۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83096849
T T
۰ نفر

كشاورزی مناطق زلزله زده همچنان زیر پر و بال دولت

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83096849
كشاورزی مناطق زلزله زده همچنان زیر پر و بال دولت

كرمانشاه - ایرنا - بخش كشاورزی در جریان وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 كرمانشاه خسارات زیادی دید اما دولت به دلیل اهمیت آن و حمایت از كشاورزان و تولیدكنندگان، با اختصاص 528 میلیارد ریال كمك بلاعوض بخشی از خسارات وارد شده به آن را جبران كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این زمین لرزه در 11 كیلومتری بخش ازگله و 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم به دنبال داشت.
این زلزله به 9 شهرستان و یك هزار و 932 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و براساس ارزیابی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی آسیب كلی و جزئی دیده اند.
این حادثه بزرگ 545 میلیارد تومان به بخش كشاورزی خسارت وارد كرد كه دولت در قالب كمك های بلاعوض و تسهیلات بانكی این خسارات وارده را جبران كرد و خسارات وارده در حال پرداخت است.

** وارد شدن خسارت به تمام زیربخش های كشاورزی
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه از مجموع خسارات وارده به این حوزه، ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی، ساختمان های اداری، ایستگاه های پمپاژ، سیستم های آبیاری و سایر بخش ها است، گفت: همچنین۳۰۰ میلیارد تومان خسارت نیز مربوط به جایگاه های نگهداری دام، علوفه، استخرهای پرورش ماهی و سایر می باشد.
به گفته خسرو شهبازی، ۵۷۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بخش كشاورزی، هشت هزار و 300 واحد سنتی بخش كشاورزی در زلزله خسارت دیدند.
وی در ادامه اظهار داشت كه در اثر زلزله همچنین ، ۳۰ هزار رأس دام سبك (گوسفند و بز)، یك هزار رأس دام سنگین، ۲۰ هزار قطعه مرغ، سه میلیون و 500 هزار قطعه ماهی و یك هزار كندو زنبورعسل از بین رفت.

** اختصاص 528 میلیارد ریال كمك بلاعوض از سوی دولت
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كرمانشاه در ادامه گفت: بعد از زلزله سال گذشته؛ با هدف جبران بخشی از خسارت كشاورزان و دامداران مناطق زلزله زده 528 میلیارد ریال كمك بلاعوض دولت به بخش كشاورزی مناطق زلزله زده استان كرمانشاه اختصاص یافت.
شهبازی افزود: با وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96، بسیاری از جایگاه های دامی تخریب و دام های زیادی تلف شدند كه برای كمك به خسارت دیدگان و با تصویب هیات دولت، خسارت آنان پرداخت شد.
وی اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ 21 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت تلفات دام و براساس مصوبه دیگری این هیات مبلغ 31 میلیارد و 800 میلیون تومان برای بازسازی اماكن دامی و مزارع پرورش ماهی و تلفات ماهی اختصاص یافت.
او با اشاره به اینكه با تلاش شبانه روزی خسارت 11 هزار و 689 جایگاه دامی پرداخت شده اضافه كرد: مبلغ 21 میلیارد و 664 میلیون تومان در حوزه خسارت جایگاه های دام پرداخت شده است.
وی با اشاره به پرداخت خسارت تلفات دام گفت: در جریان زلزله كرمانشاه 16 هزار و 305 راس دام سبك و 687 راس تلفات دام سنگین تلف شدند كه در این راستا، مبلغ 9 میلیارد و 783 میلیون تومان برای جبران خسارت دام های سبك و برای تعداد 687 راس تلفات دام سنگین نیز مبلغ 2 میلیارد و 61 میلیون تومان پرداخت شد.
شهبازی با بیان اینكه در جریان زلزله كرمانشاه، 168مزرعه استخر پرورش ماهی خسارت دیده و ماهیان زیادی تلف شدند، گفت: مبلغ سه میلیارد و 338 میلیون تومان نیز در این قسمت تخصیص و به خسارت دیدگان پرداخت شد.
وی با اشاره به اینكه با پیگیری های انجام شده، خسارت های زلزله به بخش كشاورزی استان به صورت دقیق برآورد و پرداخت شد، افزود: روند پرداخت خسارات نیز به این صورت بوده كه پس از بازدید كارشناسان از واحد تولیدی خسارت دیده و برآورد خسارات وارده، نسبت به تكمیل فرم خسارت اقدام و پس از تایید رئیس مركز خدمات كشاورزی دهستان، بخشدار یا دهیار، مدیر جهاد شهرستان، فرماندار و رئیس سازمان جهاد كشاورزی، نسبت به تكمیل پرونده و پرداخت تسهیلات نیز اقدام شده است.
شهبازی اضافه كرد: مجموعه سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه از زمان وقوع زلزله، با بسیج تمام امكانات انسانی و ماشین آلات به منظور كمك به آسیب دیدگان؛ اقدام های مفیدی را در زمینه برآورد خسارت های زلزله در بخش كشاورزی، امهال تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان، پرداخت خسارت به دامداران، كشاورزان و تولیدكنندگان این بخش همچنین پرداخت خسارت بابت تلف شدن دام های سبك و سنگین، آبزیان و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت انجام و تا كنون نسبت به تشكیل حدود 24 هزار فقره پرونده اقدام كرده است.

** دفن بهداشتی دام ها و آبزیان در بیش از 369 روستای زلزله زده
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: با وقوع زلزله شاهد تخریب بسیاری از جایگاه های نگهداری دام و استخرهای پرورش ماهی و تلفات دام ها و آبزیان بودیم و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ها، دفن بهداشتی دام ها و آبزیان تلف شده بسیار اهمیت داشت كه در این راستا دفن بهداشتی دام ها و آبزیان در بیش از 369 روستای مناطق زلزله زده استان كرمانشاه انجام شد.
شهبازی تصریح كرد: علاوه بر بسیج تمام امكانات و ماشین آلات اداره كل دامپزشكی استان كرمانشاه، اكیپ هایی هم از استان های همجوار به منظور كمك به شهرستان های زلزله زده اعزام شدند و در مجموع 65 تیم عملیاتی در مناطق زلزله زده نسبت به چاله كنی و ضدعفونی ( دفن بهداشتی ) دام ها و آبزیان تلف شده اقدام كردند.
وی اضافه كرد: با تلاش شبانه روزی تمام اكیپ های فعال در منطقه 10 هزار و 529 راس دام سبك، 422 راس دام سنگین ، پنج هزار و 300 قطعه طیور و 700 هزار قطعه آبزیان در سطح 369 روستای مناطق زلزله زده به صورت بهداشتی دفن شدند.
افزود: دفن بهداشتی دام ها هم از لحاظ جلوگیری از انتقال بیماری ها و هم از نظر زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

** اختصاص بیش از یك هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مناطق زلزله زده
معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون بیش از یك هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح های اشتغال روستایی به مناطق زلزله زده تخصیص یافته است.
علی چاله چاله افزود: اختصاص تسهیلات اشتغالزا به مردم در مناطق زلزله زده استان یكی از راه های كمك دهی، بازتوانی افراد و ایجاد اشتغال برای آنها می باشد كه بعد از زلزله به صورت جدی در دستور كار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینكه براساس مصوبه هیات وزیران 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغالزایی روستایی و عشایری در مناطق زلزله زده مصوب شده است، گفت: تاكنون بیش از یك هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
وی تصریح كرد: تسهیلات صندوق توسعه ملی موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی وعشایری برای كمك به خسارت دیدگان ناشی از زلزله بخش كشاورزی استان كرمانشاه می باشد.
چاله چاله با بیان اینكه تعداد 22 هزار و 370 فقره پرونده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از محل اعتبارات زلزله تشكیل و تكمیل شده است، تصریح كرد: مبلغ این تعداد پرونده بیش از سه هزار و 636 میلیارد ریال بوده كه بعد از تكمیل به مدیریت بحران استانداری و بانك های عامل ارسال شده است.

** پرداخت 161 میلیارد ریال تسهیلات
معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در ادامه با اشاره به اینكه تاكنون یك هزار و 205 فقره از تسهیلات فوق الذكر به زلزله زدگان پرداخت شده است، گفت: مبلغ این تعداد پرونده بیش از 161 میلیارد ریال می باشد كه به خسارت دیدگان پرداخت شده است.
چاله چاله افزود: سازمان جهاد كشاورزی استان به طور جدی پیگیر پرونده های تسهیلاتی اشتغالزا بوده و تا حصول نتیجه آن را دنبال می كند.

** درخواست امهال وام برای زلزله زدگان
معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در ادامه این گفت و گو گفت: در مناطق زلزله زده حدود چهار هزار و 55 میلیارد ریال تسهیلات مربوط به خسارت دیدگان زلزله وجود دارد كه برای امهال وام به مدیریت بحران استانداری معرفی شده اند.
چاله چاله افزود: به دنبال زلزله 21 آبان ماه و خسارات های فراوان ایجاد شده، مردم این مناطق توان پرداخت تسهیلات دریافتی را نداشتند؛ به همین دلیل دولت تدبیر و امید برای كمك به مردم مناطق زلزله زده، مصوبه قانونی امهال وام ها در این مناطق را دردستور كار قرار داد.
وی با اشاره به اینكه تاكنون 10هزار و 624 فقره پرونده برای امهال تسهیلات دریافتی بخش كشاورزی برای خسارت دیدگان زلزله تشكیل شده و در دست پیگیری قرار دارد، گفت: پرونده ها بعد از تكمیل شدن، به منظور طرح در كمیته و ابلاغ به بانك ها، به مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.
او با بیان اینكه 10 شهرستان استان كرمانشاه كه در زلزله اخیر بیشترین خسارت ها را دیده اند تسهیلات آنها امهال خواهد شد، تصریح كرد: این شهرستان ها شامل شهرستان سرپل ذهاب با 961 فقره پرونده به مبلغ 46 میلیارد و 531 میلیون تومان، شهرستان ثلاث باباجانی با 2 هزار و 58 فقره به مبلغ 21 میلیارد و 267 میلیون تومان، دالاهو با 2 هزار و 730 فقره پرونده به مبلغ 41 میلیارد و 794 میلیون تومان و جوانرود با یك هزار و 162 فقره به مبلغ 25 میلیارد و 18 میلیون تومان از عمده شهرستان هایی هستند كه پرونده وام كشاورزی آنها برای امهال معرفی شده است.
او دیگر شهرستان هایی كه برای امهال تسهیلات دریافتی معرفی شده اند را شامل شهرستان های قصرشیرین، روانسر، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، پاوه و شهرستان كرمانشاه ( كوزران و ماهیدشت) اعلام كرد.
وی در خصوص شرایط امهال وام خسارت دیدگان مناطق زلزله زده بخش كشاورزی گفت: وام گیرنده می بایست قبل از وقوع زلزله وام را دریافت كرده باشد همچنین به تصویب كارگروه شهرستانی موضوع بند خ ماده 33 رسیده باشد، در این صورت وام آنها امهال خواهد شد.
چاله چاله اضافه كرد: امهال تسهیلات وام زلزله زدگان به مدت 2 سال بوده كه با هدف بازتوانی مردم در مناطق زلزله زده اقساطی از آنها دریافت نمی گردد.
وی در پایان به تشریح پروسه امهال تسهیلات خسارت دیدگان زلزله پرداخت و گفت: پروسه امهال تسهیلات به این صورت بوده كه پس از بررسی و بازدید واحد تولیدی خسارت دیده توسط كارشناسان منتخب شهرستان، فرم خسارت تهیه شده كه پس از تائید رئیس مركز خدمات كشاورزی دهستان، بخشدار یا دهیار، مدیر جهاد كشاورزی شهرستان، فرماندار، رئیس سازمان جهاد كشاورزی و نهایتا مدیركل مدیریت بحران، مجریان طرح جهت امهال وام تسهیلات به بانك عامل معرفی گردیده اند.
استان كرمانشاه 946 هزار و 871 هكتار زمین كشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات كشاورزی در این استان تولید می شود.
گزارش از فرزاد نویدی
3033/8066