۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 83089632
T T
۰ نفر

استقبال مازندران از اختصاصي شدن كشت برنج

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 83089632
استقبال مازندران از اختصاصي شدن كشت برنج

ساري- ايرنا- كمتر از يك هفته پس از مصوبه هيات دولت در محدود كردن كشت برنج به استان هاي مازندران و گيلان، مسئولان حوزه كشاورزي مازندران اعلام كرده اند كه امسال رقم جديد برنج پرمحصول كيفي را وارد شاليزارهاي استان مي كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هيات دولت هفته پيش تصويب كرد كه با توجه به محدوديت هاي منابع آبي در حوضه هاي آبريز، كشت برنج در خارج از استان هاي گيلان و مازندران با محدوديت رو به رو شود.
دليل اجراي اين سياست وجود منابع آب تاميني براي توليد برنج به عنوان محصول آب بر در اين دو استان شمالي كشور در مقايسه با ساير استان ها عنوان شد و به همين دليل ،برنامه وزارت جهاد كشاورزي اختصاصي كردن كاشت برنج در كشور فقط در استانهاي مازندران و گيلان است.
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور مستقر در آمل روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت كه توزيع بذر اصلاح شده و پرمحصول مهم ترين پيش نياز اختصاصي كردن كشت برنج در دو استان شمالي است.
رحمان عرفاني افزود: توسعه مكانيزاسيون و ساماندهي واردات هم سبب مي شود تا كشت ارقام كيفي پر محصول برنج با موفقيت همراه شود.
كشت ارقام پرمحصول برنج با هدف دستيابي به خودكفايي در توليد اين محصول راهبردي از دهه 60 در دستور كار قرار گرفت ولي به علت آماده نبودن زيرساخت ها و عدم معرفي ارقام مناسب به شكست انجاميد.
كشت ارقام پرمحصول نامناسب مانند آمل 2 و آمل 3 در شاليزارهاي مازندران مهم ترين دليل شكست اين طرح بود كه در عين حال سبب بدنامي ارقام پرمحصول نزد افكار عمومي شاليكاران و همچنين مصرف كنندگان شد.
اگر چه بعدها ارقام كيفي پرمحصول به كشاورزان شاليكار معرفي و كشت آنها مورد ترغيب قرار گرفت، ولي آمارهاي رسمي نشان مي دهد در حال حاضر تنها در حدود 60 هزار هكتار از شاليزارهاي مازندران و گيلان برنج ارقام پرمحصول كشتب مي شود.
اين در حالي است كه قرار بود تا پايان برنامه ششم دستكم 255 هزار هكتار از شاليزارهاي اين دو استان به كشت برنج پرمحصول اختصاص يابد.
** ' تيسا '، رقم جديد برنج شمال
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور مستقر با اعلام اين كه راهبرد وزارت جهادكشاورزي براي خوداتكايي كشور به محصول برنج داخلي بر محور بالا بردن بهره وري مصرف آب و افزايش بازده توليد در سطح استوار است، گفت: همسو با اين رويكرد موسسه تحقيقات در صدد معرفي ارقام كيفي پرمحصول متناسب با شرائط جديد اقليمي شمال كشور است.
وي اضافه كرد: در يك دهه اخير چندين رقم پرمحصول كيفي در موسسه تحقيقات برنج كشور به كشاورزان معرفي شد، اما به دليل واردات بي رويه، نبود خريد تضميني با قيمت مناسب و عدم پرداخت بموقع مطالبات شاليكاران سطح كشت ارقام پرمحصول تا سال 92 تا 90 درصد كاهش يافت.
وي به وجود ارقام ' شيرودي ' ، ' فجر ' و ' ندا ' به عوان رقم هاي كيفي پر محصول برنج اشاره كرد و بيان داشت: در سال زراعي جاري هم رقم ' تيسا ' به عنوان يك رقم كيفي پرمحصول براي كشت رونمايي مي شود.
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور توضيح داد: اين رقم مقاوم به آفات ، كم آب بر ، داراي عملكرد هشت تا 9 تن شلتوك در هكتار، پا كوتاه و مقاوم در مقابل ورس شدن ( خوابيدگي ) است.
ميانگين عملكرد ارقام كيفي كم محصول برنج در مازندران مانند طارم حدود پنج تن در هكتار است.
عرفاني با بيان اين كه امسال سه تن از بذر اصلاح شده رقم تيسا بين شاليكاران مازندران توزيع مي شود، اظهار داشت: اين رقم بر گرفته از بذر ارقام محلي و بومي' طارم ' و ' بهنام ' است كه در فرايند رگه گيري از آنها تلاش شده تا عطر ، طعم و كيفيت پخت ارقام كيفي كم محصول را با خود داشته باشد.
طارم رقم كم محصول بومي مازندران و بهنام نيز رقم پرمحصول محسوب مي شود.
اين مسئول تاكيد كرد: از آنجايي كه كيفيت ارقام پر محصول شيرودي و فجر و تيسا نزديك به رقم بومي طارم محلي و متناسب با ذائقه مردم است و قيمت آن نيز به نسبت كمتر خواهد بود، بازار خريد و فروش آن نيز همواره وجود خواهد داشت.
اين كارشناسي ارشد در بخش توليد برنج در عين حال از ارقام كيفي پرمحصول تنها به عنوان يك فاكتور مهم در اختصاصي كردن كشت برنج ياد و تاكيد كرد: مكانيزاسيون در كشت شالي هم بايد به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد اگر چه با توجه به رويكرد حمايتي دولت تدبير و اميد در چند سال اخير تسهيلات مكانيزاسيون قابل توجهي به كشاورزان پرداخت شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزي مازندران، امسال با ورود دستگاههاي نشاكار 30 درصد از شاليزارهاي استان به صورت مكانيزه نشاء كاري و همچنين با ورود كمباين هاي مخصوص درو شالي تا 95 درصد از شاليزارها به صورت مكانيزه بوده است.
عرفاني همچنين يكي ديگر از عوامل مهم گسترش كشت ارقام پرمحصول براي رسيدن به طرح خود اتكايي برنج را نظارت و ساماندهي بر واردات عنوان كرد و گفت: خوشبختانه امروز كه دولت دوازدهم مصوبه اختصاصي شدن كشت برنج در مازندران و گيلان را اعلام كرده است، واردات برنج نسبت به دولت هاي گذشته حدود 60درصد كاهش يافت.
پيش از روي كارآمدن دولت يازدهم ميزان واردات برنج به كشور حدود 2 ميليون تن در سال بود كه اين واردات بر اساس اعلام رسمي وزارت جهاد كشاورزي در سال گذشته به حدود 750 هزار تن رسيد.
معاون موسسه تحقيقات برنج كشور مستقر در مازندران اجراي طرح تسطيح يكپارچه سازي زمين هاي شاليزاري و آبياري تناوبي را هم از ديگر راهكار هاي مهم براي رسيدن به اهداف گسترش كشت ارقام پرمحصول و خود اتكايي برنج برشمرد.
بر پايه آمارهاي وزارت جهاد كشاورزي، استان هاي گيلان و مازندران حدود 480 هزار هكتار شاليزار دارند كه سالانه بيش از يك ميليون و 650 هزار تن برنج سفيد از آنها برداشت مي شود.
در حال حاضر مازندران با توليد حدود يك ميليون تن برنج سفيد ، 42درصد نياز برنج كشور را تامين مي كند.
6990/1654