۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۷:۳۳
کد خبر: 83100252
T T
۰ نفر

صادرات كالا از هرمزگان روی ریل تدبیر

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۷:۳۳
کد خبر: 83100252
صادرات كالا از هرمزگان روی ریل تدبیر

بندرعباس – ایرنا – با وجود همه بد عهدی آمریكا و مشكلاتی كه این كشور برای ایران بوجود آورده، با تدبیر دولت صادرات كالا به كشورها از جمله كشورهای همسایه با شدت و آهنگ خوبی به پیش می رود و از رونق خوبی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان بواسطه داشتن 32 بندركوچك و بزرگ زیر ساخت مناسبی برای صادرات كالا به كشورهای همسایه بویژه قطر و عمان دارد بطوریكه كه با استقبال این كشورها مواجه شده و حتی بندر اختصاصی برای واردات كالا و پهلوگیری كشتی های ایرانی در نظر گرفته اند.
این فرصت طلایی زمینه را برای صادارات كالا در كشور برای صادر كنندگان فراهم كرده كه از راه دریایی به عنوان سهل و ارزان ترین مسیر برای صادرات كالاهای خود اقدام كنند.
صادراتی كه دراین شرایط اقتصادی درآمدهای هنگفتی برای صادركنندگان و كشور بوجود خواهد آورد و با برنامه ریزی دقیق و نظارت هرچه بیشتر برتداوم آن تاكید می شود.

* اختصاص بندر الزبیر عمان برای پهلوگیری شناورهای ایرانی
رایزن اقتصادی ایران در كشورعمان دراین زمینه گفت: براساس توافق صورت گرفته ایران وعمان، بندر الزبیر این كشور پادشاهی برای پهلوگیری شناورهای كوچك ایرانی اختصاص یافت.
عباس عبدالخانی چهارشنبه شب دربیست و دومین همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه هرمزگان در بندرعباس افزود: با این اقدام شرایط خوبی برای صادرات میوه و تره باراز بندر های شرقی هرمزگان با محوریت جاسك به این كشور فراهم شده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی بندرالزبیرهزینه صادرات كالاهای ایرانی به سلطنت نشین عمان نسبت به بندر صحار 50درصد كاهش پیدا كرده كه این نیز موقعیت خوبی برای توسعه صادرات از هرمزگان است كه دارای كمترین فاصله با این كشور است.
'طبق توافقات صورت گرفته با دولت عمان این كشوربه منظور كاهش هزینه ها، یك بندر اختصاصی در اختیار ایران می‌ گذارد تا كشتی‌های كوچك ایرانی بتوانند به راحتی در آن پهلو بگیرند كه ضمن سرعت دادن به حمل نقل در خصوص صادرات میوه و تره ‌بار نیزاز اهمیت بسزایی برخوردار است'.
رایزن اقتصادی ایران در عمان اظهار داشت: با اشاره به بازدید امروز ازنمایشگاه كالاهای صادراتی هرمزگان از موقعیت بدست آمده به عنوان فرصت خوبی برای صادرات محصولات كشاورزی، صنایع دستی و معدنی و همچنین شیلاتی این استان به كشور عمان نام برد.
عبدالخانی یاد آور شد: سالانه هزاران تن میوه و تره بار به ارزش 500 میلیون دلار وارد این كشور می شود كه سهم ایران تنها 20میلیون دلار است درحالیكه كمترین فاصله بین بنادر ما با بندرها آنها وجود دارد.
وی عمان را به عنوان پایگاه صادرات مجدد به كشورهای یمن و شاخ افریقا نام برد و با اشاره به شناخت وعلاقمندی مردم این كشور از بندرعباس و همچنین استقرار دفتر همكاری ایران و عمان در این شهرخواستار حضور و فعالیت شركت های صادراتی هرمزگان دراین زمینه شد.
به گفته وی تغییرات صورت گرفته در خصوص ارزهای خارجی و برابری هر ریال عمان با390هزار ریال ایران باعث شده تا صادركنندگان سود بیشتری داشته باشند طوریكه هم اكنون هر بطری آب معدنی در عمان به مبلغ 50هزار ریال (شش برابر) و هر یك كیلوگرم كلم بروكلی نیزبه قیمت یك میلیون ریال ایران ( 100برابر قیمت داخل) در مسقط پایتخت این كشور عرضه می شود.

*رقابت كالا با شیوه علمی و استاندارد
معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت دراین همایش با تاكید بر علمی كردن فعالیت ها گفت: دردنیای امروز رقابت اقتصادی براساس كالاهایی است كه به شیوه علمی و استاندارد تولید شده باشند.
برات قبادیان با تاكید بر توسعه كشاورزی علمی و كنار گذاشتن فعالیت های سنتی ابراز داشت: نمی توانیم به صورت سنتی كار كنیم زیرا محصول تولیدی به این روش هزینه بالایی دارد و قابل رقابت با كالاهای مشابه در بازار صادرات نیست.
وی تاكید كرد: شركت ها و واحدهای صنعتی و كشاورزی برای ماندن باید محصولات با كیفیت و با قیمت مناسب تولید كنند تا قدرت رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشند.
معاون پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد بنگاههای اقتصادی كشور را 100هزار واحد عنوان كرد و گفت: تنها 2هزار واحد از آنها دارای واحد تحقیق و پژوهش هستند كه این فاصله زیادی با كشورهای توسعه یافته و درحال توسعه دارد.

* صادر كنندگان نسبت به صادرات كالای ایرانی تعصب داشته باشند
استاندار هرمزگان نیز دراین مراسم با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: درچنین شرایطی به وجود صادركنندگانی نیاز دارد كه با تعصب و غیرت ملی و در راستای تعهد اجتماعی به مردم درآمدهای دلاری خود را از محل صادرات به چرخه مالی كشور بازگرداند.
فریدون همتی از صادركنندگان به عنوان سرداران عرصه اقتصادی نام برد و با بیان اینكه شرایط صادرات خیلی خوب شده از بالارفتن قیمت ارز به عنوان بهشت صادرات نام برد.
رییس كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان تاكید كرد: در شرایط موجود كه دولت ازصادر كنندگان حمایت های همه جانبه ای بعمل آورده توقع دارد كه ارز ناشی از صادرات نیز وارد كشور شود و یا صرف خرید و واردات كالاهایی شود كه بخشی از نیاز كشور را مرتفع می كند.
همتی یاد آورشد: در شرایط جنگ اقتصادی صادركننده ای مورد حمایت قرار می گیرد كه به این مسائل حساسیت داشته باشد و برگرداندن ارز صادراتی را وظیفه انقلابی و ملی خود بداند.

* دولت از صادر كنندگان حمایت می كند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با ارائه گزارشی از صادرات به عنوان تجلی حمایت از كالای ایرانی نام برد و گفت: دولت با تمام توان از صادركنندگان حمایت می كند.
خلیل قاسمی اظهار كرد: افزون بر 76 درصد صادرات هرمزگان به تولیدات صنعتی ومعدنی و 24 درصد دیگر نیز به سایر محصولات اختصاص دارد.
به گفته وی 160 نفر در حوزه صادرات كالا از هرمزگان فعال هستند كه امروز30 نفر از آنان به عنوان صادر كننده نمونه موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر شدند.
رییس سازمان صنعت؛ معدن و تجارت هرمزگان خاطرنشان ساخت: هدفگذاری امسال هرمزگان در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به پارسال با یك میلیارد دلار افزایش سه میلیارد دلار درنظر گرفته شده كه درصد زیادی از آن در هفت ماهه گذشته محقق شده است.
وی از انواع شمش فولادی، آلومینیوم، فلز روی، نمك، گوگرد، خاكر و سنگ گچ ، آهك، سیمان، محصولات و فرآورده های شیلاتی، كشاورزی و همچنین صنایع دستی به عنوان كالا‌های صادراتی هرمزگان نام برد كه عمده آنها به كشور‌های عمان، امارات متحده عربی، هند، چین و تایلند صادر شده است.

*صادرات كالا با محوریت بندر شیو
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بندرعباس نیز درآیین تجلیل از صادركنندگان نمونه هرمزگان با اشاره به فراهم شدن تسهیلات لازم از سوی دولت برای صادرات اظهار كرد: هم اكنون صادرات انواع كالا با محوریت بندر شیو (درغرب هرمزگان) به قطر و بندر جاسك (شرقی ترین شهر هرمزگان) به كشور عمان از رونق خوبی برخورداراست.
محمد امین صباغی زاده یاد آور شد: البته مشكلاتی نیزازجمله برقراری پیمان ارزی بر سر راه صادر كنندگان وجود دارد كه امیدورایم با پیگیری های استاندار و دیگر دست اندركاران شاهد حل شدن آنها در كوتاه مدت باشیم.

* سهم هرمزگان از صادرات ناچیز است
نماینده مردم بندرعباس، قشم ، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شوری اسلامی دیگر سخنران همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه هرمزگان بود كه در سخنانی با اشاره به وجود 9شهرستان ساحلی سهم این استان را ازصادرات غیر نفتی ناچیز دانست.
احمد مرادی افزود: این درحالی است كه هرمزگان در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی شامل كشاورزی، معدنی و صنایع دستی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به بازگشایی هشت مرز گمركی جدید (كه تا چهاردهه قبل فعال بودند) از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی خواست برای حمایت از بخش صادرات نسبت به كاهش بروكراسی اداری اقدام عاجل بعمل آورند.
صادركنندگان نمونه هرمزگان در این همایش با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان استانی و همچنین فعالان عرصه تولید و صادرات تجلیل شدند.
به مناسبت بزرگداشت ” روز ملی صادرات ” نمایشگاهی متشكل ازشركتهای تولیدی هرمزگان با رویكرد ایجاد فرصت های مناسب برای صادرات در زمینه صنایع دستی، محصولات كشاورزی، مواد معدنی در حاشیه همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه هرمزگان برگزار شد كه مورد استقبال خوب مردم و شركت كنندگان دراین همایش قرار گرفت.
6149 / 6048
۰ نفر