۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 83104584
T T
۰ نفر
نبود اعتبار علت نيمه تمام ماندن طرح محور قم - جعفريه است

قم - ايرنا - معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي قم گفت: طرح دو بانده شدن محور قم - جعفريه كه از سال 91 آغاز شده به علت نبود اعتبار نيمه تمام مانده است.

عباس فراهاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: محور قم - جعفريه به طول 38 كيلومتر شامل چهار قطعه است كه سه قطعه آن به بهره برداري رسيده و قطعه چهارم به طول چهار كيلومتر حد فاصل شهر جعفريه تا انتهاي حوزه استحفاظي استان قم(اتصال به آزادراه ساوه - سلفچگان) با پيشرفت فيزيكي 70 درصد، در حال اجرا مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: قطعه نخست اين طرح از پل راه آهن تا سه راهي قلعه سنگي به طول 10.5 كيلومتر با هزينه 110 ميليارد ريال در فروردين سال 95 راه اندازي شد و قطعه دوم اين محور نيز از سه راهي قلعه سنگي تا ايستگاه فشار شكن شهيد مهدوي به طول هشت كيلومتر با هزينه اي بالغ بر 70 ميليارد ريال، در مهرماه سال گذشته به بهره برداري رسيد.
به گفته وي، قطعه سوم نيز از ايستگاه فشار شكن شهيد مهدوي تا پل طغرود به طول هفت كيلومتر تعريف شده است كه با هزينه 65 ميليارد ريال در مهرماه سال 96 تكميل شد.
فراهاني بيان كرد: در حال حاضر 50 ميليارد ريال به پيمانكاران قطعات اول، دوم و سوم بدهكار هستيم و 60 ميليارد ريال نيز براي اتمام قطعه چهارم مورد نياز مي باشد.
وي گفت: بنابر اعلام پليس راه، از زماني كه محور قم - جعفريه دو بانده شده است، بار ترافيكي اين محور 50 درصد افزايش و ميزان تصادف ها 20 درصد كاهش يافته است.
فراهاني افزود: با توجه به بهره برداري از آزادراه حرم تا حرم (قطعه قم - گرمسار) و افزايش حجم ترافيك عبوري استان هاي غربي و شمال غربي به قم، راه اندازي محور قم - جعفريه موجب كاهش حوادث جاده اي و هزينه هاي مربوط به استهلاك و سوخت و صرفه جويي در زمان شده است و طول اين محور در مقايسه با مسير ساوه - سلفچگان - قم، 20 كيلومتر نزديك تر است.
استان قم داراي هشت راه مواصلاتي اصلي و چهار راه فرعي است كه از جمله آنان مي توان به آزادراه قم - تهران، جاده قديم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قديم قم - كاشان، آزادراه قم - كاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك اشاره كرد.
350 كيلومتر آزادراه، 400 كيلومتر بزرگراه و 500 كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي در استان قم وجود دارد.
/2085/ 1175