قربانعلی تنگ شیر روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با ارائه آماری از میزان جمیعت كشور و همچنین چاپ نشریات مكتوب در این كشور، گفت: دو میلیون نسخه روزنامه برای جمعیتی حدود هشتاد میلیون نفر یعنی آنكه بطور تقریبی برای هر 35 نفر تنها یك نسخه روزنامه چاپ میشود كه این رقم با آمار مربوط به دیگر كشورهای در حال توسعه قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: اقتصاد رسانهای ما گرفتار بیماری است؛ این واقعیت امروز جامعه اطلاعاتی كشور به ویژه فضای مطبوعاتی و رسانه های مكتوب است و عوامل بیشماری در پدید آمدن این وضعیت دخیل هستند.
این مدرس دانشگاه معتقد است: كالای تولید شده از سوی روزنامهنگاران و مدیران مطبوعاتی خریدار ندارد؛ تقاضایی نیست تا عرضه افزایش یابد.
تنگشیر یادآور شد: امروز قیمت تك فروشی به مراتب پائینتر از قیمت تمام شده روزنامه تعیین میشود اما كماكان تب و تاب راهاندازی و تاسیس روزنامه به ویژه نشریات اقتصادی هر روز بالاتر میرود.
این مدرس علوم ارتباطات ادامه داد: گروهی از روزنامهها بر جذب مخاطب، افزایش شمارگان و تكیه بر تك فروشی امرار معاش میكنند.
وی افزود: تعدادی از رسانههای مكتوب هر چند در اقلیت هستند به موضوعات و حوزههای سیاسی و اجتماعی میپردازند و به لحاظ اثرگذاری هم بسیار حائز اهمیت هستند.
تنگشیر افزود: گروه دیگری از روزنامهها هم وابسته به سازمانها، دولت- نهادها و غیره هستند كه بودجه آنها و حمایتهای ارزی و ریالی سازمان و نهاد متبوعه به ادامه حیات آنها كمك میكند.
به گفته وی، روزنامههای حزبی را نیز میتوان در همین گروه دستهبندی كرد؛ اینها امكانات مالی خوبی ندارند و بیشتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار میكنند. گروه دیگر هم روزنامههای آگهی محور هستند كه با جذب آگهی از شركت های دولتی و خصوصی امرار معاش می كنند.
این مدرس ارتباطات خاطرنشان كرد: گروه دیگر روزنامه هایی هستند با تیراژ بسیار كم كه برای روابط عمومی ها جذاب هستند و با خبرهای آنها را كار می كنند.
تنگ شیر اظهار داشت: برغم این همه مشكلات مالی و عدم حمایت از برخی رسانهها، بازهم بحث عرضه و تقاضا و توازن آن است كه ادامه فعالیت نشریات را تعیین میكند.
وی با بیان این كه روزگار روزنامهها درسكوت و مدارا می گذردف گفت: شاید برخی از آنها ناچار هستند با تبدیل شدن به آگهی نامه از راه جذب آگهی امور روزنامه خود را به سختی پیش ببرند تا از بسته شدن آنها جلوگیری شود.
این پیشكسوت عرصه رسانه در عین حال یادآور شد: نشریات استانی كه با محدودیت دریافت آگهی مواجه هستند، وضعیت دشوارتری دارند اما صاحبان آنها سعی در پویا و زنده نگه داشتن نشریه خود دارند.
تنگشیر به بروز و ظهور تكنولوژیهای نوین ارتباطی و همچنین فضای رسانههای جدید مجازی اشاره كرد و گفت: راحتی دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات فوری و آنلاین توسط شبكههای اجتماعی بخصوص پیام رسانهای داخلی و خارجی در ایران، ضربه نهایی هم به مطبوعات ما وارد شده است و باید به فكر راه حل های اساسی برای كمك درمان و رونق اقتصاد مطبوعات ایران بود.
این مدرس علوم ارتباطات با ارائه برخی راهكارها، پیشنهاد كرد: دست اندركاران حوزه مطبوعات به هر طریق ممكن به كمك رسانهها به ویژه رسانههای مكتوب بیایند تا مردم بتوانند از وجود همه رسانهها اعم از مجازی و مكتوب هم زمان بهره برده و برخی از آنها به دست فراموشی سپرده نشوند.
فراهنگ ** 1355** 9053
تهران- ایرنا- مدرس علوم ارتباطات با اشاره به جایگاه و اهمیت نشریات چاپی، گفت: باید با ارائه راهحلهای اساسی و عملی برای رونق اقتصاد مطبوعات ایران، چارهاندیشی شود.