۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 83090868
T T
۰ نفر

سگ های بی رمه ای كه راهی كلانشهر شده اند

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 83090868
سگ های بی رمه ای كه راهی كلانشهر شده اند

كرج -ایرنا - سگ به عنوان حیوان باوفا از گذشته ها تاكنون در كنار زندگی عشایری و روستایی نگهبان خوبی برای گله ها و اموال محسوب شده لیكن این سال ها با فروش احشام و مهاجرت ها، این حیوان هم به صورت دسته جمعی آواره مناطق شهری مانند كرج شده است.

به گزارش ایرنا، گلایه این روزهای شهروندان از سگ های ولگرد نیست بلكه نوع عملكرد در زمینه چگونگی جمع آوری و نگهداری این حیوان است كه از بد روزگار و در پس عدم مراقبت های بهداشتی به عنوان مزاحم، ترسناك ، انتقال دهنده بیماری هاری و كیست هیداتیك نام برده می شود.
اینكه نگهداری سگ های خارجی وارداتی با صرف هزینه های گزاف در برخی خانواده های ایرانی به عنوان یك فرهنگ خاص تلقی می شود مبحثی جدا از سگ های بلاصاحب است لیكن باید این نكته را متذكر شد كه رها شدن حیوانات در محیط های اجتماعی می تواند تاثیر منفی بر سلامت مردم داشته باشد.
با این اوصاف مهاجرت سگ ها به حاشیه و داخل شهرها طی سال های اخیر روند افزایشی دارد به طوریكه اكنون گله های سگ در محدوده های مركزی شهرها مانند كرج به راحتی از میان جمعیت عبور می كنند و گاهی هم خطر ساز می شوند.
برخی كارشناسان ریشه این پدیده را در كاهش جمعیت دامداری های سنتی و مهاجرت روستائیان می دانند ضمن آنكه كنترل جمعیت سگ های بلاصاحب درمیان بسیاری از مشكلات به حاشیه رفته است.
امسال هوای البرز هنوز آنقدر سرد نشده كه سگ ها برای شهروندان گارد تهاجم بگیرند و حوادثی مانند آنچه سال گذشته در فردیس و شمال غربی كرج گزارش شد، رخ دهد.
« سال گذشته در2 حادثه جدا گانه در شمال غربی كرج و شهرستان فردیس براثر حمله سگ ها یك كودك و یك نوجوان مصدوم شدند كه البته این حوادث با حضور به موقع مردم ختم به خیر شد.»
سال های گذشته ستاد اتلاف و جمع آوری سگ های ولگرد كرج روش های مختلفی برای مقابله با این حیوان در پیش گرفت، تعدادی را با شلیك گلوله تلف یا زنده گیری شدند لیكن عدله دوستداران حیوانات بر كرسی نشست و تغییر روش داده شد.
اكنون چند ماهی است كه سگ های ولگرد یا بلاصاحب با شیوه زنده گیری جمع آوری و به مكانی خاص در منطقه حلقه دره استان البرزانتقال می یابند كه البته طبق گفته مسئولان ظرفیت این مكان پر شده است.
با این حال اگرچه دست اندركاران ستاد جمع آوری سگ های بلاصاحب در كرج از استمرار فعالیت این ستاد سخن به میان می آورند اما افزایش تعداد این سگ ها بیانگر آن است كه كار با جدیت پیش نمی رود.
كشتار سگ ها به هیچ وجه توصیه نمی شود و نگاه ها به راهكارهای مناسب علمی و عملی برای جمع آوری، نگهداری و چگونگی استفاده مفید از این حیوان معطوف است.
جمع آوری، واكسینه، عقیم سازی و نگهداری در مكان خاص موضوعی است كه دامپزشكان و دوستداران حیوانات توصیه می كنند.
آنچه این روزها سبب نگرانی بسیاری از مردم البرز به ویژه شهروندان كرج شده، جولان سگ ها در بیشتر مناطق شهرها است و هیچ نقطه ای خالی از وجود این حیوان نیست.
شمار سگ های بلاصاحب در مناطقی مانند كیانمهر، مهرشهر، حسن آباد، عظیمیه و شهرك اوج كرج فراوان گزارش شده به طوریكه سر و صدای زیاد این حیوان خواب را از چشم مردم گرفته است.
برخی شهروندان می گویند: تعداد سگ های ولگرد در این مناطق روز به روز در حال افزایش است كه انتظار چاره جویی از سوی مسئولان می رود.
شهروندان می افزایند: شمار بالای جمعیت سگ ها و پرسه آن ها در محل زندگی مردم می تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی را در پی داشته باشد.
به گفته شهروندان كرجی ، برخی مواقع گله های 10 تا 15 قلاده ای سگ در كوچه و خیابان های اصلی شهر حركت می كنند و سطل های كوچك و بزرگ زباله را برای غذا می جویند.
شهروندان بارها موضوع پرسه سگ های ولگرد در محله ها را به مسئولان شهری گزارش كرده اند اما افزایش جمعیت سگ ها حكایت از كم اثر بودن فعالیت های مسئولان امر دارد.
لیلا صالحی ساكن شهرك اوج كرج می گوید: شیوع بیماری ها یا خطر گاز گرفتگی توسط سگ ها شهروندان را تهدید می كند كه می بایست دراین زمینه چاره جویی كرد.
وی ادامه داد: جولان این حیوان نگرانی هایی را در زمینه سلامت مردم ایجاد كرده زیرا هر كدام از این حیوانات می تواند ناقل بیماری های مسری و واگیر باشد.
صالحی افزود: سگ ها درساعات پایانی شب و اولیه صبح به صورت گروهی در سطح شهر دیده می شوند.
اسماعیل قهرمانی ساكن حسن آباد بالا كرج گفت: سگ های ولگرد آرامش را از مردم این منطقه گرفته اند.
وی گفت: این سگ ها با پاره كردن كیسه های زباله و پخش آن ها در كوچه ها ، سبب آلوده شدن محیط شهری می شوند.
در این اظهارات برخی مسئولان شهری كرج در خصوص جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب اگرچه با واقعیت ها همخوانی دارد اما كمی تامل برانگیز است.
رئیس سازمان پسماند شهرداری كرج با تائید مشكلات سگ های ولگرد می گوید: مكان كافی برای جمع آوری و نگهداری آن ها نداریم .
اصغر نصیری گفت: اكنون یك پناهگاه حیوانات در كرج وجود دارد كه بیش از ظرفیت آن سگ به این مكان انتقال یافته است.
وی تعداد سگ های انتقال یافته به این پناهگاه را 400 قلاده ذكر كرد و افزود: امسال 700 قلاده سگ در كرج پس از زنده گیری واكسینه، عقیم سازی و تعدادی از آنها رها سازی شد.
نصیری بیان داشت: برای جمع آوری سگ های بلاصاحب به پناهگاه جدید نیاز است كه می بایست سرمایه صرف شود.
عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر كرج نیز محدودیت مكانی برای جمع آوری و نگهداری سگ های بلاصاحب را مشكل اساسی در منطقه دانست و گفت: تنها یك پناهگاه برای نگهداری این سگ ها به ظرفیت 300 قلاده در كرج وجود دارد كه بیش از ظرفیت آن استفاده می شود.
وی معتقد است كه طبق دستورالعمل می بایست سگ های ولگرد پس از واكسینه وعقیم سازی رها شوند.
رئیس شورای شهر كرج گفت: البته شهرداری های اطراف كرج مانند گرمدره ، محمدشهر، ماهدشت ، كمالشهر و دیگر مناطق استان می بایست نسبت به احداث پناهگاه سگ های ولگرد اقدام كنند تا مشكلات كمتری متوجه كلانشهر كرج شود.
وی بیان داشت: كرج بسیاری از عوارض شهرهای اطراف را متحمل می شود ضمن آنكه احداث پناهگاه سگ خارج از محدوده شهری می تواند از مشكلات بكاهد.
زارع گفت: تاكنون شمار زیادی از ساكنان كرج از جمله مناطق مهرشهر و كیانمهر از پرسه سگ های ولگرد شكایت داشته اند.
عیسی قبادی مدیركل اجتماعی استانداری البرز در این خصوص به ایرنا گفت: برای جمع آوری سگ های بلا صاحب وظایف هریك دستگاه ها اجرایی مشخص شده است.
وی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه های اجرایی در این زمینه نیازهای خود را به استانداری البرز اعلام كنند تا تصمیم گیری شود.
قبادی با بیان اینكه وجود سگ های ولگرد مشكلاتی برای شهروندان به وجود آورده ، از شهرداری ها خواست با هم افزایی و اعلام نیازها اقدام لازم در این زمینه به عمل آورند.
وی گفت: تاكنون هیچ درخواستی از سوی شهرداری ها وسایر دستگاه ها درخصوص جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد به استانداری ارسال نشده است.
آنطور كه از اظهارات مسئولان منطقه می توان فهمید این است كه تاكنون تصمیم گیری مناسب برای جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد در استان البرز نشده است .
دكتر حسین طرق معاون سلامت اداره كل دامپزشكی استان البرز می گوید: 2 بیماری هاری و كیست هیداتیك از طریق سگ به انسان منتقل می شود.
وی ادامه داد: بیماری كشنده و خطرناك هاری از طریق گازگرفتگی سگ و كیست هیداتیك از راه مدفوع این حیوان راحتی قابل انتقال به انسان است.
طرق بیان داشت: برای سگ های خانگی هر 6 ماه یك بار داروی خاصی به منظور از بین بردن كیست هیداتیك داده می شود اما این امر برای سگ های ولگرد محقق نشده است.
وی اظهارداشت: در استان البرز كمیته اتلاف سگ های ولگرد به ریاست شهرداری ها فعال است لیكن خروجی مناسبی ندارد.
طرق خاطر نشان كرد: طبق بررسی ها شهرداری كرج فعالیت هایی در خصوص عقیم سازی تعدادی از سگ های ولگرد در منطقه حلقه دره البرز انجام داده است.
كارشناسان معتقدند كه راه های زیادی برای جمع آوری و مهار جمعیت سگ های بلاصاحب وجود دارد و شهرداری ها می بایست از ایده های كارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر بخش ها در این زمینه استفاده كنند.
اكنون مردم استان البرز به ویژه شهروندان كلانشهر كرج انتظار دارند مسئولان امر در كمترین زمان نسبت به جمع آوری ساماندهی سگ های ولگرد اقدام كنند و از حوادث و پیامدهای این پدیده جلوگیری به عمل آورند.
7410/ 6155
۰ نفر