۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83098994
T T
۰ نفر
زمينه استفاده كارگران ساختماني از بيمه بيكاري فراهم شد

مشهد- ايرنا- رئيس دبيرخانه شوراي گفت ‌و گوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي گفت: زمينه استفاده كارگران ساختماني خراسان رضوي از بيمه بيكاري فراهم شد چنانكه در قانون بيمه بيكاري مصوب 1366 آمده 'كارگراني كه بدون ميل و اراده بيكار مي شوند مي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند.'

علي اكبر لبافي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين عبارت 'بدون ميل و اراده' در قانون محل اشكال واقع شده بود يعني معلوم نبود مصداق عبارت 'بدون ميل و اراده' كدام يك از حالات استعفا، ترك كار، اتمام كار يا كاهش حجم كار است.
وي ادامه داد: در بخش ساخت و ساز خراسان رضوي پيمانكاران طرف قرارداد دستگاههاي اجرايي تعدادي از شركتهاي تاسيساتي، ساختماني و مشاوران مختلف هستند كه سه درصد بيمه بيكاري را به حساب صندوق بيمه بيكاري پرداخت مي كنند. با اين وجود شفافيت لازم براي برخورداري نيروي كار در مواقعي كه كارگاه تعطيل مي شود و يا كاهش حجم كار پيدا مي كند وجود ندارد و در عمل بسياري از اينها نمي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند.
رئيس دبيرخانه شوراي گفت ‌و گوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي گفت: اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي استان هم مساعدتهاي لازم را در اين خصوص انجام مي دهند اما بخشنامه ها و تفاهمنامه هايي از مركز برايشان صادر مي شود كه چون در قانون هم صراحتي ندارد به تبعيت از آن بخشنامه ها و تفاهمنامه ها نمي توانند حمايت لازم را از كارفرما و كارگر انجام دهند و اين به عنوان يك مشكل مطرح بود.
وي افزود: در نشست اخير دبيرخانه شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي توافق شد در مواردي كه به يك پروژه دولتي يا طرف قرارداد دولت كمتر تخصيص اعتبار مي شود و حجم كار به نسبت پيش بيني ها كاهش يابد يا حسب تصميمات دولت به آن پروژه تخصيص اعتباري صورت نگيرد و كار متوقف شود، در صورت تاييد سازمان مديريت مبني بر اينكه اين عدم تخصيص يا توقف منافع در اختيار پيمانكار و يا نيروي كار نبوده است، كارگران شاغل در آنها مي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند.
لبافي ادامه داد: تفاهمنامه پنج جانبه اي بين دو انجمن به نمايندگي از بخش خصوصي و اداره هاي كل تامين اجتماعي، تعاون كار و رفاه اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي خراسان رضوي تنظيم شد. بر اين اساس آن قرار شد ساير مواردي كه به صورت ابهام وجود دارد مثل تشخيص مصاديق بيكاري بدون ميل و اراده در پروژه هاي ساختماني، ريز شود و طرفين بدانند كدام موارد از مصاديق بي ميل و اراده و كدام موارد از مصاديق بدون ميل و اراده است و در شوراي گفت و گو هم طرح شود.
بر اساس قانون بيمه بيكاري صندوقي تحت عنوان صندوق بيمه بيكاري كارفرمايان كشور وجود دارد كه معادل سه درصد از حقوق كارگران به اين صندوق واريز مي شود تا در مواقعي كه كارگر با مشكل مواجه شد و نتوانست ادامه كار دهد و يا كارفرما نتوانست همه كارگران را در كارگاه خود مشغول بكار نگاه دارد بتوان با استفاده از تسهيلات اين صندوق تعدادي از كارگران را براي حفظ بنگاه اقتصادي و حفظ خانواده كارگران تحت پوشش بيمه بيكاري قرار داد.
طبق مقررات قانوني، كارگران ساختماني مي توانند از شش ماه تا 50 ماه تحت پوشش بيمه بيكاري اين صندوق قرار گيرند و با بهبود وضعيت توليد در كارگاهي كه در آن مشغول بكار بودند، به كار اوليه خود بازگردند.
1922/1858