به گزارش ایرنا، توسعه شبكه حمل و نقل ریلی كه به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی كمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژهای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با كشورهای عراق، تركیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا از اهمیت دوچندانی در این استان برخوردار است.
عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه كه در سال 1380 شمسی آغاز شد، با وجود درآمدهای كلان نفتی در سال های بعدی در زمان آغاز به كار دولت تدبیر و امید تا مهاباد رسید، اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی كشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتكار شبانه روزی تكمیل این طرح زیربنایی را دنبال كرد و امروز با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.
اهمیت تلاش برای تكمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه زمانی دوچندان می شود كه بدانیم چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و 131 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
85 كیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره برداری آن یكی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده می شود.
خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با 16 هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح كشور محسوب می شود.
وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیرش به ارومیه با اشاره به وعده رییس جمهوری مبنی بر اتصال پنج مركز استان به شبكه ریلی تا پایان دولت دوازدهم، گفت: اتصال آذربایجان غربی به شبكه ریلی به دلیل مجاورت این استان با سه كشور همسایه، نقش برجسته ای در تقویت ترانزیت كشور خواهد داشت.
محمد اسلامی به انجام تست های نهایی در ایستگاه راه آهن ارومیه هم اشاره كرد و گفت: مردم ارومیه به زودی می توانند سفرهای خود را با قطار انجام دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: آمادگی 100 درصدی برای افتتاح طرح راهآهن مراغه - ارومیه وجود دارد و طرح های ریلی قزوین - رشت و میانه - بستانآباد در اولویت های بعدی به بهره برداری می رسد.
خیرالله خادمی افزود: طرح راه آهن مراغه - ارومیه بر اساس برنامه پیش بینی شده با تلاش شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، پیمانكاران و مشاوران و همكاری شركت راه آهن جمهوری اسلامی آماده بهره برداری است.
مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم گفت: عملیات عمرانی راه آهن مراغه – ارومیه به عنوان یكی از طرح های ملی به اتمام رسیده است و شركت رجا /راه آهن جمهوری اسلامی ایران/ نیز تجهیز آن را انجام می دهد.
ابراهیم مبارك قدم افزود: با توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، اقدامات بی مانندی برای تكمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده كه ریل گذاری 98 كیلومتری از جمله آنهاست.
وی بیان كرد: ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار مترمربع زیربنا دارد و در زمینی به وسعت 30 هكتار احداث شده است و یكی از بزرگترین ایستگاه های شمال غرب كشور محسوب می شود.
یك شهروند ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با ابراز خرسندی از اتمام این طرح گفت: مسافرت با قطار از ارومیه به تهران و مشهد برای مردم این استان از جذابیت بالایی برخوردار است و روزگاری آرزوی دور از انتظار به شمار می رفت.
سهراب پسندیده افزود: واقعیت این است كه با وجود محدودیت های مالی دولت، مردم آذربایجان غربی امید چندانی به تكمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه نداشتند و راه اندازی ایستگاه راه آهن در ارومیه هنوز باور نشده است.
یك شهروند ارومیه ای دیگر نیز اظهار داشت: مسافرت با قطار، آرزوی دیرینه ای است كه چند نسل قبل از ما از تحقق آن محروم بودند.
حسین رضایی پور اضافه كرد: با توجه به زمان طولانی اجرای طرح های زیربنایی در كشور، شنیدن خبر افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه برای من باورنكردنی است و امیدوارم با تجربه نخستین سفر با قطار از ارومیه، آرزویم برای سفر امن و راحت محقق شود.
به گزارش ایرنا، راهآهن مراغه - ارومیه 2 استان مهم كشور را به هم وصل میكند و از شهرهای ملكان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور میكند؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشكان ایستگاه دارد و طول آن 185 كیلومتر است.
2093/518
ارومیه- ایرنا- تكمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه در كنار تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه را می توان نماد توجه ویژه دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به شمار آورد؛ طرح هایی كه با تزریق مالی چشمگیر دولت به فرجامی نیك رسیده است.