رييس اداره بيمه گري و درمان اداره كل بيمه سلامت آذربايجان غربي نيز گفت: آموزش و اطلاع رساني جاي خود را دارد ولي در حال حاضر يكي از اصلي ترين روشهاي آگاهي بخشي و تحقق حقوق شهروندي، جاانداختن اجراي طرح پزشك خانواده است تا اطلاعات لازم در اختيار بيماران قرار گيرد.
به گزارش ايرنا سازمان بيمه سلامت با تحت پوشش قرار دادن حدود 38 ميليون نفر از جمعيت، بزرگترين سازمان بيمه گر كشور است و تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح و كميته امداد امام خميني (ره) بعد از اين سازمان قرار دارد.
بيمه سلامت از نظر نوع ارايه خدمت با صندوق هاي مختلف تفاوتي ندارد و همه افراد خدمات يكسان دريافت مي كنند؛ فقط در عرضه خدمات به صندوق بيمه روستاييان كمي تفاوت وجود دارد كه به نفع بيمه شدگان است.
3072/9918
اروميه- ايرنا- «حق حيات، سلامت و كيفيت زندگي» نخستين بند از منشور حقوق شهروندي است؛ منشوري كه در سال 1395 از سوي رييس جمهوري ابلاغ شد و امروز بخش هايي از آن در خدمات بيمه سلامت تجلي يافته است.