۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83104085
T T
۰ نفر

ترامپ در دوراهی رسوایی قتل خاشقچی

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83104085
ترامپ در دوراهی رسوایی قتل خاشقچی

تهران - ایرنا - تفاوت در مواضع مقام ها و نهادهای دولت ترامپ درباره قتل خاشقچی نشانه هایی از ناهمگونی در سیاست ها در ساختار سیاسی آمریكا به ویژه كاخ سفید و نهادهای امنیتی بروز می دهد.

به گزارش ایرنا، ماجرای قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف آل سعود اكنون از دایره محل قتل یعنی كنسولگری عربستان در استانبول خارج شده و به آن سوی آتلانتیك رسیده است. درحالی كه دولت ترامپ تلاش دارد با سیاست رد و تاخیر و كمی حمایت از 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی این موضوع را پیش ببرد،اكنون پس از آنكه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر از تایید ترور این روزنامه نگار با دستور مقامات عربستان توسط سازمان سیا را داد؛ اختلاف ها میان كاخ سفید و این نهاد امنیتی مهم آمریكا بیشتر آشكار شد.
در این گزارش جنجالی مراحل قتل منتقد سعودی به طور كامل توضیح داده شده و ابعاد آن با تایید مقام های امنیتی آمریكا مورد بررسی قرار می گیرد. اما این كه نهادهای اطلاعاتی آمریكا به رسانه‌های اصلی این كشور اطلاعاتی درز دهند كه براساس ارزیابی آنها قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان بوده، گامی علنی برای شكست تلاش‌های كاخ‌سفید بخصوص شخص ترامپ، 'جرد كوشنر' داماد وی و 'جان ‌بولتون' مشاور امنیت ملی برای جا انداختن روایت دست نداشتن محمد بن سلمان است.
این گزارش مهم واشنگتن‌پست را نیویورك ‌تایمز و وال استریت ژورنال به طور مستقل تایید كرده‌اند.
در این میان پس از اعلام این خبر توسط سازمان سیا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا ارزیابی سازمان سیا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را «بسیار زودهنگام» اما «محتمل» توصیف كرد.
ترامپ همچنین گفت كه گزارش كاملی در این رابطه تا روز سه شنبه به دست وی می رسد و پس از آن مشخص می شود كه از نگاه دولت آمریكا چه كسی مقصر قتل خاشقچی است.
پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند كه سیا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده كه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در داخل كنسولگری عربستان در استانبول صادر كرده است.
ترامپ شنبه شب هنگام سفر به كالیفرنیا به صورت تلفنی با 'جینا هاسپل' رئیس سیا و 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا در این باره گفت و گو كرده و در جریان آخرین تحولات قرار گرفته بود.
'مایك پنس' معاون رئیس جمهوری آمریكا درحاشیه اجلاس سران سازمان همكاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیك (اَپك) ادعا كرد كه واشنگتن پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را پیگیری می كند.
هنوز مشخص نیست، باوجود آنكه سیا ارزیابی خود را نهایی كرده و آن در اختیار كنگره و دیگر نهادهای حكومتی آمریكا قرار داده، گزارش كامل مورد نظر ترامپ را چه نهادی ارائه خواهد داد.
اما وزارت خارجه آمریكا شنبه شب اعلام كرد كه گزارش های منتشره مبنی برنهایی شدن ارزیابی دولت آمریكادرباره پرونده خاشقچی «غیردقیق» بوده و واشنگتن هنوز به دنبال پرسش های بی پاسخ دیگری است.
وزارت خارجه آمریكا همچنین تاكید كرد كه در عین جستجو برای واقعیت و همكاری با دیگر كشورها در این زمینه، واشنگتن روابط راهبردی مهم خود را با عربستان حفظ می كند.
به نظر می رسد كه اختلاف میان نهادهای تخصصی آمریكا همچون سازمان اطلاعات مركزی(سیا) و كاخ سفید افزایش یافته است. پیش از این نیز در موضوع مداخله احتمالی روسیه درانتخابات ریاست جمهوری2016 میلادی نهادهای امنیتی آمریكا رویكرد و دیدگاه متفاوتی ازكاخ سفید و نهاد هایی مانند وزارت خارجه ارایه دادند و آنچه در دولت ترامپ دیده می شود اختلاف در تمركز بر رویكرد تخصصی و توجه به رویكرد سیاسی است.
در این زمینه واشنگتن پست می نویسد كه 'اكنون زمان تغییر در روابط میان آمریكا و عربستان وجود دارد. ترور و تلاش های جنجالی برای سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقجی عربستان را عریان كرد، واشنگتن و غرب كه تشنه نفت و پول عربستان هستند چشم خود را به روی نقض حقوق بشر توسط عربستان بستند عربستان خطر اصلی برای منطقه است'.
اكنون فضای سیاسی داخلی آمریكا وفضای افكار عمومی در سطح بین المللی به نحوی است كه دولت ترامپ از یك سو تلاش دارد منافع اقتصادی خود در قبال سعودی ها را حفظ كند و از دیگر سو، فشار افكار عمومی و كنگره جدید و دمكرات ها مسیر دشواری را در برابركاخ سفید قرارمی دهد، به ویژه اینكه بسیاری از دمكرات ها و سران آن با توجه به سنت و رویكرد دمكرات ها در توجه به موضوعات حقوق بشری، فشارهای خود در كنگره بر كاخ سفید و عربستان سعودی را افزایش خواهند داد.
اروپام**2040**1590
۰ نفر