۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۳
کد خبر: 83086702
T T
۰ نفر

كمبود پاركینگ خودرو معضل كلان شهرها

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۳
کد خبر: 83086702
كمبود پاركینگ خودرو معضل كلان شهرها

تبریز - ایرنا - گره كور ترافیك، پدیده اجتماعی ناخوشایندی است كه كلان شهرهای ایران از جمله تبریز در دهه های اخیر با آن دست به گریبان بوده اند و ردپای آن در زندگی شهری با كمبود پاركینگ های عمومی پررنگ تر می شود.

به گزارش ایرنا، افزایش تولید خودرو در سال های اخیر و ورود بی رویه آنها به خیابان ها، كلانشهرها را با معضل ترافیك و كمبود پاركینگ مواجه كرده است؛ كلانشهر تبریز نیز از این امر مستثنی نبوده و این معضل گریبانگیر شهروندان این شهر شده است.
برخی از كارشناسان و صاحب نظران حمل و نقل، چاره حل این معضل را احداث خیابان های جدید یا تعریض خیابان های فعلی و ساخت پاركینگ به ویژه پاكینگ های طبقاتی در هسته مركزی شهر و مناطق پرتردد می‌دانند.
آنها معتقدند احداث صرف خیابان‌های بیشتر در كلانشهرها به ویژه كلانشهر تبریز نه تنها مشكلات ترافیكی آن ها را حل نمی‌كند، بلكه موجب به اشغال درآمدن حاشیه خیابان‌ها توسط خودروها و وسایط نقلیه شخصی می شود.
در این میان پارك خودروها به ویژه به صورت دوبله در حاشیه خیابان ها، عامل مهمی در ایجاد ترافیك كلافه كننده در كلانشهرها است كه در صورت وجود پاركینگ های عمومی در خیابان های پرتردد و فرهنگ سازی در بین مردم برای پارك خودروها در پاركینگ ها این معضل تا حدودی برطرف می شود.
این در حالی است كه ساخت پاركینگ نیز مشكلات متعدد دیگری را در این شهر بویژه در هسته مركزی آن به دنبال دارد.
كمبود پاركینگ در مراكز پرتردد شهر تبریز موجب شده علاوه بر حاشیه خیابان ها، داخل كوچه ها نیز به محلی برای پارك خودروها تبدیل شود و این مساله موجب بروز مشكل برای ساكنان و ایجاد نارضایتی در آنان شده است.
معاون حمل و نقل شهردار تبریز در این ارتباط به ایرنا می گوید: تقسیم بندی ناصحیح كاربری های شهری، تغییر كاربری های مسكونی به خدماتی و پزشكی و توجه نكردن به شرایط این نوع كاربری ها در احداث پاركینگ عمومی از عوامل كمبود پاركینگ و افزایش بار ترافیكی در هسته مركزی شهر است.
مهدی یوسفی اضافه می كند: با توجه به اینكه ساختمان بیشتر ادارات و نهادها، مطب پزشكان و داروخانه ها و مراكز خدماتی در هسته مركزی شهر قرار دارد این امر موجب شده تا در محدوده چند كیلومتری این مناطق بار ترافیكی افزایش یابد.
وی یادآوری می كند: نبود پاركینگ های عمومی در این محدوده نیز موجب شده است تا در آن انباشت خودرو به وجود بیاید و رانندگان خودروهای خود را به صورت دوبله و سوبله در حاشیه خیابان ها و یا در كوچه های اطراف پارك كنند و این امر موجبات نارضایتی ساكنان را فراهم می كند.
معاون حمل و نقل شهردار تبریز با بیان اینكه نقش پاركینگ های عمومی در كاهش این مشكلات حیاتی است، اظهار می كند: برای احداث پاركینگ عمومی عوارض شهرداری دریافت نمی شود و تبدیل محوطه برخی ساختمان های مسكونی به پاركینگ عمومی در هسته مركزی شهر می تواند بخشی از مشكلات ترافیكی این منطقه را كاهش دهد.
یوسفی ادامه می دهد: رانندگان خودروها نیز با رعایت نكردن فرهنگ ترفیكی و حمل و نقل شهری خودروهای خود را به جای پارك در پاركینگ های عمومی در حاشیه خیابان ها و داخل كوچه ها پارك می كنند كه باید با فرهنگ سازی آنان را به استفاده از پاركینگ های عمومی مقید كرد.
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تبریز نیز با اشاره به اینكه این شهر با كمبود پاركینگ به ویژه در هسته مركزی مواجه است، می گوید: هم اكنون حدود 200 پاركینگ در تبریز وجود دارد كه از این تعداد 10 پاركینگ در اختیار شهرداری است.
اصغر آدی بیگ، وسعت پاركینگ های در اختیار شهرداری تبریز را حدود 60 هزار متر مربع اعلام می كند و می افزاید: این پاركینگ ها در هسته مركزی شهر واقع شده و دارای 2 هزار و 465 جایگاه پارك خودرو است.
وی اظهار می كند: با توجه به اینكه در طرح جامع به علت قیمت بالای زمین در هسته مركزی شهر پاركینگ تعریف نشده، این منطقه هم اكنون با كمبود شدید پاركینگ و ترافیك بالایی مواجه است.
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تبریز یادآوری می كند: این سازمان به افرادی كه در هسته مركزی شهر و در طرح مسیرگشایی مكان خالی دارند برای تبدیل آن ها به پاركینگ و كمك به درآمدزایی آن ها مجوز رایگان صادر می كند.
آدی بیگ ادامه می دهد: كمبود پاركینگ در هسته مركزی شهر موجب شده تا رانندگان خودروهای خود را به صورت دوبله و سوبله در حاشیه خیابان ها پارك كنند و در نتیجه بار ترافیكی آن منطقه را افزایش دهند.
وی می گوید: در برخی مناطق نیز به رغم وجود پاركینگ، رانندگان به جای استفاده از آن، خودروهای خود را در حاشیه خیابان ها و داخل كوچه ها پارك می كنند كه شایسته است برای كاهش حجم ترافیك رانندگان از این پاركینگ ها استفاده كنند.
آدی بیگ می افزاید: اتحادیه های مختلف به ویژه نظام پزشكی نیز بهتر است در صدور مجوز تاسیس مطب برای اعضای خود امكان دسترسی آسان مراجعه كنندگان به آن ها و پارك خودروها را مدنظر قرار دهند.
وی گفت: هم اكنون 119 هزار و 67 متر مربع پاركینگ طبقاتی و روباز با ظرفیت 4 هزار و 502 دستگاه خودرو زیر نظر بخش خصوصی و 194 هزار و 434 متر مربع با ظرفیت 6 هزار و 290 دستگاه خودرو زیر نظر شهرداری در تبریز وجود دارد.
یك راننده تبریزی نیز با اشاره به كمبود پاركینگ عمومی در این شهر می گوید: لازم است برای جلب رضایت مردم شهرداری نسبت به احداث پاركینگ عمومی در سطح شهر به ویژه مراكز و محل های پرترافیك اقدام كند.
سیروس قربانی می افزاید: كمبود پاركینگ تاثیرات نامطلوب فراوانی مانند ایجاد پارك‌های حاشیه‌ای در داخل كوچه‌ها و ایجاد مزاحمت برای دیگران و افزایش پارك دوبله در حاشیه خیابان‌ها دارد كه این موارد موجب ایجاد گره ترافیكی در شهر می شود.
یك راننده تبریزی دیگر نیز می گوید: ظرفیت پاركینگ‌ های عمومی به ویژه در محدوده مركزی شهر جوابگوی نیازهای فعلی مردم و رانندگان نیست و محل های پارك خودرو در حاشیه خیابان ها نیز در بیشتر مواقع اشغال است.
رضا سعادتی می افزاید: در صورت احداث و افزایش تعداد پاركینگ های عمومی در سطح شهر به ویژه هسته مركزی مردم به راحتی می توانند خودروهای خود را در آن ها پارك كرده و با احساس آرامش از امنیت خودرو خود در این مكان ها به كارهایشان بپردازند.
وی با تاكید بر ضرورت پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر برای رفع معضل كمبود پاركینگ و ترافیك شهری یادآوری می كند: متولیان امر باید با فرهنگ سازی در بین مردم و ارایه امكانات و زیرساخت های خدماتی در خارج از هسته مركز از سفرهای درون ‌شهری مردم بكاهند.
مالك یك پاركینگ عمومی در تبریز نیز به ایرنا می گوید: من چند سال قبل بیش از یك میلیارد تومان برای ساخت این پاركینگ هزینه كرده ام، اما مردم استقبال چندانی نمی كنند.
حسین رضوی زاده اضافه می كند: البته تعداد معدودی از پاركینگ های موجود در نقطه مركزی شهر به دلیل ناگزیر بودن مردم برای استفاده از آنها وضعیت خوبی دارند، اما در مجموع فرهنگ پارك خودرو در پاركینگ های عمومی در شهر جا نیفتاده است.
وی ادامه می دهد: البته نباید از انصاف نیز گذشت كه بسیاری از پاركینگ های عمومی شهر استانداردهای لازم را ندارند و بعضا انباری های زیر پاساژها برای سودجویی بیشتر به عنوان پاركینگ عمومی كاربری داده می شوند كه به هیچ وجه در شان شهروندان نیست.
8023/518
۰ نفر