۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83092792
T T
۰ نفر
دومین كنفرانس صلح افغانستان فردا در مسكو برگزار می شود

مسكو - ایرنا - دومین نشست صلح افغانستان كه قرار بود طبق برنامه، 13 شهریورماه امسال برگزار شود پس از اما و اگرهای بسیار سرانجام فردا جمعه در مسكو برگزار خواهد شد و دولت افغانستان نیز تصمیم گرفته به جای مقامات دولتی، هیاتی از شورای صلح این كشور به مسكو اعزام كند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از مسكو، دو ماه پیش وقتی وزارت امور خارجه روسیه خبر از برگزاری دومین نشست صلح افغانستان با حضور نماینده طالبان برای نخستین بار در چنین نشستی را داد، از كابل خبر رسید كه دولت افغانستان حاضر نیست بر سر این موضوع كنار طالبان دور یك میز بنشیند.
براساس آنچه توسط رسانه های روسی عنوان شد، دولت افغانستان به طرف روس خبر داد كه به دلیل دعوت از طالبان، در كنفرانس صلح افغانستان در مسكو شركت نخواهد كرد.
«صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان شهریورماه اعلام كرد كه روند سازش در افغانستان باید تحت ریاست دولت این كشور باشد.
سفیر افغانستان در مسكو نیز تاكید كرده بود كه روسیه قصد دارد از طالبان برای مبارزه با داعش در افغانستان استفاده كند، اتهامی كه مسكو آن را به سرعت رد كرد.
اختلافات میان مسكو و افغانستان در این خصوص ادامه داشت تا اینكه وزارت خارجه روسیه اوایل شهریورماه خبر داد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این كشور با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در این باره گفت وگو كرده است و دو طرف با وجود منتفی شدن زمان برگزاری اجلاس در شهریورماه، توافق كرده اند كه زمان جدیدی را برای برگزاری كنفرانس صلح افغانستان مشخص كنند.
روس ها همچنین خبر دادند كه اشرف غنی از اصل برگزاری نشست افغانستان در مسكو حمایت كرد و پیشنهاد داد كه این نشست در چارچوب برنامه توسعه و وحدت افغانستان و تثبیت حاكمیت این كشور برگزار شود و دعوت از مدعوین بر این اساس صورت گیرد كه مورد موافقت طرف روس نیز قرار گرفت.

** اجلاس صلح افغانستان چیست؟
كنفرانس صلح افغانستان در مسكو سال 2017 بر اساس رایزنی شش جانبه روسیه، ایران، افغانستان، پاكستان، چین و هند تاسیس شد.
نخستین نشست صلح افغانستان در مسكو روز 14 ماه آوریل سال 2017 برگزار شد و در آن معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه 11 كشور علاقه مند به حل و فصل وضعیت افغانستان شركت كردند.
ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاكستان، هند، قزاقستان، تاجیكستان و قرقیزستان، ازبكستان و تركمنستان كشورهای حاضر در این كنفرانس بودند ضمن اینكه آمریكا به نشست افغانستان دعوت شد اما از شركت در آن خودداری كرد.
وزارت امور خارجه روسیه پیشتر هدف اصلی نشست افغانستان را كمك به پیشبرد روند مصالحه ملی در این كشور و برقراری صلح و آرامش در آن عنوان كرده بود.

** آمریكایی ها برای نخستین بار ناظری به این كنفرانس اعزام می كنند
خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز در ساختمان وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت كه آمریكا در نظر دارد ناظری را به دومین كنفرانس صلح افغانستان در مسكو اعزام كند.
به گفته وی، دعوت نامه هایی به كشورهای ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاكستان، هند، قزاقستان، تاجیكستان، قرقیزستان، ازبكستان، تركمنستان و آمریكا برای شركت در این كنفرانس ارسال شده است.
وی گفت: جنبش طالبان نیز برای نخستین بار به كنفرانس صلح افغانستان دعوت شده است و نمایندگان این جنبش در كنفرانس شركت می كنند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان كرد: رئیس جمهوری افغانستان تصمیم گرفته است هیاتی از شورای عالی صلح این كشور را برای شركت در كنفرانس صلح افغانستان به مسكو اعزام كند.
زاخارووا همچنین گفت كه آمریكا اعلام كرده است نماینده سفارت این كشور در مسكو به عنوان ناظر در كنفرانس صلح افغانستان شركت خواهد كرد.
وی همچنین از دادن پاسخ صریح به این پرسش كه نمایندگان جنبش طالبان و هیات دولت افغانستان در یك سالن در كنفرانس صلح افغانستان حضور خواهند داشت یا در اتاق های مجزا با آنها مذاكره می شود خودداری كرد و به خبرنگاران توصیه كرد كه با حضور در كنفرانس و پوشش خبری آن، پاسخ این پرسش را دریابند.
گفتنی است، فردا این كنفرانس با سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آغاز می شود و پس از آن نشست بدون حضور خبرنگاران ادامه خواهد یافت.
اروپام* 1346 ** 1546