۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 83102979
T T
۰ نفر
ساخت واحدهاي مسكوني در بافت هاي فرسوده هرمزگان مشمول تخفيف است

بندرعباس- ايرنا- مديركل راه و شهرسازي هرمزگان از اعمال تخفيف هاي ويژه در قالب بسته تشويقي براي ساخت واحدهاي مسكوني در بافت هاي فرسوده استان خبر داد.

به گزارش ايرنا، غلامحسين شيري عصر شنبه در كارگاه مديريت توسعه و منابع كه با حضور نمايندگان استان هاي جنوبي به محوريت هرمزگان در بندرعباس تشكيل شد، اظهار داشت: اين بسته تشويقي شامل دريافت پروانه از شهرداري به صورت رايگان، تخفيف 50 درصدي نظام مهندسي، دريافت سند و دريافت وام 40 تا 50 ميليون توماني است.
وي افزود: يكي از برنامه هاي مهم دولت حل مشكلات مسكن به ويژه در بافت هاي فرسوده است و در اين راستا برنامه ريزي ها و اعتبارات خوبي در نظر گرفته شده است.
شيري تصريح كرد: هرمزگان از جمله استان هاي درگير با مشكل بافت فرسوده است و هم اكنون 44 درصد مناطق شهري اين استان با مشكل بافت فرسوده مواجه هستند.
اين مقام مسوول بيان داشت: احياي بافت هاي فرسوده در هرمزگان از محله چاهستاني ها شروع شده و اين پروژه يكي از بهترين طرح هاي انجام شده در سطح ملي و استاني است كه با همكاري و همياري دستگاه هاي ديگر پيشرفت بسيار خوبي داشته است.
وي خاطرنشان كرد: محله چاهستاني ها 106 هكتار وسعت دارد كه با راهكارهاي اتخاذ شده، سند تك برگ براي زمين هاي اين منطقه صادر شده است.
از دهه هاي پيش به واسطه فقر و بيكاري، نبود امكانات اوليه همچون آب و برق، راه، نداشتن مهارت لازم؛ مهاجرت هاي بي رويه اي از روستاهاي دور و نزديك به بندرعباس مركز استان هرمزگان صورت گرفته و اين امر در حاشيه اين شهر منجر به ساخت بناهاي بي ضابطه و سست به شكل خيلي ابتدايي شده است.
در اين سال ها محله هاي مختلفي چون محله چاهستاني ها، آيت الله غفاري (شهناز قديم)، شهرك توحيد (شغو)، چه چهكور، كمربندي، دوهزار، اسلام آباد، حسين آباد، طلا بند و ... در بندرعباس شكل گرفت كه امروز با معضل حاشيه نشيني و بافت فرسوده مواجه است.
ساكنان محله هايي با بافت فرسوده در شهر بندرعباس و ديگر شهرهاي هرمزگان راه برون رفت حتي از منزل مسكوني خود را هم ندارند و از داشتن زيرساخت هاي اوليه از جمله خيابان و كوچه محروم بوده و تا اصلاحات هندسي و جانمايي صورت نگيرد ايجاد امكانات شهري مانند فضاي سبز، فضاي آموزشي، ورزشي و فرهنگي نيز امكان پذيرنيست.
اجراي طرح بازآفريني شهري در هرمزگان به منظور نوسازي و بازسازي بافت هاي فرسوده از سال گذشته بنا به دستور رئيس جمهوري و وزير راه و شهرسازي از شهر بندرعباس و محله چاهستاني ها آغاز شده و تاكنون اقدام هاي خوبي صورت گرفته است.
7198/6048