۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۷:۴۵
کد خبر: 83096132
T T
۰ نفر

شب هاي سرد كارتني

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۷:۴۵
کد خبر: 83096132
شب هاي سرد كارتني

مشهد- ايرنا- زمستان با شبهاي بلند و روزهاي كوتاه برفي به عنوان زيباترين جلوه هاي آفرينش در حال نزديك شدن است اما اين زيبايي براي كارتن نشينها چيزي جز تلخي و سختي ندارد.

به گزارش ايرنا، برف سفيد زمستاني و شبهاي برفي مانند بوم نقاشي است كه روح آدمي با ديدن آن به وجد مي آيد و هر انساني را به سر شوق مي آورد، لذت خوردن نوشيدني گرم در پشت پنجره برفي لذتي وصف ناشدني دارد اما در اين ميان كساني هستند كه دانه هاي سفيد برف مانند شلاق بر چهره و جسم و روحشان برخورد مي كند.
فصل زمستان و برف و سرما براي افرادي كه ساكن خانه هاي كارتني هستند و شبهاي سرد را در كارتنهاي خالي و زير پل ها و خيابانها به صبح مي رسانند، نه تنها لذتي ندارد بلكه زخمي است مضاعف بر زخم هايشان.
البته هرسال با آغاز فصل سرما دستگاههاي متولي نظير بهزيستي و شهرداري اقداماتي براي ساماندهي كارتن خوابها انجام مي دهند ولي اين اقدامات كافي به نظر نمي رسد.
در اين ميان مقاومتي نيز از سوي كارتن خوابها براي مراجعه به محلهاي اسكان و سرپناه ها وجود دارد و آنها با ترس و بي اعتمادي به متوليان امر، خواب در كارتنها را به اسكان در گرمخانه ها ترجيح مي دهند.
طبق آمار رسمي ارائه شده توسط نهادهاي متولي بيش از پنج هزار معتاد كارتن خواب در كلانشهر 3.5 ميليون نفري مشهد زندگي مي كنند.

* مراكز سرپناه
معاون امور پيشگيري اداره كل بهزيستي خراسان رضوي در باره ساماندهي كارتن خواب ها در مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: 6 مركز سرپناه شامل چهار مركز ويژه مردان و 2 مركز ويژه زنان در محدوده سكونتگاههاي غيررسمي و حاشيه شهر مشهد فعالند تا به معتادان خياباني و متجاهر خدمات ارائه دهند.
مسعود هنربخش افزود: در هر مركز سرپناه مردان هر شب تا 60 نفر و در مراكز زنان 30 نفر به صورت شبانه پذيرش مي شوند و اين مراكز از ساعت 15 هر روز معتادان و كارتن خوابها را پذيرش و با ارائه خدمات خوابگاهي تا هشت صبح روز بعد ميزبان آنان هستند.
وي اظهار داشت: ارائه خدمات به معتادان صرفا با مراجعه اختياري آنان به مراكز سرپناه صورت مي گيرد و معتادان خياباني و متجاهري كه توسط نيروي انتظامي جمع آوري مي شوند به گرمخانه هاي شهرداري هدايت مي شوند.
وي گفت: ارائه خدمات مددكاري، غذاي گرم، امكانات استحمام و بهداشتي از جمله خدماتي است كه به اين افراد ارائه مي شود.

* اسكان 6 هزار كارتن خواب
معاون اداره كل بهزيستي خراسان رضوي افزود: از ابتداي ماه جاري تاكنون بيش از 6 هزار معتاد خياباني و كارتن خواب شبها در مراكز سرپناه بهزيستي مشهد اسكان داده شدند.
هنربخش اظهار داشت: تمام مراكز سرپناه اين نهاد به سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي مجهز هستند و به افراد اسكان يافته خدمات پزشكي و مشاوره اي ارائه مي كنند.

* فعاليت 15 گروه بازرسي
معاون خدمات و محيط زيست شهرداري مشهد نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: متكديان و كارتن خوابهاي شهر مشهد توسط شهرداري هاي مناطق سيزده گانه اين شهر جمع آوري مي شوند.
خليل الله كاظمي افزود: در حوزه فرهنگي نيز 15 گروه در حوزه خدمات شهري به منظور بازديد از پاتوق هاي كارتن خوابها و متكديان و جمع آوري و انتقال آنان به گرمخانه هاي شهرداري فعال هستند.
وي اظهار داشت: مناطق سيدي، اسماعيل آباد، بولوار توس، كال زركش، گلشهر، پنجتن، شهرك حجت ، اطراف كشف رود و محله نوده مشهد از جمله پاتوق هاي كارتن خواب هاست.
وي گفت: بازديد اين گروه ها همزمان با فصل سرما آغاز شده و كارتن خوابها با 6دستگاه ميني بوس به گرمخانه منتقل مي شوند.
كاظمي افزود: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 10 هزار و 600 نفر در گرمخانه شهرداري مشهد اسكان داده شدند.
وي اظهار داشت: در گرمخانه شهرداري با يك وعده شام گرم و صبحانه از اين افراد پذيرايي مي شود و افراد در صورت تمايل صبح روز بعد با ميني بوس هاي مزبور به سطح شهر برمي گردند.
وي گفت: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده افراد كارتن خواب، از طريق تماس با مركز 137 موضوع را اعلام كنند تا اين افراد توسط نيروهاي گشت شهرداري به گرمخانه منتقل شوند.

* توزيع غذاي گرم در حاشيه شهر
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با هدف رسيدگي و توجه به اقشار كم درآمد، هر هفته افراد كم بضاعت در مناطق حاشيه شهر شناسايي و پنجشنبه هاي هر هفته با جمع آوري آنها در مساجد غذاي گرم متبرك بين آنان توزيع مي شود.
سيد خليل منبتي افزود: سهميه هر هفته بر اساس ظرفيت و شناسايي افراد نيازمند متغير است.
وي اظهار داشت: رسيدگي به امور مستضعفان و محرومان از مهمترين اولويت ‌هاي آستان قدس رضوي است كه با جديت و برنامه ‌ريزي به سرانجام مي رسد.
معاون اجتماعي و امور مشاركت هاي سازمان اجتماعي و فرهنگي شهرداري مشهد نيز گفت: با توجه به آغاز فصل سرما از ابتداي آبان ماه اقداماتي براي ساماندهي كارتن خوابها در اين كلانشهر آغاز شده است.
رضا دانايي افزود: مركز خانه سبز شهرداري با ظرفيت پذيرش 300 نفر زن و مرد در هر شب از عصر هر روز تا صبح روز بعد پذيراي كارتن خوابهاي خود معرف است.
وي اظهار داشت: از اين افراد با صبحانه و شام گرم پذيرايي مي شود و محل خواب گرم در اختيار آنها قرار مي گيرد.
وي گفت: ظرفيت گرمخانه شهرداري به صورت كامل پر نمي شود و از حدود يك سوم اين ظرفيت استفاده مي شود.
7505/ 6053