به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، این لایحه به منظور ایجاد ساز و كارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.
با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می شود.
با این مصوبه اكنون لایحه نظام رتبه بندی معلمان در انتظار سپری كردن مرحله دیگری در هیات وزیران است تا پس از تصویب نهایی در اختیار نمایندگان ملت قرار گرفته و به سرانجام روشنی برسد و در ردیف قوانینی قرار گیرد كه اجرای آن قطعی خواهد بود.
تصویب این لایحه در كمیسیون دولت با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه كشور روزنه امیدی برای فرهنگیان گشود و وعده سید محمد بطحایی كه 9 آبان ماه اعلام كرده بود مهم ترین اقدامی كه برای معیشت معلمان در دستور كار قرار داده ایم طرح رتبهبندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می گیرد، محقق شد.
اكنون باید در انتظار گام دیگری از سوی دولتمردان در هیات وزیران باشیم تا با نهایی كردن رتبه بندی معلمان، این لایحه را به نمایندگان مجلس بسپارند.
پیش از این اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواسته بودند با جدیت طرح رتبه بندی معلمان را در دولت پیگیری كند تا با توجه به اینكه پیش نویس بودجه سال 98 در حال آماده شدن است، لایحه رتبه بندی معلمان زودتر به صحن علنی مجلس آمده و تصویب شود تا بتوان اعتبارات مناسبی را در بودجه سال 98 برای اجرایی شدن این طرح پیش بینی كرد.
***نظام رتبه بندی معلمان چیست؟
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش كوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.
این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهكار ذیل چشم انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احكام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تأكید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهكار عملیاتی 10/2 مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاك های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد كه بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.
این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشكالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام كردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از كش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همكاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات كشوری به تصویب رسید. بر این اساس مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400 هزار تومان افزایش یافت.
با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه
(1396 تا 1400)، دولت مكلف شد طرح رتبهبندی را در مرحله نهایی در قالب یك لایحه تهیه كرده و به مجلس ارائه دهد.
اكنون كه كمیسیون امور اجتماعی دولت بررسی های خود را كامل كرده و نظر مثبت نسبت به نظام رتبه بندی معلمان دارد به نظر می رسد هر چه سریع تر هیات وزیران وارد عرصه شده و گام بعدی را بردارند تا این طرح هم سهمی از بودجه 98 از آن خود كند و پشت درهای بهارستان نماند.
علمی**1883**1440
تهران- ایرنا- 'لایحه نظام رتبه بندی معلمان' پس از 2 ماه بررسی سرانجام در آخرین نشست تخصصی كمیسیون امور اجتماعی و دولت الكترونیك دفتر هیات دولت به تصویب رسید و با این اقدام یك گام دیگر تا رسیدن به مجلس باقی نمانده است.