۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۴۴
کد خبر: 83091254
T T
۰ نفر
وابستگی زیرساختهای كشور به اینترنت باید در حد قابل قبول باشد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور گفت: میزان وابستگی زیرساخت های كشور به فضای اینترنت باید در حد قابل قبول باشد و باید بتوانیم در فضای سایبری از دارایی های كشور حفاظت كنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سردار «غلامرضا جلالی» روز سه شنبه در همایش پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه افزود: اكنون كشور با طیفی از تهدیدات مواجه است كه زیرساخت بیشتر آنها فضای مجازی بر بستر شبكه های اجتماعی مردمی است و از این رو هماهنگی كامل همه قوا و دستگاه ها برای مقابله با این تهدیدها ضروری است.
وی با بیان اینكه دشمن از حملات نظامی به سمت حملات و جنگ غیرنظامی رفته است، اظهار داشت: مهمترین این حملات در بخش های اقتصادی، سایبری و تهدیدات تركیبی در حال انجام است.
جلالی ادامه داد: جنگ اقتصادی امروز پیچیده تر از گذشته شده است و دشمن از همه مولفه ها، قدرت ها و ابزارهای بین المللی، اطلاعاتی، مالی و پولی برای فشار به اقتصاد كشور استفاده می كند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور خاطرنشان ساخت: تهدیدهای سایبری یكی دیگر از تهدیدات غیر نظامی دشمن است و در این بخش با طیفی از تهدیدات مواجه هستیم كه بستر آن فضای سایبری، فناوری اطلاعات و شبكه های اجتماعی است كه ضرورت یك دفاع جامع با هماهنگی همه بخش ها در این حوزه احساس می شود.
وی از شكل گیری سه فرایند بزرگ خبر داد كه اینترنت اشیا یكی از این فرآیندهاست و سرمایه های كشور را از ماهیت فیزیكی به سایبری یا سایبری به فیزیكی تغییر می دهد و به لحاظ شناخت نوع دارایی و مدیریت و تهدیدها و فرصت ها دچار تحول اساسی و جدی می شود.
جلالی توسعه شبكه های اجتماعی را یكی دیگر از این فرایندها عنوان كرد و گفت: در شبكه های اجتماعی تمركز مجموعه ای از نیازهای مردم در حوزه فرهنگی، اطلاعاتی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، اشتغال، بانكی و ارزی وجود دارد.
وی تاكید كرد: با توجه به اینكه در این فرآیند نظام كنترلی و مقررات نویسی در درون سیستم و ذات آن وجود دارد، قابلیت كنترل گریزی از دولت ها و حاكمیت ها یا كاهش اثرگذاری دولت ها را در این فرآیندها شاهد هستیم و این موضوع ساختارهای مدیریتی، دفاعی، اقتصادی و پولی و مالی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی به هوشمندی به عنوان فرآیند دیگری در این بخش اشاره كرد كه در حال وقوع است و توضیح داد: اكنون كشور با شیب تندی به سمت هوشمندسازی و تبدیل دارایی ها در حركت است كه باید برای تهدیدهای آن برنامه ریزی كرد.
جلالی به تلاش برای رسیدن به شهرهای هوشمند اشاره كرد و گفت: ایجاد رگولاتوری در این بخش بسیار مهم است و اگر رگولاتوری ایجاد نشود، دیگران مدیریت شهرها را به دست خواهند گرفت و مشكلات چند برابر می شود.
وی با اشاره به اینكه این چالش ها، چالش های جهانی است، افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه وظایف سنگینی دارد و تمام زیرساخت های این خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را باید فراهم كند به همین دلیل نقش متفاوتی در این حوزه بر عهده این وزارتخانه است.
رییس سازمان پدافند غیر عامل كشور همچنین گفت: اكنون 95 درصد پول كشور به صورت مجازی و تنها پنج درصد به صورت فیزیكی است كه این موضوع نشان می دهد باید بتوانیم در فضای سایبری از این دارایی ها حفاظت كنیم.
وی با اشاره به اینكه باید در حوزه حفاظت سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع با هم هماهنگ باشند، افزود: امنیت و دفاع در حوزه سایبری به دلیل اینكه با امورات زندگی مردم وابسته است باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
همایش پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات روز سه شنبه با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه برگزار شد؛ در این همایش از شبكه «رادیو ترانگ ملی» رونمایی شد كه امكان ایجاد ارتباط پایدار را در زمان بروز بحران بین مدیران فراهم می كند.
اقتصام**2078**2025
۰ نفر