به گزارش ایرنا، با راه اندازی این خط آهن نه تنها برای بیش از 180 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود بلكه صرفه جویی سالیانه 50 میلیارد ریالی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.
جابجایی سالیانه 1.5 میلیون تن كالا و یك میلیون مسافر، كاهش 4.6 میلیون مترمكعبی آلاینده های ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی به ارزش تقریبی 30 میلیارد ریال، رونق اقتصادی منطقه و كاهش سوانح و تلفات رانندگی از دیگر مزیت های راه اندازی این خط آهن در این منطقه است.
عملیات اجرایی ساخت این خط آهن در سال 81 آغاز شد اما به دلایلی این پروژه به خوبی پیشرفتی نداشت تا اینكه در دولت تدبیر و امید بار دیگر وزارت راه و شهرسازی تكمیل این پروژه ملی را در دستور كار خود قرار داد.
پیش از این «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره همزیت های راه اندازی این خط آهن گفته بود: با تكمیل 98 كیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه - ارومیه كه بیش از 400 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبكه ریلی به شمال غرب كشور متصل شد.
وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان غربی در توسعه حمل و نقل بینالمللی اعلام كرد: ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هممرز بودن با كشورهای تركیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین، به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبكه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی كشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.
خادمی با یادآوری مزیت های ساخت خط آهن مراغه - ارومیه به طول 183 كیلومتر اظهار داشت: اتصال ارومیه به شبكه ریلی كشور و افزایش سهم راهآهن در ترانزیت كالا و مسافر از استان آذربایجان غربی از مهم ترین اهداف این روژه ریلی در این منطقه است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور افزود: ارزش كنونی هزینه 400 میلیاردی برای این پروژه اكنون یك هزار میلیارد تومان برآورد می شود و بی شك این خط آهن میتواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی كارخانجات، صنایع كشاورزی و دامپروری به شبكه ریلی كشور بسیار تاثیرگذار باشد.
خادمی بیان كرد: این خط آهن به گونه ای طراحی و ساخته شده كه سرعت قطارهای باری حداكثر 120 كیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به 160 كیلومتر در ساعت می رسد.
وی به اهمیت اتصال پنج مركز استان كشور به شبكه ریلی اشاره كرد و گفت: اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و كرمانشاه در سال 96 و 97 یكی از اولویت های دولت تدبیر و امید بود.
«پیشتر دولت با عمل به وعده خود دو استان همدان و كرمانشاه را به شبكه ریلی كشور متصل كرد و اكنون عملیات خط آهن مراغه به ارومیه به پایان رسیده است تا آذربایجان غربی به عنوان سومین استان به شبكه ریلی بپیوندد.»
وی خاطرنشان كرد: ایستگاه ارومیه به عنوان یكی از زیباترین ایستگاه های كشور شناخته می شود كه در زمینی به مساحت 30 هكتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای كل ساختمان های ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار و 635 متر مربع است.
خادمی درباره وضعیت ایستگاه راه آهن نقده نیز گفت: ایستگاه راه آهن نقده در زمینی به مساحت 15 هكتار حد فاصل ایستگاه های ارومیه و مهاباد و براساس معماری بومی و فناوری های جدید ساخته شده و مجموع مساحت زیربنای ساختمان های این ایستگاه هفت هزار و 331 متر مربع است.
صرفه جویی در مصرف انرژی، كاهش آلاینده های زیست محیطی و خاكبرداری 3.9 میلیون متر مكعبی و خاكریزی 4.8 میلیون متر مكعب از مهمترین ویژگی های ساخت این خط آهن است.
در این طرح 58 پل بزرگ ساخته شده كه طول آنها به 1300 كیلومتر می رسد و تعداد پل كوچك آن نیز 458 دستگاه به طول 5884 متر و طول 11 تونل مسیر نیز 1800 متر است.
سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های این خط آهن می گوید: پیشرفت فیزیكی طرح خط آهن مراغه - ارومیه در دولت تدبیر و امید با 10 سال پیش از آن برابری می كند.
این مسیر ریلی از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملكان، میاندوآب، مهاباد ، محمدیار و نقده عبور و در نهایت به شهر ارومیه می رسد.
85 كیلومتر از مسیر ریلی مراغه - ارومیه (حدفاصل مراغه تا ایستگاه مهاباد) در سال 92 افتتاح شد، اما ادامه این مسیر به طول 98 كیلومتر پس از عبور از ایستگاه مسافری مهاباد و نقده و ایستگاه های بین راهی رشكان و شیرین بلاغ به ارومیه وصل می شود.
این پروژه ملی در شرایط اقلیمی دشت 65 درصد، تپه ماهور 10 درصد و كوهستانی 25 درصد واقع شده و رونق اقتصادی منطقه و تسهیل دسترسی صنایع، معادن و كشاورزی به حمل ونقل مناسب ریلی از مهمترین ویژگی های این خط آهن در شمال غرب كشور است.
اقتصام**1108*2025
با حضور رییس جمهوری
آذربایجان غربی فردا به شبكه ریلی كشور متصل می شود
۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر:
83103882
تهران- ایرنا- خط آهن مراغه - ارومیه فردا (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به بهره برداری می رسد تا استان آذربایجان غربی به عنوان سومین استان در دولت تدبیر و امید به شبكه ریلی كشور متصل شود.