۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 83093574
T T
۰ نفر
ساخت تیوب لیرز گازكربنیك؛ ارزان تر و كیفی تر از نمونه خارجی

تهران- ایرنا- محققان ایرانی حوزه مكاترونیك موفق به طراحی و ساخت نوعی تیوب لیزر گازكربنیك شده اند كه ضمن برخورداری از مزایای كیفی و قیمت ارزان تر نسبت به مشابه خارجی، كشور را از واردات این محصول شامل تحریم بی نیاز می كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا، ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (rinotex 2018) با رویكرد تجاری سازی و آماده كردن تعامل عرضه كنندگان و متقاضیان فناوری 10 تا 14 آبان در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.
مركز رشد پارك علم و فناوری تبریز یكی از شركت كنندگان در این نمایشگاه بود كه محصولات فناوران برتر فعال در مركز را به نمایش گذاشته بود. تیوب لیزر سیلد گاز كربنیك طراحی و ساخت شماری از محققان مستقر در این مركز بود كه بعد از تلاش 6 ساله برای توسعه آن به تجاری سازی رسیده است.
یكی از مجریان طرح ساخت این لیزر در گفت وگو با خبرنگار علمی در مورد آن توضیح داد: این تیوب لیزر سیلد گاز كربنیك است؛ سیلد/sealed یعنی بسته و به معنای تیوبی است كه گاز داخل آن محبوس بوده و در حال چرخش نیست؛ تیوب اسم انگلیسی و لامپ اسم متداول بزرگ است.
ساجد خلیفه ادامه داد: این تیوب، فناوری بالا و تولیدكننده كمی دارد و فقط پنج شركت در دنیا تامین كننده كل نیازها هستند كه تعداد آنها هم كاهش یافته است. این محصول تولیدكننده نور و خود لیزر است و طول موج امواج آن 10.64 میكرومتر است، این طول موج در بازه مادون قرمز است و بیشتر جنبه حرارتی دارد، این حرارت وقتی از بخش نوك تیوب به صورت متمركز خارج می شود، بسیار قدرتمند است و حتی می تواند یك آجر نسوز را سوراخ كند.
وی ادامه داد: این محصول كاربردهای زیادی دارد و هر روز به كاربردهای آن افزوده می شود، اكنون در صنعت برای برش، سوراخ كاری، حكاكی و آبكاری و در پزشكی در دستگاه های جراحی، دستگاه های جوانسازی، لایه بردار و موبر از همین نوع لیزر استفاده می شود. همچنین به اندازه ای قوی است كه می تواند مثلا برای حكاكی عكس روی سنگ استفاده شود.
این محقق عرصه الكترونیك گفت: به دلیل جنس نور و فركانس خاصی كه دارد و چون در سطح جذب می شود، اثر خوب و دقیقی روی ماده در صنعت و پزشكی می گذارد.
مجری این طرح در مورد گروه تحقیقاتی انجام دهنده این طرح نیز گفت: ما یك تیم مكاترونیك سه نفره شامل دانشجوی دانشگاه تبریز، دانشگاه علمی كاربردی تبریز و دانشگاه شیراز بودیم كه كار خود را از ساخت دستگاه های سی ان سی لیزر (cnc laser) شروع كردیم، داخل این دستگاه ها همین لامپ مصرف می شد، ولی بعد از چند سال كه این دستگاه ها را تولید كرده و فروختیم متوجه شدیم دستگاه ها پاشنه آشیل دارند كه همین محصول است؛ زیرا هزینه بر است، سرمایه زیادی از كشور خارج می كند و تولیدكننده محدودی دارد.
وی در مورد تولیدكنندگان فعلی این دستگاه توضیح داد: این دستگاه اكنون فقط در چین توسط سه شركت تولید می شود، یك شركت انگلیسی و یك شركت آمریكایی هم به دلیل اینكه نتوانستند با شركت های چینی رقابت كنند تولید خود را متوقف كردند؛ ولی محصولی كه تولید كردیم به كره جنوبی، روسیه، اوكراین صادر می شود و به دلیل خط تولیدی كه در تركیه راه انداختیم، در این كشور هم فروش داریم.
ضمن اینكه در نمایشگاه های اخیر رایزنی های خوبی هم با تجار هندی داشته ایم. همچنین محصول ما از محصولات این شركت چینی هم بهتر بوده و طول عمر بیشتری هم داشته است و هم توانسته ایم خدمات پس از فروش را به آن اضافه كنیم.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا این محصول به تولید انبوه رسیده گفت: ما با كمك یك سرمایه گذار خارجی در تركیه یك خط تولید راه انداختیم؛ زیرا در زمانی كه شروع كردیم دسترسی به بازارهای جهانی از ایران دشوارتر بود ولی الان به دلیل شرایط داخل كشور خط تولید جدیدی را داخل ایران با كمك یك سرمایه گذار داخلی راه اندازی می كنیم؛ زیرا قیمت تمام شده داخل كشور خیلی مناسب خواهد بود.

***مزایا نسبت به نمونه خارجی
خلیفه در مورد مزایای این دستگاه لیزر نسبت به مشابه چینی آن توضیح داد: نسبت به نوع چینی هم كیفیت نور بالاتر و هم وقتی بازه ای را در نظر بگیریم هر چه روی این فركانس متمركزتر باشیم؛ قدرت برش و كیفیت عملكرد لامپ بهتر می شود. محصول ما نسبت به محصولات چینی، هم كیفیت نور بالاتر، هم طول عمر بیشتر و هم پشتیبانی داریم كه شركت های چینی برای مصرف كنندگان منطقه ما نمی توانند پشتیبانی انجام دهند، زیرا این شركت ها دور هستند و هم قطعه بسیار حساس است كه امكان ارائه خدمات پس از فروش را دشوارتر می كند، همچنین قیمت ما 10 درصد نسبت به نمونه های چینی ارزان تر است.
وی با تاكید بر اینكه این محصول استفاده دوجانبه دارد و می تواند شامل انواع تحریم ها شود نیز گفت: تلاش می كنیم جلوی خروج ارز را بگیریم و در مرحله بعد صادرات به كشورهای حوزه سی ای اس/cis (مستقل همسود) و خلیج فارس را آغاز كنیم.
طول لامپ توان محصول را تعیین می كند، در دستگاه های با كاربری پزشكی طول آن كوتاه تر است زیرا حدود 30 وات توان دارد و بیشتر از آن ضرر خواهد داشت در كاربری های صنعتی لامپ بزرگ است و این لامپ 120 وات توان می دهد و تخته به ضخامت 5 میلیمتر را به راحتی و با دقت برش دهد و لامپ های از این بزرگ كه تا 300 وات توان دارند.
وی تصریح كرد: این محصول همچنان قابلیت تحقیق و توسعه دارد تا طول آن كمتر شده و توان آن بالاتر برود و كارایی بیشتری داشته باشد.
ارائه ایده هایی در چهار بخش فناوری، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات دانش بنیان و شناسایی نیازمندی های فناورانه از اهداف برگزاری ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی بود.
منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز یكی از پنج منطقه ویژه علم و فناوری است كه در سال 1393 با مجوز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تاسیس شد.
علمی**9157**1440
۰ نفر